تضییع حقوق شهروندی در بازار اهواز

خورنا: بر اساس تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده رو‌ها و استفاده غیر مجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است. بند۲۰ همین ماده از قانون تاکید می‌کند که شهرداری‌ها موظفند با مشاغل مزاحم یا تاسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد، برخورد کنند.
سد معابر عمومی و اشغال پیاده رو‌ها و استفاده غیر مجاز آن‌ها و میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند. در واقع شهرداری موظف است از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگهداشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آن‌ها جلوگیری کند اما این مهم طی سال‌های اخیر غبار بی‌توجهی به خود گرفته است که هم اکنون شاهد گسترش فرهنگ سد معبر در سطح شهر اهواز هستیم.
یکی از موردهای این سد معبر در بازار کاوه اهواز دیده می شود که فروشندگان لوازم خانگی بی توجه به حقوق شهروندان لوازم و کالاهای خود را در پیاده رو می گذارند به گونه ای که عبور و مرور در پیاده روهای این خیابان به سختی صورت می گیرد. نکته مهم این است که در شهرهای بزرگ کشور ما چون اصول معماری و شهرسازی به طور دقیق و کامل رعایت نمی‌شود، بسیاری از پیاده رو‌ها از «عرض مفید» بی‌بهره هستند و آن اندک راهی که به عنوان پیاده رو در نظر گرفته شده است نیز توسط مغازه داران بلعیده می‌شود، به گونه‌ای که گاهی رهگذران برای ادامه مسیر در یک پیاده رو مجبور هستند وارد فضای عبور ماشین‌ها شوند یا از داخل باغچه‌های کنار پیاده رو عبور کنند.
حال این سوال پیش می آید آیا با کسانی که فضاهای عمومی شهر را قبضه می‌کنند و کسی جرات اعتراض به آن‌ها را ندارد برخوردی می‌شود و اگر مسئولان معتقدند که اینگونه هست، گشت‌های نامحسوس و محسوس آن‌ها در شهر با متخلفان برخورد می‌کنند یا خیر؟