افزایش یارانه اقشار کم درآمد

خورنا: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ارائه سبد کالایی به مردم هیچ ارتباطی با یارانه پرداختی ماهانه (۴۵۵۰۰ تومان) ندارد گفت: یارانه اقشار ضعیف در فاز دوم هدفمندی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،برنامه امشب پایش با موضوع بررسی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه ثروتمندان آغاز شد که محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مهمان این برنامه بود.

بر اساس این گزارش در ابتدای این برنامه تلویزیونی سوالی با عنوان اینکه آیا با حذف یارانه نقدی ثروتمندان برای تخصیص رایگان دارو و درمان موافقید یا خیر مطرح شد که در میانه برنامه بیش از ۹۱ درصد از مردم جواب مثبت یعنی حذف یارانه ثروتمندان و به جای آن تخصیص رایگان دارو و درمان و حدود ۸ درصد نیز جواب منفی به این سوال دادند.

بنا بر این گزارش، محمدباقر نوبخت در ابتدای این برنامه با بیان اینکه ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به شیوه فعلی امکان‌پذیر نیست درباره نقاط مثبت این قانون اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها در مدت کوتاهی توانست با افزایش قیمت بنزین، مصرف بیش از حد را کنترل کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب کاهش مصرف تعیین‌کننده است؛ در روند اجرای قانون هدفمندی ۸۷ هزار میلیارد تومان از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب شد که باید بر مبنای آن ۵۰ درصد بین مردم به صورت نقدی به طور قانونمند تقسیم می‌شد.

نوبخت تاکید کرد: نه‌تنها قانون هدفمندی یارانه‌ها طبق مفاد آن به طور دقیق اجرا نشد بلکه برای تامین یارانه ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کسر و به این بخش تخصیص داده شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مصمم است یارانه افراد کم‌درآمد را افزایش دهد، گفت: نه‌تنها یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد کاهش نمی‌یابد بلکه در فاز دوم هدفمندی افزایش نیز خواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید افرادی را که از محل اصلاح قیمت آسیب می‌بینند یاری کنیم، گفت: باید از محل درآمدهای حاصل شده نیز بسیاری از کارخانجات تولیدی را مورد توجه قرار داده و بخشی از درآمدها را به سمت تولید سرازیر کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه نسبت به تولید کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت تصریح کرد: آنچه که بین مردم تقسیم می‌شود، عدالت نیست و باید افراد کم‌برخوردار یارانه بیشتری دریافت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ماهانه باید ۷ هزار میلیارد تومان هزینه حقوق کارمندان دولت تامین شود، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی میان همکارانم در معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی تامین هزینه ماهانه حقوق است.

وی درباره آخرین جزئیات طرح دولت برای ارائه دو سبد کالایی تا پایان سال جاری گفت: همراه با توزیع یارانه نقدی میان مردم، دو سبد کالایی نیز تخصیص داده خواهد شد که در میان آنان کارگران، کارمندان رسمی دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حضور دارند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید دوباره بر این مسئله که سبد کالایی هیچ ارتباطی به یارانه نقدی نخواهد داشت گفت: برخی رسانه‌ها این شائبه را ایجاد کرده بودند که یارانه نقدی قطع و به جای آن سبد کالایی ارائه خواهد شد که این موضوع صحیح نیست و یارانه نقدی همچنان پرداخت خواهد شد و به اقشار کم‌درآمد نیز بیشتر هم تخصیص داده می‌شود.

نوبخت درباره جلسات تیم اقتصادی دولت درباره مسائل اساسی به ویژه قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: هر هفته دو مرتبه جلسات هدفمندسازی یارانه‌ها و مسائل اساسی کشور روزهای یکشنبه و پنجشنبه با حضور شخص رئیس‌جمهور برگزار و موارد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: درباره هدفمندسازی یارانه‌ها دولت قصد داشت در لایحه‌ای جامع و جداگانه از قانون سالانه بودجه تقدیم مجلس کند که با توجه به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در فاز دوم در تبصره‌ای از قانون سالانه بودجه دیده خواهد شد.

وی در ادامه این برنامه با تاکید بر اینکه تلاش دولت برای ایجاد رفاه بیشتر برای مردم است گفت: نرخ تورم و بیکاری با توجه به تلاش‌های دولتمردان روند کاهشی به خود گرفته که از اخبار بسیار خوب اقتصادی کشور بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه دولت هنوز درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به جمع‌بندی نرسیده است تاکید کرد: این جمع‌بندی امیدواریم تا پایان سال نهایی شده و تحت هیچ شرایطی نیز یارانه نیازمندان قطع نخواهد شد.

به گزارش فارس، بیش از ۹۱ درصد از مخاطبان برنامه موافقت خود را با حذف یارانه خانواده‌های ثروتمند و به جای آن تخصیص دارو و درمان رایگان، اعلام کردند.