بیماری‌های شایع میان عزاداران در کربلا کدامند؟

دکتر سیدمحمد علوی مشکلات تنفسی و عفونت‌های گلو و ته حلق را  ناشی از ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی دانست که به علت باران و سرما و نبود امکانات گرمایشی و رفاهی در طول سفر برای زوار حسینی ایجاد می‌شود.

وی در مورد زوار خردسال و سالخورده و یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دارند، هشدار داد: این مساله می‌تواند برای این افراد خطرهایی داشته باشد. ویزیت توسط پزشکان در هنگام بازگشت و مداوای به موقع از نظر عفونت ثانویه، در پیشگیری از تلفات و عوارض، فوق‌العاده موثر است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان به زائران بیمار توصیه کرد: پس از بازگشت در منزل استراحت کرده  و خوردن میوه نظیر لیمو شیرین و پرتقال و مایعات گرم را فراموش نکنید و از دست دادن و روبوسی با دیگران که به دیدن شما می‌آیند، جدا خودداری کنید.

علوی افزود: از دیگر ناراحتی‌های شایع میان عزاداران حسینی، بیماری‌های گوارشی هستند که به علت عدم رعایت بهداشت غذایی یا مصرف آب و نوشیدنی‌های غیربهداشتی رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: بیماران باید به محض برگشت به میهن در مرزها توسط همکاران بهداشتی تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار گیرند و هرگونه طغیان بیماری‌ها در زائران باید به مرکز بهداشت استان گزارش شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: فراموش نشود ورود هرگونه بیماری از طریق مرزها برای کشور دارای اهمیت می‌باشد و اطلاع به موقع در پیشگیری و اشاعه آن نقش اساسی دارد. این بیماران تا چند روز بعد و تا بهبودی کامل باید تحت نظارت همکاران بهداشتی مراقبت مرزی و مرکز بهداشت محل سکونت خود قرار گیرند. از کلیه شهروندان عزیز تقاضا می‌شود نهایت همکاری را با مراکز بهداشت داشته باشند و از اطلاع‌رسانی خود ما را بی بهره نگذارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مساله تصادفات و سوانح جاده‌ای، افزود: معمولا پس از اربعین حسینی و حین برگشت زائران به سمت ایران احتمال وقوع تصادفات جاده‌ای افزایش می‌یابد، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و فعالیت تیم‌های امداد و نجات جاده‌ای و اورژانس جاده‌ای و فوریت پزشکی در این ایام در کاهش تلفات حیاتی بسیار حایز اهمیت می‌باشد.

علوی بر آمادگی کلیه مراکز و پست‌های بهداشتی در مرزها و شهرستان‌های پشتیبان مرزها و سایر نقاط استان به رصد اتفاقات بهداشتی و خدمت‌رسانی به مردم عزادار تاکید کرد.