سخنگوی دولت: نمایندگان خود را جای دولت بگذارند/ بیشترین سهم اعتبارات عمرانی برای خوزستان است

خورنا: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه عقل، ابتکار و تخصیص منابع بهینه حکم می کند تا از کمترین منابع بیشترین بهره‌وری را ایجاد کرد گفت: با وجود اینکه ما هیچ نقشی در ایجاد پروژه‌های عمرانی نداشتیم اما نمی خواهیم این طرح‌ها به آثار باستانی تبدیل شوند.

1371451712_paeysh-1

محمد باقر نوبخت در تشریح منطق دولت در تخصیص بودجه‌های عمرانی بر مبنای اولویت‌بندی طرح‌های نیمه‌تمام با اشاره به دو واقعیت موجود در بودجه سال ۹۳ اظهار کرد: از یک سو منابعی که برای پرداخت هزینه‌های جاری و به عبارتی حقوقی و دستمزد باید پرداخت شوند وجود دارد و از سوی دیگر منابعی که با توجه به شرایط تحریم در سال آینده نسبت به سال جاری کاهش یافته و باید با آن طرح‌های عمرانی را به پایان رساند.

وی با اشاره به کاهش سقف بودجه‌های عمرانی دولت از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده افزود: اگر چه در سقف بودجه‌های عمومی سال ۹۲ اصلاحاتی انجام شد، اما هنوز دستگاه‌ها و نمایندگان ارقام و اعداد سال ۹۳ را با همان سقف ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی مقایسه می‌کنند. این درحالی است که با این کاهش ۷.۳ درصدی بی‌تردید منابع دولت در سال آینده به مراتب کمتر خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه به وجود ۲۹۰۶ طرح نیمه‌تمامی که دولت با آنها روبه‌رو است و باید به اتمام برساند، گفت: در حالی بودجه عمرانی از ۵۶ هزار با کاهش ۳۳ درصدی به ۳۷ هزار میلیارد تومان در سال آینده رسیده است که مردم منتظر اقدام دولت برای اتمام این طرح‌ها هستند. اما با وجود این‌که ما هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته‌ایم، خود را موظف به تکمیل و اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام می‌دانیم.

طرح‌هایی که در سال آینده تکمیل می‌شوند

وی با تاکید بر این‌که در الگوی توزیع و منابع عمرانی به طرح‌های نیمه‌تمام به تمامی پروژه‌ها بودجه تعلق می‌گیرد، بیان کرد: بر این اساس به پروژه‌های بین صفر تا ۲۰ درصد که سهم بالایی از طرح‌ها را تشکیل می‌دهند به اندازه ادامه‌ی کار پول تعلق پرداخت می شود نه منابعی که پروژه‌ها بتواند به خوبی رشد کند. در عین حال طرح‌های ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت نیز به اندازه ادامه‌ی فعالیت، بودجه دریافت خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که بودجه عمرانی برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیز به منظور اتمام آنها تخصیص می‌یابد، بیان کرد: ما نه تنها ۱۸۴ طرح ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت را به اتمام می‌رسانیم، بلکه ۶۲ طرح ۲۰ تا ۸۰ درصد را تکمیل خواهیم کرد. بنابراین تا پایان سال ۹۳ حدود ۲۴۶ طرح عمرانی در کشور به بهره برداری می رسد.

وی هم‌چنین به وجود استثنائاتی نیز در تخصیص بودجه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: در خارج از چارچوب تعریف شده طرح‌هایی مانند تامین آب شرب، آب‌های مرزی و پروژه‌های میادین مشترک بدون در نظر گرفتن پیشرفت فیزیکی به اندازه‌ی کافی منابع دریافت می کنند.

نوبخت هم‌چنین با اشاره به برخی از پروژه‌هایی که در پایان سال آینده تکمیل خواهند شد، توضیح داد:۴۴۱ کیلومتر راه اصلی، ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۷۰ کیلومتر راه‌آهن جدید، قرار گرفتن ۲۰۷ هزار نفر تحت پوشش فاضلاب شهری، افزایش ۲.۶ درصدی جمعیت برخوردار از آب روستایی، ایجاد ۱۵۰مگاوات ظرفیت برقی جدید، اتمام ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید، اضافه‌شدن ۹۰۶ میلیون مترمکعب به ذخائر آبی کشور، آبرسانی به بیش از ۳۳ هزار هکتار از مزارع کشور و افزایش ۲۷۵ هکتاری فضا به محیط زیست از جمله طرح‌های هدف دولت برای تکمیل و در اختیار دادن مردم در سال آینده هستند.

