نشست معاون وزیر علوم با فعالان تشکل های دانشجویی دانشگاه چمران/ چرا مروتی عوض نمیشود؟

نشست مشترک معاون فرهنگی وزیر علوم با مسئولان و فعالان تشکل های دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

سید ضیاء هاشمی در نشست مشترک با اعضای فعال و مسئولان تشکل های دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز که جمعه ۱۰ دی ماه برگزار شد، دانشجویان فعال در تشکل ها را جزء سرمایه های دانشگاه دانست و حضور آنها را موجب بالندگی فکری، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها عنوان کرد.

وی خطاب به فعالان تشکل های اسلامی در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: ‌دغدغه های گروه های دانشجویی ارزشمند است، خواه این دغدغه ها از حیث نظر و نگرش با دیدگاه بنده هم سو باشد یا اینکه نظری متفاوتی را مطرح کنند.

هاشمی با بیان اینکه در مجموعه های دانشجویی به دیدگاه های متفاوت و نقش متقابل نیاز داریم، تصریح کرد: دانشجویان باید ما را نقد کنند و ما از این مساله استقبال می کنیم؛ همچنین دانشجویان نیز باید نقدها و چالش های مسئولان را بشنوند. در فضای دانشجویی همه باید نقدپذیر باشیم، البته نقد دانشجویان با نقد مسئولان تفاوت دارد، زیرا شما حقی بر گردن ما دارید و ما مسئولیتی را بر عهده گرفته ایم.

وی ادامه داد: در چنین جلسه ای قرار نیست حرفهایی را بشنوم که مورد تاییدم باشد، زیرا آن وقت این حرف ها صرف تایید و تعریف و تمجید خواهد بود؛ البته آدمی به طور ذاتی از تمجید استقبال و از نقد فرار می کند، اما کسی که در جایگاه مسئولیت قرار می گیرد باید از نقد و نقادی استقبال و از قرار گرفتن در معرض تمجید بیش از حد احتیاط کند.

هاشمی با اشاره به اظهارات مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید چمران مبنی بر اینکه دو الگوی اساسی دانشگاهی در خوزستان وجود دارد که شهید علم الهدی به عنوان الگوی دانشجو و شهید چمران به عنوان الگوی مسلمان است، با تایید این گفتار به حضور خود در محل یادمان شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شهید علم الهدی اشاره کرد و گفت: این الگوها را باید به طور عملی استفاده کنیم و باید بدانیم که شهیدان علم الهدی و چمران چگونه افرادی بودند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به نکات برجسته شخصیتی و علمی این شهیدان ادامه داد: آنها انسان های بزرگواری بودند که با وجود برخورداری از جایگاه رفیع علمی و اجتماعی، درس ایثار و فداکاری را به ما آموختند و آنجا که منافع ظاهری شهید دکتر چمران در سطح بسیار بالا در آمریکا تامین می شد از این امتیازات دست کشید و سراغ مبارزه در جایی در اوج مظلومیت و محرومیت در جنوب لبنان رفت؛ شهید علم الهدی نیز از پشتوانه خانوادگی، علمی و شخصیتی بالایی برخوردار بود که در اوج محرومیت و بدون آنکه منفعتی برای خود طلب کند شهید شد و اینها به ما یاد می دهد که باید در راستای آرمان خود حرکت کنیم، نه در مسیر آمال.

وی با بیان اینکه مرز آرمان و آمال در لغت بسیار نزدیک و در عمل تمایض آنها بسیار زیاد است، افزود: باید مراقب باشیم آمال و خواسته های فردی و گروهی خود را به نام آرمان ها اشتباه نگیریم؛ آرمان های انقلاب مشخص است؛ جوانان بسیاری برای انقلاب اسلامی شهید و خانواده های بسیاری سوگوار شدند و هنوز مادرانی در غم فقدان فرزندان خود متحمل سختی های بسیاری هستند.

