شیلات خوزستان فرصت‌سوزی می‌کند

خورنا: عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اهواز با انتقاد از رویکرد اداره کل شیلات خوزستان در سال‌های اخیر گفت: شیلات عملا فرصت‌سوزی می‌کند.

فراز زاهدی‌فرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به اینکه اداره کل شیلات خوزستان سال‌هاست آمار بخش خصوصی را به‌عنوان افتخارات خود ثبت می‌کند اظهار کرد: این در حالی است که این اداره به عنوان دستگاه متولی شیلات تاکنون هیچ دستاوردی که گره‌ای از کار تولیدکنندگان بخش شیلات را باز کند نداشته است.

وی با اشاره به گسترش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه شیلات خوزستان افزود: متاسفانه هیچ گاه مسئولان ارشد جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران به این موضوع توجه نکرده‌اند که تصدی‌گری سیاست‌های کلان آبزی پروری به بخش خصوصی واگذار شده اما متولی صنعت آبزی‌پروری در خوزستان به عهده اداره کل شیلات است و این اداره کل در خصوص وظایف و جایگاه واقعی خود هیچگونه عملکرد مثبتی نداشته است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اهواز تصریح کرد: برای نمونه، اداره کل شیلات خوزستان در سال‌های اخیر نتوانسته مرکز عمل آوری و فرآوری شیلات را راه‌اندازی کند.

وی بیان کرد: از طرفی با وجود اینکه گونه‌های پرورشی موجود در خوزستان از نوع کپور ماهی چینی هستند و ما نیز در سال‌های اخیر روابط خوبی با کشور چین داشته‌ایم اما متولیان اداره کل شیلات خوزستان نتوانستند از این ظرفیت برای ورود مولدین مستعد بهره بگیرند و مولدهای قدیمی به دلیل همخون شدن، بچه ماهی‌هایی با رشد نامناسب تولید می‌کنند که این امر، افزایش هزینه‌های تولید را به دنبال داشته است.

زاهدی‌فرد گفت: همچنین اداره کل شیلات خوزستان هیچگونه پیگیری برای باز کردن دریچه‌ای غیر از بازار عراق نداشته و بازار عراق که در چند سال گذشته یک فرصت بود تا بتوانیم بازارهای جدید و مراکز عمل‌آوری را راه‌اندازی کنیم متاسفانه با فرصت سوزی مسئولان روبه‌رو شده و اقدام مطلوبی برای بهبود وضعیت صنعت آبزی پروری خوزستان نداشته است.

این پرورش دهنده ماهی ادامه داد: متاسفانه فرصت سوزی‌های اداره کل شیلات باعث شده تا شاهد جولان دلالان بی‌انصاف و زد و بند آنها روی سرمایه تولیدکنندگان باشیم و همین امر موجب می‌شود تا سرمایه تولیدکنندگان که بخش عمده‌ای از آن هم تسهیلات بانکی است در مسیر ضرر و زیان قرار گیرد که این موضع باعث تهدید اعتبارات دولتی و به تبع آن کاهش اشتغال در این بخش می‌شود.

بازرس نظام صنفی کشاورزی خوزستان تاکید کرد: در صورتیکه اصلاحات اساسی در اداره کل شیلات خوزستان صورت نگیرد باید شاهد این باشیم که صنعت آبزی پروری خوزستان به سرنوشت سایت پرورش میگوی چوئبده آبادان مبتلا شود.

وی در پایان یادآور شد: پرورش میگوی چوئبده آبادان یکی از موفق‌ترین سایت‌های پرورش دهنده میگو بود که به دلیل بی‌تدبیری و مشکلات زیاد عملا تعطیل شد.