حفاظت صحیح از آثار و محوطه تاریخی شوش در اولویت است

خورنا: رئیس پایگاه محوطه تاریخی شوش گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین موضوعات پیش‌روی، حفاظت صحیح آثار تاریخی محوطه است.

محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: ارزش‌های تاریخی و فرهنگی محوطه تاریخی شوش برکسی پوشیده نیست، این محوطه نه تنها درون مرزهای کشور که از دیر باز در میان مردم و محققین خارجی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و به این دلیل حفاظت از آثار آن در اولویت نخست قرار دارد.

وی افزود: برای حفاظت صحیح از محوطه تاریخی شوش در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در اسرع وقت بتوانیم در این زمینه برنامه‌ریزی اصولی و مبتنی بر مسائل کارشناسی تدوین کنیم.

وی تاکید کرد: باید با تدوین برنامه‌ها در قالب پلان مدیریت مجموعه به صورت دائمی در دستور کار پایگاه قرار گیرد و در این زمینه فعالیت‌ها آغاز شده است.

ارسطوزاده خاطر نشان کرد: اما آنچه که امروز به‌طور خلاصه بر ما به عنوان متولیان پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی واجب است عزم و اراده برای حفاظت، پژوهش و معرفی درخور این ارزش‌هاست؛ شوش شهری‌ست زنده و پویا که همواره دستخوش تغییرات کالبدی و اجتماعی است و این آثار تاریخی نیز در این مجموعه اگر چاره اندیشی نشود دچار خسران خواهند شد.

رئیس پایگاه محوطه تاریخی شوش افزود: البته باید که با برنامه‌ریزی این تغییرات و پویایی منطقه به فرصتی برای اعتلای فرهنگی و نیل به اهداف سازمان میراث فرهنگی که همانا حفاظت، پژوهش و معرفی آثار تاریخی است تبدیل شوند.

وی خاطر نشان کرد: حضور و بهره‌گیری از توانمندی‌های دوستداران میراث فرهنگی و مسولان و مدیران شهری در این شهر بسیار اهمیت دارد از این‌رو برنامه‌های پایگاه در چند سطح مدیریتی و عملیاتی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم با هماهنگی خوبی که در حال حاضر میان مسولان و متولیان محلی، استانی و ملی حول محور موضوع ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش بوجود آمده است نهایت بهره‌گیری انجام گیرد.

ارسطوزاده خاطر نشان کرد: به نظر ما ثبت جهانی این محوطه فرصتی به‌دست می‌دهد تا پژوهشگاهی جهانی برای تولید و مبادله علم در این خطه ارزشمند از کشور عزیزمان به‌وجود آید؛ البته از منظر گردشگری نیز به مجموعه باید نگاه ویژه‌ای داشت.

وی افزود: همه ساله میلیون‌ها بازدید کننده از آثار تاریخی شوش بازدید می‌کنند که این موضوع باید بسیار مورد توجه باشد چون در صورت عدم وجود آمادگی این فرصت بالقوه تبدیل به تهدید خواهد شد.

مدیر پایگاه محطوه تاریخی شوش عنوان کرد: هم اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای بازدید کننده‌ها و به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروزی با هماهنگی‌های خوبی که در سطح استان و به‌ویژه اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به‌عمل آمده در حال پیگیری اس

مرجع / فارس