هاشمی با تاکید بر اینکه “حق نداریم فقط خود و قرائت و نظر خود را به عنوان آرمان‌های انقلاب تلقی کنیم”، اظهار کرد: آرمان انقلاب چندان هم پیچیده نیست؛ آرمان انقلاب ارزش های علمی، اخلاقی، ایمانی، عقلانیت، عدالت و پیشرفت است و اینها مسایل پیچیده ای نیستند؛ اگر چه گاهی در مصداق یابی اشتباه می کنیم، اما باید مراقب باشیم که به طور عمد از این آرمان ها سوء تعبیر نکنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تذکرات و مطالبات مسئولان تشکل های اسلامی دانشگاه خاطرنشان کرد: باید نسبت به یکدیگر از باب شفقت رفتار کنیم و این منطبق بر نص صریح قرآن است و البته باید نصیحت بشنویم و اینها امری متقابل است؛ حق نداریم نسبت به هم با پیش داوری، قضاوت و قصاص قبل از جنایت کنیم و باید دغدغه های خود را مبتنی بر تحلیل مطرح کنیم، اما نه به این معنا که قضاوت کنیم بلکه تحلیل ها باید ما را وادار کنند نسبت به یکدیگر تذکر بدهیم و یادآوری کنیم، نه چیزی بیشتر از آن.

هاشمی درباره دغدغه ها و دلنگرانی های فعالان دانشجویی نسبت به برخی انتصابات در بدنه وزارت علوم، عدم شفاف بودن مواضع فرهنگی وزارت و حضور هیات هایی از وزارت در دانشگاه ها، به بیان توضیحاتی پرداخت و با تاکید بر اینکه چارچوب مواضع وزارتخانه مشخص است پاسخ دغدغه های حاضران را به برنامه های وزیر ارجاع داد و افزود: این برنامه ها روشن است و اگر سوال و نگرانی در این زمینه وجود دارد می توان برنامه های وزیر را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه وزیر علوم پیش از هر چیزی یک دانشمند و عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه تهران است افزود: وزیر علوم به عنوان یک استاد برجسته برگزیده شد و فردی که خود در جبهه های جنگ نقش ایفا کرده و مشارکت داشته و البته شخصیتی معروف به اعتدال و بیزار از افراط است، زیرا برای افراط و تفریط هزینه قرار داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه از افراط و تفریط زیان دیده ایم و به مشی اعتدال به عنوان رویکرد اصلی دولت نیاز داریم، خاطرنشان کرد: ‌هدف وزارت علوم توسعه رشد و پیشرفت علمی و البته حفظ نشاط سیاسی است؛ اگر در جایی به گونه ای عمل شده که تکصدایی حاکم شود و صداهای مختلف در چارچوب قانون به گوش نرسد، اشتباه بوده و نشاط را از دانشگاه گرفته ایم؛ دانشگاه زمانی می تواند پیشرفت کند که نشاط داشته باشد و دیدگاه های مختلف در چارچوب قانون بتوانند بیان شوند. البته بحث افرادی که خارج از قانون رفتار می کنند یا ساختارشکنی دارند، جداست؛ ما به قانون پای بند هستیم.

هاشمی درباره نگرانی های مطرح شده در این نشست نسبت به احیای مجدد فضای سیاست زدگی تصریح کرد: ‌از دغدغه های وزارتخانه این است که دانشگاه نباید سیاست زده شود. مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند که “نباید دانشگاه عرصه جولانگاه گروه های سیاسی باشد” و این فرمایش رهبری برای وزارت علوم یک اصل است؛ اما در ادامه همین بیانات ایشان می فرمایند که دانشگاه محرک تحولات سیاسی و اجتماعی باشد، بنابراین کسانی که دانشگاه ها را راکد می خواهند، خلاف مشی رهبری و امام (ره) هستند. ما خواهان نشاط سیاسی در دانشگاه ها هستیم، به این معنا که گروه های مختلف قانونمند در چارچوب نظام حضور داشته باشند و بتوانند دیدگاه های خود را در فضای آزادی که قانون تامین می کند، ‌بیان کنند. نقض قانون خلاف آزادی است و این دروغ است که کسی بگوید طرفدار قانون و آزادی هستیم و مخالف قانون باشد.

