پنجه مرگ برسر ساکنان بی‌زبان باغ‌وحش هویزه

خورنا: بزرگترین باغ وحش استان خوزستان در هویزه این روزها به دلیل نبود اعتبارات کافی برای رسیدگی به حیوانات و پرندگان موجود در این مکان در آستانه تعطیلی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، باغ وحش ۸ هکتاری هویزه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر است. شهری که از محروم‌ترین شهرهای استان است و در طول دوران جنگ تحمیلی با خاک یکسان شد.

باغ وحش هویزه که از لحاظ وسعت و تعدد حیوانات در استان خوزستان حائز رتبه نخست است این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند تا جایی که جان حیواناتش در معرض برخی بیماری‌ها قرار می‌گیرد و به آسانی یکی پس از دیگری شاهد از دست دادن آنها است.

در باغ وحش ۸ هکتاری هویزه علاوه بر انواع پرندگان، حیواناتی همچون شیر، خرس، شتر، میمون، بزکوهی، آهو، گوزن، شترمرغ، گرگ، کفتار، گراز، روباه، طاوس و… زیست می‌کنند.

هر ساله فقط در ایام نوروز درآمد خوبی دارد و البته در روزهای دیگر گردشگران و مسافران و شهروندان را به سوی خود دعوت می‌کند اما چون اقدامات مطلوب جدیدی در آن ارائه نشده است و با توجه به اینکه نیاز به ساماندهی دارد آن چنان پرطرفدار و جذاب نیست و هر روز بر وضعیت نابه‌سامانی آن افزوده می‌شود.

این باغ وحش با بلیطی ۵۰۰ تومانی پذیرای بازدیدکنندگان است.

*تلف شدن ۲۶ گونه پرنده و حیوان نایاب

سال گذشته بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه باغ وحش هویزه که دارای گونه‌های نادری همچون شیر افریقایی و یا مرغ کمیاب هندی و نیز گوزن زردخوزستان است به دلیل سوءمدیریت از جمله عدم نظافت محل و ندادن غذای کافی ۲۶ گونه مختلف و حتی نادر آن دچار مرگ شدند و یک شیر افریقایی نیز دچار فلج شد. آمار مرگ و میرها بدین ترتیب است: شترمرغ ۳عدد، میمون ماده یک عدد، بزکوهی ۶ عدد، عقاب و باز ۲ عدد، گرگ ۲ عدد، مرغ کمیاب هندی ۱ عدد، سگ پاکوتاه ژاپنی ۱ عدد و در نهایت پنج توله سگ و یک سگ نردوبرمن.

علاوه بر این دیگر گونه‌ها نیز به دلیل عدم تغذیه مناسب در خطر مرگ قرار دارند و محل بازمانده‌ها هم از نظر بهداشتی نامناسب است و بخشی از دیوار نیز افتاده؛ همان محلی که چندی پیش یک پسر بچه با ورود از آنجا مورد حمله خرس قرار گرفت.

*مرگ یک قلاده شیر

۱۷ مهر همین امسال بود که خبر «مرگ یک قلاده شیر در باغ وحش هویزه» بار دیگر نگاه‌ها را متوجه خود کرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان هویزه آورده بود: علت مرگ این شیر ضربه‌‌ای بود که مدت‌‌ها پیش به خاطر نزاع توسط شیر دیگری در باغ وحش به کمر و ناحیه لگن این شیر وارد شده بود.

رضا بهمنش گفت: پیر‌ترین شیر خوزستان که در بزرگ‌ترین باغ وحش استان نگهداری می‌‌شد به‌دلیل عفونت حاصل از شکستگی مهره کمر تلف شد.

وی یادآور شد: علت مرگ این شیر ضربه‌‌ای بود که مدت‌‌ها پیش به خاطر نزاع توسط دیگر شیر باغ وحش به کمر و ناحیه لگن این شیر وارد شد که پیامد آن شکستگی دو عدد مهره کمری و خاجی و نیز عفونت محل ضربه بود و البته کهولت سن حیوان مزید بر علت شده و سرانجام ضایعات وارده موجب مرگ حیوان شد.

