تکلیف زوج‌هایی که نه مسکن مهر می‌گیرند و نه وام ۵۰ میلیونی چیست؟

خورنا: طبق مصوبه شورای پول و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی مسکن تنها به زوج‌هایی که از ۱۷ دی‌ماه (دیروز) ازدواج کنند تعلق می‌گیرد و ۱.۶ میلیون زوج جوانی که از سال گذشته تا این تاریخ ازدواج کردند، غایبان مصوبه‌‌اند.

روز گذشته شورای پول و اعتبار در اقدامی حمایتی و به منظور رونق بازار مسکن ۵۰ میلیون تسهیلات مسکن برای زوج های جوان مصوب کرد و نیز ۳۵ میلیون تسهیلات ساخت و خرید مسکن را برای عموم متقاضیان در نظر گرفت.

نکته قابل تامل در خصوص مصوبه این است که تسهیلات زوج‌های جوان به افرادی تعلق می‌گیرد که ۱۷ دی ماه سال جاری به بعد ازدواج کنند( تاریخ تصویب مصوبه). درحالی که این مصوبه هیچ اشاره‌ای به دیگر زوج‌ها که طی ۱۰ ماه گذشته و حتی سال گذشته ازدواج کردند نداشته است.

قطعا یکی از دلایل در نظر گرفتن این تسهیلات برای زوج‌های جوان افزایش انگیزه در میان این قشر به منظور آسان سازی و کاهش دغدغه‌های فعلی است، اما در حال حاضر این مصوبه به دغدغه جدیدی در ذهن دیگر زوج‌ها تبدیل شده که تکلیف زوج‌های جوانی که مشمول این مصوبه نمی‌شوند چه خواهد شد.

پیش از این نیز دولت نهم و دهم فارغ از ضعف‌های مسکن مهر،‌ برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف به خصوص زوج‌های جوان اقدام موثری انجام داد تا جایی که آرزوی خانه‌دار شدن به واقعیت تبدیل شد.

دولت یازدهم همچنین وعده داده بود مسکن مهر را با شیوه اجرایی جدید ادامه خواهد داد، اما در حال حاضر نه تنها از مسکن مهر خبری نیست بلکه افرادی که در فاصله دو سال اخیر نتوانستند برای مسکن مهر ثبت نام کنند و نیز مشمول این مصوبه شورای پول و اعتبار برای خانه‌دار شدن نمی شوند به دور از عدالت است که بلاتکلیف بمانند و براساس این مصوبه از نگاه‌ مسئولان این شورا در زمره زوج‌های جوان نیز قرار نگیرند.

حال سوال اینجاست که مبنای گذاشتن چنین تاریخی برای دریافت تسهیلات زوج‌های جوان چه مبنایی دارد و اینکه بانک مرکزی برای دیگر جوانان و زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها مربوط به قبل است و حتی برخی به دلیل مشکلات متعدد که مسکن مهمترین آنهاست هنوز موفق نشده‌اند سر خانه و زندگی خود بروند چه تدبیری اندیشیده است.

براساس گزارش ثبت احوال به طور متوسط سالانه ۸۷۰ هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود که با یک حساب ساده می‌توان گفت در ۱۰ ماه اول سال جاری نزدیک ۷۲۵ هزار نفر زوج جوان فارغ از افرادی که سال گذشته مزدوج شدند وجود دارند که با جمع آنها یک میلیون و ۵۹۵ هزار زوج جوان با این مصوبه از شرایط ویژه خانه‌دار شدن و دریافت تسهیلات و مصوبه شورای پول و اعتبار محروم شده‌اند.

امیدواریم این مسئله مهم از نگاه مسئولان شورای پول و اعتبار دور نماند و تدبیری برای زوج های جامانده نیز صورت بگیرد تا در حقیقت عدالت برای همه زوج‌های جوان محقق شده و بتوانند از این تسیهلات برای خانه‌دار شدن بهره مند شوند.