وی افزود: فتوای امام (ره) و رهبری این است که تخلف از قانون که توسط مرجع رسمی تصویب و از سوی شورای نگهبان تایید می شود، گناه شرعی است، در نتیجه نمی توان مدعی ارزش ها بود، اما به قانون پایبند نبود. نمی توان ادعای آزادی کرد، ولی به قانون اعتنا نکرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مطالبات تشکل های دانشجویی در زمینه جهش علمی و جنبش نرم افزاری تصریح کرد: ما نیز همین دغدغه ها را داریم و مطمئن هستم که سال آینده جهش علمی کشور مضاعف خواهد بود. فکر می کنم اگر نشاط اجتماعی در دانشگاه وجود داشته باشد استعدادی که در جامعه وجود دارد، امکان رشد می یابد.

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید جهش علمی کشور را به گروه خاصی منتصب بدانیم، بیان داشت: جهش علمی کشور با مدیریت سخت مقام معظم رهبری محقق شده است. اکنون همه ما باید این امانت را نگه داریم و آن را حفظ کنیم.

وی در پاسخ به نگرانی مطرح شده از سوی برخی حاضران در ارتباط با بازگشت برخی اساتید و دانشجویان ساختارشکن به دانشگاه ها، با رد این موضوع تصریح کرد: قطعا مطمئن باشید رویکرد وزارتخانه نیز این است که نباید چنین افرادی به دانشگاه ها بازگردند. در دانشگاه باید از قانون دفاع کنیم و باید بررسی شود که اگر کسی اخراج شده این کار طبق قانون و به درستی انجام شده و آیا این فرد از نظر وی‍ژگی های اخلاقی و امنیتی مشکلات اساسی داشته است یا خیر؟ این مسائل از مسیر قانونی تعیین تکلیف می شوند.

هاشمی درباره مطالبه دانشجویان دانشگاه شهید چمران مبنی بر حفظ فضای علمی تصریح کرد: قطعاً این مساله مطالبه جدی سایر بخش‌ها و گروه‌های دانشجویی و مشی وزارت‌خانه است و ما به آن معتقدیم. قاطبه دانشجویان سرمایه‌های نظام و کشورند و باید در مسیر مصالح ملی، رشد علمی، پیشرفت کشور و بالندگی، شرایط بهتری فراهم شود تا استعدادهای دانشجویان شکوفا و توان آنها به کار گرفته شود.

معاون وزیر علوم گفت: در حوزه فرهنگی به طور حتم باید حساسیت داشته باشیم؛ البته این حوزه یک سیستم و مجموعه به هم پیوسته است و مجموعه این بخش‌ها کار را به پیش می برند. در مجموعه وزارت علوم اعتقاد بر این است که وزارت باید ملی و نه جناحی باشد؛ به تعبیری، وزارت علوم آبی یا قرمز نیست، بلکه رنگ ما رنگ ملی است. در این حرکت ملی گروه های مختلفی حضور دارند و این حرکت محصول و دستاورد تلاش های بسیاری است. ما به همه دیدگاه های موجود در چارچوب نظام قوانین کشور اعتقاد داریم و امیدواریم همه بتوانیم در مسیر حرکت مقام معظم رهبری به سمت پیشرفت و عدالت بسیج شویم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مشخص است این است مطابق اسناد بالا دستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز و برنامه پنج ساله توسعه، وظایف بسیاری بر عهده داریم که از بعضی از این اهداف عقب مانده ایم و باید این عقب ماندگی ها را جبران کنیم. این امر مستلزم این است که دست به دست هم دهیم و در این حرکت جمعی مکمل هم باشیم.

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از فعالان دانشجویی حاضر در این نشست درباره برنامه های وزارتخانه در حوزه حجاب و عفاف تصریح کرد: برای این حوزه در چند کمیته و جلسه برنامه هایی در حال بررسی است. متاسفانه در سال های گذشته روند اجرایی در کشور در این حوزه مناسب نبوده و باید در این زمینه دغدغه داشته باشیم، زیرا مسایل دینی و فرهنگی مسایلی نیستند که بخواهیم با آنها تعارف کنیم و یا اینکه مبنای اختلافات سیاسی و سلیقه ای قرار بگیرند. همچنین وزارت علوم در حوزه هایی مانند پیشرفت علمی، نهضت نرم افزاری، تقویت سرمایه های اجتماعی، نشاط اجتماعی و حوزه های مختلف بنا بر دغدغه های مسئولان وزارتخانه برنامه هایی دارد که در مناسبت های مختلف از طریق رسانه های جمعی اعلام می شوند.

