کپسول به‌دوشی در شهر گازخیز آبادان

خورنا: بسیاری از مناطق آبادان بدون بهره‌مندی از نعمت گاز هنوز هم کپسول بر دوش گاز تهیه می‌کنند و بخشی دیگر از مناطق که از این نعمت بهره مند شده با حفاری و کنده کاری‌های ناشی از این پروژه همچنان درگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، ۳۰ آذرماه دقیقا همزمان با شب یلدا بود که خبری هولناک جان و تن مردم شهرم را لرزاند. خبر گوش به گوش و سینه به سینه نقل شد و اشک همه را درآورد. « آتش‌سوزی، یک آبادانی را به کام مرگ کشید».

عده‌ای علت این آتش‌سوزی را نشت و انفجار گاز عنوان می‌کردند و عده‌ای دیگر وجود موادی چون بنزین و گازوئیل در محل حادثه را دلیل این امر می‌پنداشتند. اما هر چه بود این اتفاق به چنان هیبتی برگزار شد که هر چهار عضو خانواده را درگیر بیمارستان و راهی سردخانه کرد.

در این حادثه پدر خانواده به کام مرگ فرو رفت تا شب یلدایی کابوسناک را تا پایان عمر برای خانواده‌اش به یادگار بگذارد. این حادثه در خیابان زابل این شهر به وقوع پیوست و به یکباره تمام شهر را از انفجار خود آگاه کرد تا بار دیگر شهروندان خاطره تلخ روزهای کپسول به دوشی را به خاطر آورند و بدانند با وجود همه این سال‌های گذشته از پایان جنگ تحمیلی همچنان محکومند بر محدود بودن امکاناتی چون گازرسانی و …

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان «عصر امروز آتش‌سوزی در آبادان یک نفر را به کام مرگ برد و دو نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد».

*عملکرد فوریت‌های پزشکی به موقع بود

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آبادان در این خصوص اظهار کرد: ساعت ۱۶:۰۶ دقیقه سی‌ام آذرماه با مرکز فوریت‌های پزشکی آبادان تماس گرفتند و خبر آتش‌سوزی مخابره شد.

شهرام مقام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان ادامه داد: نیروهای مرکز ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه در محل حادثه بودند و با توجه به شدت آتش‌سوزی، یک کشته و دو نفر مصدوم را به سردخانه و بیمارستان منتقل کردند.

وی اضافه کرد: محل این آتش‌سوزی، منزلی در خیابان پرویزی تقاطع زابل و شدت آتش‌سوزی به حدی بود که چهره فرد کشته شده قابل شناسایی نبود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آبادان عنوان کرد: علت این حادثه را باید از آتش‌نشانی جویا شد اما آنچه از شواهد امر پیداست که وجود مواد آتش‌زا (نفت و گازوئیل) بر شدت این آتش‌سوزی افزوده است.

*هر کپسول گاز را ۶ هزار تومان خریداری می‌کنیم

یکی از حاضران در محل حادثه نیز در گفت‌وگو با فارس در آبادان اظهار کرد: آتش‌سوزی بر اثر انفجار گاز صورت گرفته است.

مهدی سینایی تصریح کرد: چنانچه مسلم است نشت گاز چنین واقعه‌ای را پدید آورده است و شاید اگر گازکشی بود چنین اتفاقی صورت نمی‌گرفت.

این شخص که شاهد آتش‌سوزی بوده است، خاطرنشان کرد: نیروهای امداد به سرعت در محل حادثه حاضر شدند و این اقدام آنها باعث تقدیر است اما نیروهای آتش نشانی با کمی تاخیر به محل رسیدند.

این شهروند آبادانی بیان کرد: وضعیت گازرسانی در این شهر بسیار پراکنده و بدون نظم خاصی صورت گرفت البته چند وقتی بسیاری از مناطق شهری گازرسانی شدند اما امروز شاهد توقف این روند در منطقه هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: ما مجبوریم هر چند روز یکبار کپسول‌های گاز را ۶ هزار تومان خریداری کنیم و بر دوش گذاشته و این طرف و آن طرف ببریم.

