بانک عامل تعیین شده برای فاینانس پروژه مترو اهواز به تعهدات خود عمل نکرد

خورنا: مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: بانک عامل تعیین شده برای فاینانس پروژه مترو اهواز به دلیل بالا بودن فاینانس پروژه به تعهدات خود عمل نکرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عباس هلاکویی در جلسه‌ای با حضور معاون وزیر کشور و عوامل پروژه قطار شهری اهواز که عصر امروز در ایستگاه اقبال این پروژه برگزار شد، اظهار کرد: پروژه قطار شهری اهواز در سال ۸۴ به مناقصه گذاشته شد و در سال ۸۵ با شرکت کیسون ایرانی و شرکت نورینگو چینی قرارداد منعقد شد.

وی ادامه داد: براساس این قرارداد باید فاینانس به اجرا در آید ولی تاکنون عملیاتی نشده است و تا به امروز به صورت ریالی با پیمانکار کار می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز به مصوبه سفر استانی دولت دهم اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه ما می‌توانستیم تا زمانی که فاینانس عملیاتی نشده از اعتبارات دولتی برای پروژه قطار شهری اهواز استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: براساس قرارداد با پیمانکار، پروژه قطار شهری اهواز چهار ساله بود اما بانک عامل تعیین شده برای فاینانس پروژه قطار شهری اهواز به دلیل اینکه فاینانس پروژه ۶۰۰ میلیون دلار و بالا بود، به تعهدات خود عمل نکرد.

هلاکویی با بیان اینکه بانک عامل تضمین شهرداری را نمی‌پذیرد اضافه کرد: سوال بانک عامل این است که شهرداری چگونه می‌تواند فاینانس را باز پرداخت کند؟

وی طول مسیر پروژه قطار شهری اهواز را ۲۳ کیلو متر بیان کرد و گفت: این پروژه دارای ۲۴ ایستگاه و زمان سفر ۴۰ دقیقه با سرعت ۳۵ کیلومتر است.

وی در رابطه با روند پیشرفت پروژه بیان کرد: تونل اول که کارون نام دارد از کراس‌اور فرودگاه در میدان خلیج فارس به طول ۵/۵ کیلومتر از تونل حفاری شده است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز اضافه کرد: تونل دوم در لاین برگشت که کرخه نام دارد به طول ۳/۵ کیلومتر حفاری شده است.

وی با بیان اینکه مجموع حفاری دو تونل در کمتر از ۳۰ ماه ۹ کیلومتر است عنوان کرد: عملیات سازه این ۹ کیلومتر به پایان رسیده است و در مرحله نازک کاری قرار دارد.