* یک قلاده خرس تلف شد

یکی از شهروندان شهر هویزه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: به دلیل کم‌توجهی مسئولان، این باغ وحش در آستانه نابودی قرار دارد.

وی خبر از تلف شدن یک خرس را در این باغ وحش داد و اضافه کرد: اخیرا این حیوان به دلیل بی‌توجهی مسئولان و از گرسنگی تلف شده است.

این شهروند شهر هویزه تصریح کرد: در صورت ادامه این وضعیت، تک تک حیوانات نادر موجود در این مکان تفریحی و گردشگری تلف می‌شوند در صورتیکه با توجه به مستعد بودن وضعیت درآمدزایی می‌توانند موقعیت خوبی را برای منطقه ایجاد کنند.

*باغ وحش هویزه نیاز به حمایت دارد

و اما امروز به سراغ مسئولان شهری هویزه می‌رویم و علت این بی‌توجهی مسئولان را نسبت به این مکان گردشگری و در خور شان برای درآمدزایی از آنها جویا می‌شویم.

نایب رئیس شورای شهر هویزه در راستای وضعیت این باغ وحش در گفت‌گو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: باغ وحش این شهر نیاز به حمایت دارد.

عادل بوعذار ادامه داد: با وجود هزینه‌های گزاف نگهداری حیوانات و نبود درآمد مطلوب حاصل از فروش بلیط این باغ وحش، شورای شهر و شهرداری همچنان در تلاش هستند که راهکارهای مناسب‌تری برای رهایی از وضعیت مطلوب این مکان فراهم آورند.

*ساماندهی باغ وحش در انتظار اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی

شهردار هویزه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر در خصوص تلف شدن یک قلاده خرس در باغ وحش این شهر اظهار کرد: این خرس به دلیل کهولت سن از بین رفت و دامپزشکی نیز این موضوع را تایید کرده است و این موضوع مربوط به عدم توجهی مسئول باغ وحش نیست.

عباس نیسی افزود: باغ وحش هویزه به لحاظ اینکه از لحاظ درآمدی در حد پایینی قرار دارد صرفا برای اینکه خدماتی به شهروندان ارائه دهیم این مکان را سرپا نگه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در ماه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای نگهداری از حیوانات این باغ وحش هزینه می‌شود ادامه داد: در آینده برای ساماندهی بهداشتی و امکاناتی این باغ وحش برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

شهردار هویزه با بیان اینکه این باغ وحش در سطح استان از لحاظ گونه‌های مختلف پرندگان و حیوانات و وسعت مقام اول را دارد اضافه کرد: برای ساماندهی و بهسازی این باغ وحش درخواست داده‌ایم و اگر موافقت شود نیاز به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در نظر داریم با واگذاری این مکان به بخش خصوصی در راستای تعالی وضعیت باغ وحش برآییم خاطرنشان کرد: اگر باغ وحش از کاربری فعلی به کاربری تکثیر حیوانات پیش برود موقعیت بهتری از لحاظ رشد و درآمدزایی پیدا می‌کند زیرا با هزینه ۵۰۰ تومانی حاصل از فروش بلیط آن نمی‌توان کاری از پیش برد.

با توجه به اینکه شهری چون هویزه نیاز به توجه بیشتر برای پیشرفت و شکوفایی دارد و با وجود برخورداری از این ظرفیت ناب و بی‌نظیر و وجود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران، انتظار می‌رود ابعاد فکری مسئولان از حبس صرف حیوانات نایاب در قفس فراتر رفته و با تزریق سرمایه به این بخش، به سوی نگهداری از این مکان و درآمدزایی مضاعف در این خصوص معطوف شود.

=======

مریم خبازی