رییس مرکز پژوهش‌های مجلس: پرونده حصر باید در سکوت دنبال شود ، به روحانی اعتماد کنید

خورنا: روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه خود ضمن انتشار گفت‌وگویی با کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از قول او نوشته است که برای رسیدگی به پرونده حصرها باید «به حسن روحانی اعتماد کنیم.»
به گزارش انتخاب ؛ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره شرایط رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد  و گشایش فضای سیاسی و حقوق شهروندی به روزنامه اعتماد گفته است: «بهتر است اجازه دهیم که این پرونده در سکوت و آرامش دنبال شود چون جنجال رسانه‌‌ای به خودی خود مسائل را پیچیده می‌کند. بالاخره شخص آقای روحانی مجرب و کاردان هستند. ایشان قریب به ۲۰ سال دبیر شورای عالی امنیت بودند و خیلی از پرونده‌ها در قالب دبیر‌خانه، مورد رسیدگی ایشان قرار گرفت.»

کاظم جلالی گفته است: «وقتی موضوعات رسانه‌‌ای می‌شود اتفاقی که می‌افتد این است که در رسانه‌ها به دنبال جنجال‌سالاری می‌رویم و این با محتوای برخی موضوعات تناقض دارد. این تناقض حل یا رفع موضوع را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند چون این جنس پرونده‌ها نیازمند به یک نوع همکاری، تعامل، آرامش و تدبیر است» و به همین دلیل «من قبل‌تر هم اعلام کرده بودم دنبال جنجال‌سازی نروید. این توصیه من به هر دو طرف است چه کسانی که مخالف رفع حصر هستند و چه کسانی که به دنبال رفع آن.»

کاظم جلالی همچنین گفته است که «مگر مردم آقای روحانی را انتخاب نکردند؟ مگر به او در تحقق شعارهای مطلوب خودشان اعتماد نکردند؟ خب، ما باید به ایشان در ادامه مسیر و راه اعتماد کنیم. ایشان هرجا لازم باشد حرف‌ها و نیازهای خودشان را با مردم مطرح می‌کنند. نباید از تریبون‌های مختلف سخنگوهای متعدد برای رییس‌جمهور درست کنیم.»

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «رییس‌جمهور ما یک ناطق برجسته است که سابقه‌اش به قبل از انقلاب مربوط می‌شود و هنوز نوار منبرهای آتشین ایشان موجود است»، گفته است: «حسن روحانی فرد با بیانی است و علاوه بر این، سخنگوی رسمی نیز دارد، وآن اتفاقی که در دوره اصلاحات افتاد و یک هرج و مرج رسانه‌ای رخ داد نباید دوباره تکرار شود، طبیعی است که پرونده حصر سکوت و آرامش سنجیده‌‌ای را بطلبد، و بر همین اساس فکر می‌کنم بهتر است که به مسئولان شورای عالی امنیت اعتماد کنیم و از دلسوزی آنان مطمئن باشیم.»

کاظم جلالی در این گفت‌وگو بر ضرورت «تشکیل جریان معتدل با هدف خروج تفکر افراطی» نیز اشاره کرده و گفته است: «در یک کلام اگر روحانی جریان اعتدال‌گرایی مبتنی بر خردگرایی در کشور را حاکم کند، می‌تواند موفقیتش را رقم بزند.

اعتدال‌گرایی باید یک نحله جدیدی در داخل کشور بشود به این معنا که همه نیروهای معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا در کنار هم قرار بگیرند و با همکاری خودشان این رویکرد و نحله جدید را رقم بزنند؛ نحله‌ ای که باعث می‌شود تا هر دو جناح افراطیون و تندروهای خود را کنار بزنند.»

حصر، اقدام تبیهی نیست

همزمان روزنامه جوان، از قول عباسعلی کدخدایی عضو سابق شورای نگهبان نوشته است: «حصر، یک اقدام تنبیهی موقت و اقدام تامینی موقت است برای اینکه امنیت حفظ شود،  یعنی اینکه الان امکان رسیدگی نیست.»

عضو سابق شورای نگهبان همچنین گفته است: «حصر یک اقدام اولیه است که مقامات قانونی برای اینکه امنیت حفظ شود، اتخاذ کردند» اما اگر حصر برداشته شود باید موسوی و کروبی «محاکمه شوند.»

عباسعلی کدخدایی کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را به «فتنه» و فتنه گری متهم کرده و گفته است: «خسارت‌های اقتصادی فتنه در هیچ دادگاهی قابل محاسبه نیست و قوانین جمهوری اسلامی برای مجازات اینها کافی نیست.»

باسعلی کدخدایی عضو سابق شورای نگهبان گفته که کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸ باید «حکم شورای نگهبان را می‌پذیرفتند و  اطاعت می‌کردند، و اگر آن نظر را قبول نداشتند باید سکوت می‌کردند. مثل کسی که در دادگاهی محکوم شود و نتواند کار دیگری انجام دهد.»