پژوهشگران از ۳ درصد قانون بودجه در دستگاه‌های دولتی استفاده کنند

خورنا: معاون توسعه و پشتیبانی استاندار خوزستان گفت: پژوهشگرانی که در مجموعه‌های دستگاه‌های دولتی هستند می‌توانند از یک تا سه درصد قانون بودجه را برای طرح‌های پژوهشی خود استفاده کنند.

علی عماد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: هفته پژوهش هفته‌ای است که نگاه‌ها باید به پژوهشگران باشد و بررسی اینکه آن‌ها چه کارهایی در کشور انجام داده‌اند و چه نتایجی حاصل شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی نمایشگاه پژوهش یکی از برنامه‌هایی است که پژوهشگران را نسبت به ورود به این حوزه تشویق می‌کند تا با عرضه طرح پژوهشی خود ضمن نهادینه کردن فرهنگ پژوهش، در دیگران نیز آگاهی به وجود آورند.

معاون توسعه و پشتیبانی استاندار خوزستان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در هفته پژوهش در نوع خود کم‌نظیر است تصریح کرد: راه‌اندازی نمایشگاه و حضور پژوهشگران و جوانانی که طرح‌های ابداعی و اختراعات خود را در معرض نمایش می‌گذارند باعث افتخار و پایندگی است.

وی با اشاره به اینکه بحث پژوهش به عنوان یک اصل در توسعه علمی کشور است عنوان کرد: گنجاندن بحث پژوهش در همه کار‌ها باعث می‌شود ما آگاهانه یک مسیری را طی می‌کنیم و می‌دانیم که با طی کردن این مسیر مشخص به کجا خواهیم رسید.

عماد با بیان اینکه پیشرفت‌های پژوهشی منجر به پیشرفت‌های علمی می‌شوند خاطر نشان کرد: کشورهای فعال در بحث پژوهش با یک برنامه‌ریزی ۳۰ ساله توانستند کشور خود را به توسعه برسانند قطعا ما هم باید همین راه را پیش بگیریم و از طرح‌های پژوهشی حمایت و از پژوهشگران تقدیر کنیم.

وی در این خصوص اضافه کرد: این تقدیر نباید تنها با لوح تقدیر باشد بلکه باید عملی تقدیر شود زیرا پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیاز‌ها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه است و اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد.

معاون توسعه و پشتیبانی استاندار خوزستان در رابطه با حمایت از پژوهشگران اظهار کرد: پژوهشگرانی که در مجموعه‌های دستگاه‌های دولتی هستند می‌توانند از یک تا سه درصدی که در قانون بودجه برای اجرای کارهای پژوهشی لحاظ شده با مراجعه به دستگاه اجرایی خود استفاده کنند و مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: پژوهشگران خصوصی نیز می‌توانند به بانک فناوری مراجعه و پس از بررسی طرح و اطمینان حاصل کردن از آن، امکانات و تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

عماد در رابطه با عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی در امر پژوهش عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک پژوهشکده و دانشگاه طبعا مرکز علمی است که دانشجویان را به صورت تئوریک و عملی آموزش می‌دهد بنابراین نقش موثری در پژوهش دانشگاه خواهند داشت.