به گفته وی نصب سیستم کنترلی در ۲۰ شهر برای کاهش آلودگی هوا، اقدام برای طرح بیابان‌زدایی در سه هکتار، تحویل ۸۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و کمک آموزشی، اضافه‌کردن پنج هزار کلاس درسی در مجموعه آموزش و پرورش، تحویل ۲۵ سالن سرپوشیده چند منظوره به متراژ پنج هزار مترمربع، اتمام شش هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۴۷ بیمارستان و پایان ۶۳ هزار مترمربع فضای آموزشی برای دانشکده‌ها از دیگر طرح‌های عمرانی هستند که با بودجه کنونی در سال ۹۳ پیش‌بینی شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به این‌که در کنار ۳۷ هزار میلیارد بودجه عمرانی ۳۵ میلیارد دلار فاینانس نیز برای این طرح‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: اکنون طرح‌های مربوط به ۱۵.۵ میلیارد دلار از این منابع به تصویب شورای اقتصاد رسیده و پیش‌پرداخت آنها را تامین کرده‌ایم.

طرح هایی که از منابع فاینانس استفاده می کنند

نوبخت توضیح داد: تجهیز و نوسازی اراضی استان خوزستان و بخشی از ایران، ساختمان شبکه فرعی آبیاری زهکشی اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، آبرسانی آذربایجان شرقی، احداث راه‌آهن همدان_ سنندج، راه‌آهن شیراز _ بوشهر، آزاد‌راه تهران _ شمال، راه‌آهن سریع‌السیر قم _ اصفهان و مشارکت در پل خلیج فارس و احداث راه‌آهن گرگان _ مشهد _ بجنورد از جمله طرح‌هایی هستند که از منابع۱۵.۵ میلیارد دلاری فاینانس تامین اعتبار می شوند.

به گفته‌ی وی ۲۰ میلیارد تومان دیگر امکان استفاده از منابع فاینانس وجود دارد که هنوز طرح‌های آنها معرفی نشده است.

او با بیان اینکه تاکنون کارها و اقدامات بسیار بزرگی انجام شده و مردم باید به ما اعتماد کنند، چرا که قرار بود با تدبیر کارهایی بیش از گذشته انجام دهیم که انجام خواهیم داد.افزود: دولت تدبیر و امید نیز می‌توانست سفرهای استانی را در پیش گرفته و طرح‌های بسیاری را کلید بزند، اما ما اکنون ۲۹۰۶ طرحی را پیش‌رو داریم که بیش از این کمتر از ۷۰۰ پروژه بوده است این در حالی است که دولت نمی‌خواهد طرح‌های عمرانی به آثار باستانی تبدیل شوند.

نوبخت با تاکید بر این‌که مردم می‌توانند از نتایج طرح اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی استفاده کنند، گفت: عقل، ابتکار و تخصیص منابع بهینه این است که بتوان با منابع مالی کم بیشترین بهره‌وری را ایجاد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که اتمام تمام طرح‌های عمرانی ایده‌آل است، اما باید اقدامات عقلانی انجام داد، گفت: برای اتمام این طرح‌ها در سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و در ادامه به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که در وضعیت فعلی چنین پولی در کشور وجود ندارد.

نمایندگان دلسوز مردمند اما خود را جای ما بگذارند

وی در ادامه مورد اعتراض نمایندگان استان مازندران به نحوه‌ی اولویت‌بندی منابع طرح‌های عمرانی مبنی بر این‌که اگر استانی پروژه‌ای با پیشرفت ۲۰ تا ۸۰ درصد یا بیشتر نداشت، تفاضل منطقه‌ای یا وضعیت اشتغال و پیمانکاران در بخش‌های فعال عمرانی چه خواهد شد، توضیح داد: آنچه که تقلیل یافته کاهش ۳۳ درصدی بودجه‌های عمرانی در سال آینده نسبت به سال جاری است . از این‌رو اگر قرار باشد منابع عمرانی را در بین تمامی استان‌ها تقسیم کنیم، باز هم کاهش ۳۳ درصدی منابع هر استانی طبیعی خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اضافه کرد: حداقل پنج طرح از طرح‌های تکمیلی در سال ۹۳ در استان مازندران خواهد بود. این در حالی است که ما معتقدیم تکمیل حتی تعداد اندکی طرح در هر استان منطقی‌تر بوده تا این‌که همه طرح‌ها را سال‌ها نیمه‌تمام بگذاریم.

