سوزاندن زباله، لاستیک و پسماند مزارع ادامه دارد

خورنا: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هنگامی می‌توان نتیجه خوبی از سوزاندن زباله‌ها گرفت که درهنگام سوختن زباله اولا کار با احتراق کامل صورت گیرد. همچنین هیچ‌گونه آلودگی در محیط اعم از اتمسفر، خاک، آب و … به وجود نیاورد و حتما از دستگاه‌های مخصوص زباله سوز استفاده شود.

دکتر سیدمحمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- درباره آلودگی هوا در اثر بعضی اقدامات غیرعمد که توسط گروه‌ها یا شرکت‌ها ایجاد می‌شود، اظهار کرد: سوزاندن و تبدیل مواد زاید جامد ( زباله ) به خاکستر و گاز موجب کاهش حجم زیاد زباله گردیده به طوری که اگر به صورت اساسی و با زباله‌سوزهای مدرن کار سوزاندن زباله صورت گیرد می‌تواند ۸۰ تا۹۰ درصد از حجم زباله را کاهش دهد. این روش، یک روش اساسی دردفع زباله‌های بیمارستانی و برخی مواد زاید خطرناک مطرح است.

وی افزود: زباله‌ها دارای دو نوع ترکیبات فیزیکی و شیمیایی هستند. ترکیبات فیزیکی زباله، شامل پس مانده مواد غذایی، کاغذ و مقوا، پلاستیک و لاستیک، پارچه، چرم، مواد زاید باغ، چوب، شیشه، قوطی‌های فلزی، اشیای بی‌ارزش ساختمانی ( آجر وسنگ و گچ و… )، خاک و خاشاک و استخوان هستند و ترکیبات شیمیایی زباله که ترکیبات فرمولی مواد تشکیل‌دهنده زباله همانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، ازت وسولفور می‌باشند.

علوی تصریح کرد: سوزاندن زباله توسط افراد عادی و در معابر عمومی و مسکونی و بدون استفاده از روش استاندارد، فوق‌العاده خطرناک است زیرا موجب آلودگی هوا به انواع خطرناک گازها مانند گازهای گوگردی، ازتی و منواکسید کربن می‌شود که برای سلامتی مضر است و افراد را در معرض عوارض زودرس مانند تنگی نفس و سوزش چشم‌ها و مشکلات پوستی و گوارشی قرار می‌دهد و در درازمدت خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را در پی دارد.

وی درباره سوزاندن لاستیک‌ها بیان کرد: متاسفانه سوزاندن لاستیک از پدیده‌های شوم و خطرناکی است که در چند ساله اخیر توسط افراد سودجو که کسب درآمد را از هر طریقی جایز می‌دانند و برای بازیافت سیم‌های موجود در لاستیک انجام می‌شود. این عمل بیشتر در مناطق مسکونی حاشیه شهر انجام می‌شود و در برخی موارد در سطح وسیعی صورت می‌گیرد موجب آلوده کردن هوا و محیط زیست به انواع آلاینده‌های خطرناک مانندCO ، CO2 ، NOX ، SO2 می‌شود که برای سلامتی شهروندان فوق العاده خطرناک‌اند.

عضو هیات علمی و پژوهشگر در مباحث بهداشت و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد آلودگی ناشی از سوزاندن پسماند مزارع نیشکر گفت: سوزاندن برگ و ساقه درختان و گیاهان مانند سوزاندن نیشکر و مزارع کشاورزی موجب آلودگی هوا با آلاینده‌هایی مانند CO ، CO2 ، NOX ، SO2 و هیدروکربن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سوزاندن پسماندها در مزارع نیشکر پدیده و عادت زشتی است که از سال‌ها قبل و با گسترش و توسعه مزارع نیشکر و صنایع جانبی آن گریبان ساکنان این منطقه را می‌فشارد و سلامتی آنها را در معرض تهدید قرار داده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: هر آدم منصفی که هنگام احتراق مزارع از چند کیلومتری این مزارع در حال سوخت گذر می‌کند به عینه این مصیبت را با تمام وجود لمس می‌کند. درست است که این صنایع برای آبادانی و توسعه خوزستان نقش اساسی دارند ولی توسعه‌ای که با تهدید سلامتی و آسایش مردم باشد چه فایده‌ای دارد؟

وی گفت: خوشبختانه مسئولان رده بالای این تاسیسات همگی انسان‌های دانشمند و دلسوز و معتقد به نظام هستند و در مذاکراتی که با آنها شده است همگی به سلامت مردم پای‌بنداند ولی نمی‌دانیم گره کار در کجاست که در عمل اتفاق مثبتی نمی‌افتد و آلودگی محیط زیست همچنان ادامه می‌یابد.

علوی عنوان کرد: مرکز بهداشت بنا به وظیفه ذاتی که در قبال سلامتی مردم دارد چه از طریق گزارش به مسئولان وچه از طریق اطلاع‌رسانی به مردم و چه از طریق سایر اهرم‌های نظارتی که دارد به وظایف خود عمل کرده و خواهد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خطاب به مردم و ساکنان منطقه یادآور شد: گرچه برای پیشگیری از این اقدامات خطرناک، سازمان‌های دولتی و نظارتی مسئولیت خطیری دارند و به وظایف خود حتی‌المقدور عمل می‌کنند ولی چون در خیلی از موارد مردم عادی ندانسته وارد این نوع اقدامات می‌شوند هم از نظر حفظ سلامتی خود مسئولیت دارند.

وی گفت: این ساکنان باید در گام نخست، خود به این اقدامات پایان دهند و هم اگر به این نوع اقدامات مواجه شدند به مراکز بهداشت یا سازمان حفاظت محیط زیست یا سایر ارگان‌های ذی‌صلاح اطلاع دهند و همچنین با روش‌های مناسب و به دور از هرگونه درگیری، امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند تا با داشتن محیطی عاری از آلودگی سلامتی خود و خانواده خود را حفظ کنند.