افزایش‌ احساس نا امنی‌ در خوزستان‌ با انعکاس‌ بد وقوع‌ جرایم

خورنا: معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز گفت: وضعیت امنیت در استان خوزستان در مقایسه با برخی استان‌های کشور مطلوب است ولی بازتاب و انعکاس بد وقوع جرم، تصور ناامنی در استان را افزایش می‌دهد.

اصغر صادقی در نشست خبری جانشین فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان که امروز در محل فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سیاست دستگاه قضایی و پلیس این است که با جرایم خشن و مخل نظم عمومی و جریحه‌دار کننده احساسات مردم، به شدت برخورد کند و آمار بالای کشفیات به نوع نشان‌دهنده فعالیت شبانه‌روزی همکاران در نیروی انتظامی است.

وی ادامه داد: معتقدیم دو بحث بیشتر موجب ایجاد ناامنی است، یک سلاح و دیگری مواد مخدر است. مواد مخدر به صورت غیرمستقیم و و جود سلاح به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌کند که خوشبختانه در حوزه مواد مخدر در ماه‌های اخیر پلیس تخصصی مبارزه با مواد مخدر اقدامات شبانه‌روزی بسیار خوبی انجام داد. به عنوان نمونه با تلاش شبانه‌روزی عوامل پلیس مبارزه با مواد مخدر محموله حدود ۳۷۰ کیلوگرم حشیش که از استان هرمزگان وارد استان خوزستان شده بود، کشف شد.

صادقی افزود: این اقدام جز با تلاش عوامل و کار اطلاعاتی بسیار قوی و گسترده امکان‌پذیر نبود. شاید این اقدام ساده به نظر برسد ولی در حقیقت این گونه نبوده و این نشان می‌دهد که پلیس در جهت تامین امنیت مردم در حال فعالیت است. در بحث سلاح هم تلاش‌ها به همین رویه است.

معاون عمومی و انقلاب اهواز گفت: هدف دستگاه قضایی و نیروی انتظامی این است که با افرادی که هنجارشکنی می‌کنند، برخورد کند. یکی از رسوم غلطی که در حال انجام است تیراندازی در مراسم‌های شادی و عزاست، با آموزش‌هایی که در میان اقوام مختلف صورت گرفت به نسبتا این اقلام کاهش یافت. در این رابطه افرای که از سلاح چه مجاز و چه غیرمجاز در مراسم های خود استفاده کنند، دستگیر و روانه زندان خواهند شد.

صادقی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که دستگاه قضایی در استان در بحث رسیدگی به سرقت انجام داد، راه‌اندازی مجتمع ویژه رسیدگی به سرقت است و تیم‌هایی به صورت تخصصی و ویژه با قاطعیت کامل به این‌گونه جرایم رسیدگی می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید همه جرایم را نمی‌توان به صورت کامل ریشه‌کن کرد ولی در کاهش جرایم و پیشگیری باید اقدامات موثری برداشته شود. به رغم این‌که تصور می‌شود در استان خوزستان وضعیت امنیت خوب نیست ولی اگر مقایسه با استان‌های مانند اصفهان، تهران، خراسان و فارس وضعیتی مطلوب دارد. به خصوص از نظر وقوع جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه طلافروشی و بانک بسیار در وضعیت خوبی قرار داریم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز درباره چگونگی برخورد با مجرمان توسط دستگاه‌های قضایی، اظهار کرد: برای برخورد با مجرمان، ابزار کار قاضی قانون است بنابراین قاضی مکلف است افراد را در چارچوب قانون مجازات کند و نباید خارج از محدوده قانون برخورد صورت بگیرد.

صادقی افزود: در بحث برخورد با جرایم خشن شک نکنید سیاست دستگاه قضایی استان رشد برخورد و مجازات را برای مجرمان اجرا کند.

وی استان خوزستان را به لحاظ مهاجرپذیر بودن، تنوع قومیتی، حاشیه نشینی گسترده در شهرها و همجواری با مرز، استانی ویژه عنوان کرد و گفت: مجموعه این عوامل موجب شده که استان خوزستان استانی خاص و ویژه باشد، در برخورد با جرایمی که در آن اتفاق می‌افتد از جمله بحث سلاح، مواد مخدر، قتل، نزاع و قتل‌های ناموسی که آمار آن با فرهنگ سازی انجام شده بسیار کاهش یافت، اقدامات عظیمی از سوی پلیس و دستگاه قضایی انجام شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز گفت: احساس ناامنی بیشتر به جنبه روانی باز می‌گردد. علی‌رغم این‌که پیشگیری از وقوع جرم به موجب قانون اساسی بر عهده دستگاه قضایی گذاشته شد ولی متاسفانه ابزار و امکانات این وظیفه در اختیار قوه قضایی نبوده است.

وی عنوان کرد: پیشگیری نیز این‌گونه نیست که یک نهاد بتواند آن را محقق کند بلکه همه سازمان‌ها و نهادها باید در پیشگیری از وقوع جرم تلاش کنند. مشارکت مردم و رسانه‌ها نیز در جهت افزایش امنیت و پیشگیری از وقوع جرم نیز می تواند موثر باشد. پیشگیری کم هزینه‌تر از درمان است لذا امید است گام موثری در این زمینه برداشته شود.