تخریب تاریخ در دزفول تکرار شد

خورنا: بخشی از یک خانه تاریخی در بافت قدیم شهر دزفول به دلیل فرسودگی و بر اثر بارندگی و عدم مرمت و ایمن سازی تخریب شد.

به گزارش ایرنا خانه تاریخی حسینوند ناصری از خانه های تاریخی شهرستان دزفول با شماره ثبت ملی ۷۹۰۵ به دلیل بارندگی چند روز گذشته و فرسودگی تخریب شده است.

ضلع شمالی و راه پله های این خانه تاریخی که در خیابان امام خمینی (ره) شهر دزفول و پشت مسجد مقداد واقع شده اکنون تخریب شده است.

پارسال اعتباری از سوی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این خانه تامین شد اما مالک این خانه تاریخی به دلیل اجاره دادن این خانه به مستاجر با مرمت آن موافقت نکرد.

اکنون که مالک این خانه تاریخی حاضر به مرمت این بنای تاریخی است بودجه ای برای مرمت آن وجود ندارد.

قسمتی از خانه تاریخی اسفنده در شهرستان دزفول نیز ماه گذشته به دلیل فرسودگی و عدم مرمت و ایمن سازی تخریب شد.

این بنای تاریخی که در نوبت ثبت ملی قرار دارد به دلیل اینکه هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، تاکنون از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بی بهره بوده است.

خانه مرتضوی از دیگر بناهای تاریخی شهر دزفول که آن نیز در نوبت ثبت ملی است به دلیل واقع شدن در طرح توسعه آستان سبزقبا در معرض تخریب قرار گرفته است.

یک منبع آگاه در شهرستان دزفول به ایرنا گفت:خانه سید صدر نیز که در فهرست آثار ملی ثبت شده و مالک این خانه آن را به یک موزه تبدیل کرده اخیرا مورد سرقت قرار گرفته و بخشی از اشیای داخل این خانه به سرقت رفت.

این منبع آگاه افزود:به دلیل اینکه اشیای این موزه ثبت ملی نشده است، اداره میراث فرهنگی نمی تواند از اشیای موجود در این خانه محافظت کند.

در شهر دزفول حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم وجود دارد که به دلیل توسعه شهری و نیز بی توجهی و کمبود اعتبارات لازم برای مرمت و ایمن سازی این بافت ارزشمند تاریخی تاکنون اقدام نشده و بخش زیادی از آن در معرض تخریب و نابودی قرار دارد.

بافت قدیم دزفول دربرگینده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فردی دارد.