گندم‌های زرد زیدون در انتظار سیلوهای ایمن

خورنا: عمده مشکلات کشاورزی بخش زیدون، نداشتن سالن خرید گندم در فصل برداشت محصولاتی چون گندم است که متاسفانه هر ساله خسارات سنگینی را تحمیل کشاورزان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، کشاورزی در استان زرخیز خوزستان یکی از درآمدهای اصلی مردم به ویژه در روستاها به حساب می‌آید. این وضعیت در نواحی که آب و هوای مطلوب‌تری دارد و رونق بیشتری داشته و کسب و کار بهتری را نصیب ساکنانش می‌کند.

در برخی مناطق استان تنها خرما و در برخی مناطق کشت سایر محصولات چون گندم و جو و صیفی‌جات و سبزیجات نیز بازار خوبی را به خود اختصاص می‌دهند. البته محصول گندم و جو را در همه اراضی کشاورزی استان شاهد هستیم چون همیشه فروش دارد و به قیمت تضمینی دولتی خریداری می‌شود.

در این میان افزایش و یا کاهش میزان بارندگی ارتباط مستقیمی با تولید محصولات کشاورزی استان دارد و در مواقعی کشاورزی را با شدت و ضعف و حتی مشکلاتی مواجه می‌کند. اما آنچه در این گزارش قصد داریم به آن بپردازیم مشکل نبود سیلوی مناسب در بخش کشاورزی زیدون است که نیاز به حمایت جدی مسئولان و البته تزریق اعتبارات مورد نیاز دارد.

*هر ساله به محصولات خسارت وارد می‌شود

یکی از کشاورزان بخش زیدون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: ساکنان این بخش بیشتر از راه دامداری و کشاورزی کسب درآمد و معیشت می‌کنند زیرا یا اراضی کشاورزی متعلق به خودشان است و یا اینکه در زمین‌های دیگران مشغول به کشت و کار و زراعت هستند.

عبدالله صالح یک کشاورز زیدونی تصریح کرد: حدود ۳۰ سال است در این منطقه مشغول کار کشاورزی هستم و درآمد خوبی کسب می‌کنم البته با مشکلات و موانعی نیز روبه رو هستم.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل پیش روی بخش کشاورزی زیدون نبود سالن خرید گندم است و همین امر در مواقع بارندگی و فصول سرد سال دردسرساز می‌شود.

این کشاورز زیدونی خاطرنشان کرد: فصل برداشت محصول تا زمانی که محصولات جمع‌آوری شود و برای خرید به نواحی اطراف حمل شود زمان زیادی صرف شده و بخشی از محصولات از بین می‌رود.

وی عنوان کرد: به ویژه اینکه برخی از کشاورزان که سیلویی برای نگهداری محصولاتشان ندارند با توجه به نبود سالنی برای فروش گندم‌هایمان خسارت زیادی می‌بینیم و نیاز است در این زمینه مسئولان همت کنند و نسبت به احداث مکانی مناسب برای این مهم اقدام کنند.

این کشاورزی خوزستانی گفت: این وضعیت هر ساله گریبانگیر ماست و در صورتی که برای برطرف کردن این مشکل چاره‌اندیشی نشود بسیاری از کشاورزان مجبور به کوچ اجباری می‌شوند زیرا زحمات آنها با خسارت وارد شدن به محصول به هدر می‌رود.

وی در پایان ابراز داشت: رفع مشکلات در این حوزه نیاز به شناخت صحیح از مشکلات و رفع آنها دارد و به این دلیل باید کوشید تا در این زمینه از تجربیات و نظرات کارشناسی استفاده کرد.

*محصولات کشاورزی، غیراستاندارد نگهداری می‌شوند

در این خصوص مدیر جهاد کشاورزی سردشت زیدون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان با توجه به غیراستاندارد نگهداری کردن محصولات کشاورزی اظهار کرد: محصولات کشاورزی گندم در فضای باز نگهداری می‌‌شود که در موقع بارندگی خسارات زیادی را به بار می‌آورد.

محمدرضا حسینی عنوان کرد: عمده مشکلات بخش کشاورزی در بخش زیدون نداشتن سالن خرید گندم در فصل برداشت محصولات کشاورزی مانند گندم است که متاسفانه هر ساله شاهد خسارات سنگینی در این زمینه می‌‌شویم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این بخش، نداشتن زهکش‌‌های عمومی است که در حال حاضر به‌علت گل و لای در مواقع بارندگی و سیل باعث تخریب شدید اراضی و حاشیه زهکشی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت زیدون تاکید کرد: متاسفانه شرایط جوی بد حاکم بر این استان (درجه حرارت بالا، بارش کم، تبخیر و تعریق زیاد، سنگینی بافت اغلب خاک‌های استان، بالا بودن سطح ایستایی، کیفیت بد آب زیرزمینی)، نبود شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بیشتر زمین‌های زراعی به علت همگام نبودن ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی با توسعه کشاورزی و کمبودها و مسائل دیگر سبب به وجود آمدن مشکلات و مسائل شوری و زهکشی در مناطق بزرگی از استان شده است.

حسینی بیان کرد: انتظار می‌رود در این زمینه مسئولان با نگاهی ویژه‌تر بخش کشاورزی زیدون را دریابند و در راستای رفع مشکلات کشاورزی و کشاورزان همت کنند.

*پیش بینی افزایش محصول

وی با تاکید بر اینکه بخش زیدون با توجه به پتانسیل بالای کشاورزی، زمین‌های مرغوب یکی از قطب‌‌های فعال و مهم در عرصه کشاورزی استان خوزستان است خاطرنشان کرد: زیدون دارای ۴۵ روستای تحت پوشش با سطح زیر کشت بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی قرار دارد.

حسینی بیان کرد: در بخش شمالی، ۴ هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبی و ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از این اراضی به صورت دیم کاشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت زیدون اضافه کرد: محصولات زیر کشت این بخش گندم، جو، کلزا، صیفی، برنج، کنجد، حبوبات بوده که بیش از ۳ هزار و ۴۵ هکتار از این اراضی تحت پوشش جهاد کشاورزی سردشت زیر کشت دانه روغنی کنجد رفته است که برآورد تولید آن بیش از ۳ هزار تن است.

وی یادآور شد: در بخش جنوبی زیدون ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به صورت آبی و ۳ هزار هکتار به صورت دیم کاشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت زیدون افزود: هم اکنون بیش از ۹ هزار هکتار گندم آبی و ۲ هکتار گندم دیم زیر کشت زمین‌های کشاورزی رفته که امید است بیش از ۱۴ هزار تن گندم برداشت شود.

با توجه به تکیه داشتن درآمد و معیشت اصلی مردم این منطقه به کشاورزی، وجود چنین مشکلاتی در بخش کشاورزی زیدون به منزله از بین رفتن اقتصاد این محدوده و ضربه زدن به بخش کشاورزی استان است که در صورت اندک توجه و سرازیر کردن میزانی اعتبار می‌توان گره اصلی مشکل کشاورزان و مردم این منطقه را برای همیشه باز کرد.