۹ باب کتابخانه عمومی در شهرستان ماهشهر در حال فعالیت هستند

خورنا: رئیس اداره کتابخانه های ماهشهر گفت: در حال حاضر ۹ باب کتابخانه عمومی در شهرستان ماهشهر در حال فعالیت هستند.کتابخانه ماهشهر

رویا اسماعیلی، سرپرست اداره کتابخانه های شهرستان بندر ماهشهر در گفتگو با خبرنگار خورنا گزارشی از فعالیت های کتابخانه های این شهرستان را ارائه داد.

وی بیان داشت: هم اکنون در سطح شهرستان ۹ باب کتابخانه عمومی در حال فعالیت است که ۴ باب کتابخانه نهادی در شهر ماهشهر، ۲ باب در شهر چمران و ۲ باب در شهر بندرامام خمینی می باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ۱ باب کتابخانه مشارکتی هم در ناحیه صنعتی ماهشهر واقع است که اولین کتابخانه مشارکتی  در بندرماهشهر است که در هفته کتاب سال جاری آغاز به کار کرد.

مدیر کتابخانه مرکزی بندرماهشهر اظهار داشت: کلیه طرح های کتابخانه های عمومی توسط نهاد کتابخانه های عمومی در حال اجرا است که به تفکیک در زیر به آن اشاره شده خواهد شد.

وی ضمن اشاره به طرح “ایستگاهای کتابخانه” بیان کرد: این طرح در جهت رشد ویترین کتاب در سطح کشور راه اندازی شد و با قرار گرفتن این ایستگاه در مکان های عمومی ارتباط مردم با کتاب را افزایش داده است. در طرح ایستگاه کتاب، قفسه هایی شامل چندین کتاب قرار دارند که مخاطبان می توانند کتاب مورد نظر را انتخاب کرده و پس از مطالعه در همان ایستگاه یا ایستگاه بعدی کتاب قرار دهند. این ایستگاه در فاز یک در سطح شهرستان ماهشهر در ترمینال خلیج فارس و فرودگاه شهرستان نصب شده است و در فاز دوم این طرح کتاب به ان تزریق می شود.

اسماعیلی ادامه افزود: طرح “کتاب من” یکی از دیگر از طرح های در حال اجرا در سطح کشور است. در این طرح کتابخانه ها بر اساس نیاز مخاطبین اقدام به افزایش منابع خود می کنند و یک طرح کاملا مخاطب محور است. اعضای کتابخانه از طریق سامانه “کتاب من” و با کد ملی کتاب درخواستی خود را سفارش می دهند. امکان سفارش کتاب برای اعضایی که تحصیلات در مقطع لیسانس دارند ۴ کتاب، کارشناسی ارشد ۶ کتاب و دکترا ۸ کتاب می باشد. ضمنا با استفاده از سامانه پیام مشرق (IPLF.ir) مخاطبان کتابخانه می توانند در منزل منابع هر یک از کتابخانه های شهرستان را بررسی و کتاب مورد نظرخود را پیدا کنند و یا کتاب دریافتی خود را تمدید و یا رزرو کنند.

وی با اشاره به طرح “شبکه کتابخوانان حرفه ای” اظهار کرد: این طرح که نخستین شبکه اجتماعی در حوزه کتاب محسوب می شود به اعضای کتابخانه ها این مکان را می دهد که از طریق سامانه booki.ir از کلیه ی امکانات آن بهرمند شوند. در این سامانه اعضا به چندین هزار کتاب بصورت فایل pdf دسترسی خواهند داشت و از نقد ها، مشاوره ها و گفتگو های کارشناسان و دیگر اعضاء بهره مند خواهند شد. در این شبکه روزانه ۱۵ مسابقه آنلاین در سطح کشور برگزار خواهند شد که به افراد برنده جوایزی اعطاء می شود.