وی در برنامه پایش با اشاره به این‌که دلسوزی نمایندگان قابل تقدیر است، گفت: من از تمامی مردم و نمایندگان عذر‌خواهی می‌کنم اما منابع ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم به تمامی طرح‌ها بودجه اختصاص دهیم.

نوبخت هم‌چنین در مورد اعتراض نمایندگان سقز و کردستان برای کاهش اعتبار استان‌های محروم بیان کرد: بیش از ۱۱ طرح عمرانی در سال آینده در استان کردستان به اتمام خواهد رسید و مردم این مناطق می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: ما مدعی نیستیم که با ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی می‌توانیم کل محدودیت‌هایی که سال‌های سال در استان‌ها ایجاد شده را برطرف کنیم، از این‌ رو باید عدالتی را در پیش گرفت که زمانی می‌تواند در جهت مساوی کردن نابرابری‌ها و گاهی هم اتمام هرچه سریع‌تر طرح‌ها و تحویل به مردم باشد.

وی با بیان این‌که طرح‌های نیمه‌ تمام میراثی است که از گذشته برای ما به جای مانده، اما خود را موظف به تکمیل آن می‌دانیم، ادامه داد: با وجود خزانه‌ای که منابع محدود آن مشخص و انتظارات و توقعاتی که در سویی دیگر برایمان مانده درخواست می‌کنم به ما اجازه دهند که در سال اول حضور دولت بتوانیم گام‌های اولیه را برداشته و مطمئن باشند که برنامه‌ی ششم در راستای توازن منطقه‌ای تدوین خواهد شد.

بیشترین سهم اعتبارات عمرانی استانی برای خوزستان

نوبخت هم‌چنین در مورد استعفای نمایندگان اهواز مبنی بر این‌که این استان جنگ‌زده همواره در بودجه مورد توجه نبوده است، گفت: باید احساس نمایندگان این استان را تقدیس کرد، اما باید کمی هم خود را جای ما بگذارند که چگونه با پول مختصری که داریم باید تمام نیازها و خواسته‌های آنها را برطرف کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: شاید راه ساده‌ای بود که منابع محدود را بین همه توزیع می‌کردیم و همه بدون اعتراض و به آرامی از کنار ما می‌گذشتند، اما معتقدم باید کاری انجام دهم که حتی اگر با اعتراض روبه‌رو شدیم مردم بتوانند از نتایج صرف این منابع بهره‌ بگیرند.

وی با بیان این‌که همه ما مدیون مردم خوزستان هستیم و هرچه را که لازم باشد برای آنها انجام می‌دهیم، گفت: در حال حاضر بیشترین سهم استانی یعنی ۱۰ درصد منابع عمرانی به این مناطق اختصاص یافته و ۱۱ طرح بزرگ نیز در سال ۹۳ در این استان تکمیل می‌شود.

در بودجه ۹۳ نمی توان تمام نابرابری ها را متوازن کرد

نوبخت ادامه داد: اگر چه نمایندگان از روی دلسوزی تلاش دارند که حوزه انتخابی آنها در بودجه مورد توجه قرار گیرد، اما ما در بودجه سال ۹۳ نمی‌توانیم تمامی نابرابری‌ها و عدم توازن منطقه‌ای که سال‌هاست وجود دارد را به یکباره برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: من پیش از ارائه‌ی لایحه بودجه در جلسات متعدد با استان‌ها توافق کردم که در سال ۹۳ ضمن اجرای بودجه برنامه‌ی ششم را به امید کاهش نابرابری استان‌ها و ایجاد توازن منطقه‌ای تدوین خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین از حضور خود در استان‌های همدان، سیستان و کرمانشاه در هفته آینده خبر داد و گفت: به همین روال هر هفته چند استان را بازدید خواهم کرد تا با تشکیل شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برآورد کنیم که برای هر منطقه چه طرح توسعه‌ای لازم است.

انتهای پیام