در این نشست فعالان و اعضای تشکل های اسلامی، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج اساتید به طرح دیدگاه ها، نقطه نظرات و نگرانی های خود درباره مسائل مختلف فرهنگی و سیاسی در فضای دانشگاهی و همچنین برخی مواضع و رویکردهای وزارت علوم در دولت یازدهم پرداختند.

دکتر هاشمی همچنین در نشست مشترک با مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های خوزستان به بیان کلیات برنامه ها و مواضع فرهنگی وزارت علوم پرداخت و با بیان اینکه مدیریت مرکزی کشور نیازمند ایجاد ارتباطات وسیع برای آشنایی با دیدگاه ها و نظارت بر مسائل و مشکلات موجود است، به ارتباطات و همکاری های معاونت فرهنگی با نهادها و بخش های مختلف فرهنگی و سیاسی کشور اشاره و اظهار کرد: در سطح وزارتخانه با بخش های مختلف مرتبط هستیم و با فعالیت های علمی و فرهنگی آموزشی کشور ارتباط داریم. در حوزه فرهنگی نیز با بخش های مختلف ارتباط خوبی برقرار شده تا از دیدگاه های همکاران در بخش های مختلف نهایت بهره برداری شود و از این نظر بیش از همه با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تعامل و ارتباط نزدیک و خوبی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه ها نیز ارتباطات خوبی با مجموعه فعال در این زمینه برقرار شده و جلسات و نشست هایی نیز در این زمینه برگزار شده است. آنچه مسلم است ما در حوزه فعالیت های دانشگاهی اساتید و دانشجویان دو حوزه را به طور جد باید تعقیب کنیم؛ نخست آنچه به عنوان نهضت ملی در کشور دنبال می کنیم یک مطالبه قطعی است که بر عهده ماست و مطابق قانون باید در سند چشم انداز ۲۰ ساله جایگاه نخست را در منطقه کسب کنیم. این یک وظیفه قانونی است، اما حرکت، حرکتی بسیار پیچیده است زیرا کشورهای مختلفی نیز در این مسیر حرکت می کنند و توفیقاتی نیز دارند، بنابراین برای آنکه در این مسابقه عقب نمانیم باید حرکت سریع تری داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به آمارهای ارائه شده در مورد چاپ مقالات در کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه وضعیت خوبی داریم، اما می دانیم که توسعه علمی تنها به چاپ مقاله نیست. این توفیق را باید همراه با توفیقات دیگر در رشد علمی، تجاری سازی محصولات علمی و به کارگیری دستاوردهای علمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی به دست آوریم. در فضای جدید که در دانشگاه ها ایجاد شده این پتانسیل و قابلیت نیز فراهم شده است و طبق رسالتی که بر دوش همه ماست وظیفه داریم که در افق آینده با حفظ فضای آرامش و اتکا به ضوابط و قوانین رسمی کشور فضای پرنشاط تر و هیجانی منطقی در دانشگاه ها ایجاد کنیم، به گونه ای که تک تک دانشجویان و اساتید با انگیزه مضاعف و روحیه شاداب و رضایت شغلی بالاتر بتوانند حرکت خود را ادامه داده و در عرصه های مختلف رشد و تحول بیشتری را شاهد باشیم.

معاون وزیر علوم دانشگاه شهید چمران را یکی از دانشگاه های پیشتاز و مهم کشور خواند و تصریح کرد: نگاه وزارت علوم این است که دانشگاه ها باید به عنوان یک جامعه مستقل باشند و خودشان مانند یک مجموعه مستقل حرکت خود را داشته باشند و به پیش بروند.