سینایی افزود: بسیاری از این کپسول‌ها هم به دلیل اینکه زیاد استفاده شده‌اند و زمین خورده‌اند دچار نشتی هستند و برای نصب آنها با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: چرا همیشه باید اتفاقی رخ دهد و با جان چند تن بازی شود تا مسئولان به فکر چاره‌اندیشی بیفتند؟ مگر جان مردم قابل بازگشت است که به راحتی از کنار آن می‌گذرند؟!

این شهروند ۳۲ ساله آبادانی با بیان اینکه وضعیت کنده‌کاری ناشی از گازرسانی نیز در این منطقه زبانزد است تصریح کرد: در هر کوچه و خیابانی که امروز در این شهر نگاهی بیندازید شاهد کنده‌کاری و چاله‌هایی هستید که از برکت وجود گاز و آب و فاضلاب حاصل شده است.

وی گفت: در بسیاری از مناطق نیز که گازرسانی شده‌اند نیز حفاری‌ها بر قوت خود باقیمانده است و یا نامناسب ترمیم شده‌اند که تردد را برای شهروندان سخت می‌کند و به ویژه در فصول بارندگی سال موجبات آبگرفتگی را فراهم می‌آورد.

سینایی در پایان با اظهار تاسف به دلیل وقوع حادثه انفجار گاز در این شهر ابراز داشت: از مسئولان انتظار داریم گازرسانی مناطق مختلف شهری را هر چه سریع‌تر به سرانجام برسانند.

*نشت گاز علت آتش‌سوزی

در ادامه این توضیحات، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: علت آتش‌سوزی منزل مسکونی آبادان نشت گاز بوده که البته وجود موادی چون بنزین، روغن و گازوئیل بر شدت این آتش‌سوزی افزوده است.

مجید فرحانی‌پ‍ور گفت: پدر ۴۵ ساله این خانواده امرار معاش خود را از فروش موادی چون بنزین و روغن و گازوئیل به قایق‌های صیادی تامین می‌کرده است.

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل نشتی گاز آتش‌سوزی رخ می‌دهد و البته وجود موادی چون روغن، بنزین و گازوئیل در منزل مسکونی منجر به شدت آتش‌سوزی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی آبادان همچنین عنوان کرد: این آقا به دلیل سوختگی شدید داخلی و ناحیه سر جان خود را از دست می‌دهد و سه مصدوم دیگر به بیمارستان اهواز منتقل می‌شوند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از مجروحان حادثه که فرزند چهار ساله این خانواده بوده نیز در بیمارستان به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست می‌دهد.

فرحانی‌پور اضافه کرد: برای این عملیات دو اکیپ اطفای حریق و امداد و نجات متشکل از هشت نیرو به محل حادثه اعزام کردیم که حادثه را پوشش دادند.

*عدم پاسخگویی مسئولان گاز

با وجود همه مشکلاتی که در زمینه گازرسانی وجود دارد کمتر پیش آمده که مسئولان اداره گاز شهری و استانی پاسخگوی مسائل باشند. البته به جز جلسات که البته حضورشان را اجباری می‌دانند و از این طریق گزارش عملکردی ارائه می‌دهند.

در این زمینه ادارات گاز شهری که از انجام مصاحبه معذورند چون استان به آنها این اجازه را نمی‌دهد و گاز استان نیز با پشت سر گذاشتن مراحل طویل نامه‌نگاری و تماس با روابط عمومی و … جای کار و زمان زیادی را می‌طلبد که البته با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار ما این راه نیز کار به جایی نبرد.

به هر حال امیدواریم با تکمیل هر چه زودتر وضعیت گازرسانی و پوشش سراسری مناطق مختلف شهری به گاز دیگر شاهد بروز چنین حوادث تلخی نباشیم.

============

گزارش از مریم خبازی