سیدمحمد خاتمی: در جهان پر از خشم و ترور، به راه «ماندلا»ها نیازمندیم

خورنا: رییس‌جمهور پیشین کشورمان گفت: امروز که خشم، ترور، نابردباری و تبعیض در جهان ما حاکم است، بیش از هر زمانی به راه و رسم «ماندلا»ها نیازمندیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که برای تماشای فیلم «نقشه صلح» در سینما فلسطین حضور یافته بود، با بیان اینکه “خشم به جنگ می‌انجامد و جنگ، نفرت و کینه‌توزی را پدید می‌آورد یا آن را گسترش می‌دهد”، اظهار کرد: خشم، نفرت و کینه‌توزی زندگی انسان‌ها را نابود می‌سازد.

رییس بنیاد باران در ادامه اظهار کرد: ماندلا نشان داد که می‌توان جنگید ولی مهربان بود. او برای مهربانی جنگید. او جنگید تا مردمی که تحت زشت‌ترین ستم یعنی تبعیض نژادی بودند، آزاد شوند و آزاد زندگی کنند.

خاتمی با بیان اینکه “نلسون ماندلا برای آزادی جنگید”، افزود: ماندلا نزدیک به ۳۰ سال از دوران زندگی خود را در زندان گذراند. او جنگید تا جنگ نباشد و جنگید تا ستم و تبعیض نباشد و جنگید تا انسان بر سرنوشت خود حاکم شود. او یک انقلابی بود که انقلاب و جنگ او، به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود انجامید.

وی در پایان با بیان اینکه “او (ماندلا) راهی را طی کرد که پیش از او گاندی بزرگ آن را طی کرد و پیش از همه آنها پیامبر اسلام(ص) آن راه را طی کرده بود”، یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) در فتح مکه و در اوج قدرت، به جای کینه‌توزی، همه را آزاد کرد و برای همه زندگی را خواست.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد خاتمی همچنین از کارلوس آگوئرو کارگردان فیلم نقشه صلح که در سینما حضور داشت و دیگر پدیدآوردندگان این اثر قدردانی کرد.

پیش از آغاز نمایش این فیلم، کارلوس آگوئرو توضیحاتی کوتاه درباره این فیلم مستند که درباره نلسون ماندلا ساخته شده، ارائه کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ایرانی آقای خاتمی ما خیلی وقته میدونیم که باید با ظلم وظالم جنگید اما شما ترویج دهنده سازش با ظالم هستید