شرایط فعلی آموزش و پرورش خوزستان زیبنده استان نیست

خورنا: مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شرایط فعلی آموزش و پرورش خوزستان زیبنده استان نیست و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمد تقی‌زاده در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان که ظهر امروز در تالار فردوسی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش دستگاه بزرگی است که رسالت عظیم تعلیم و تربیت را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: قطعا زمانی می‌توانیم آموزش و پرورش موفقی داشته باشیم که با یک پشتوانه قوی علمی، تحقیقی و پژوهشی جهت رفع مشکلات اقدام کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های استان تاکید کرد و گفت: با توجه به تنوع قومیتی که در خوزستان وجود دارد باید بتوانیم از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در جهت پیشرفت استان و بهبود شرایط بهره بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: وقتی پیشینه تاریخی مسائل آموزشی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم از زمانی که دارالفنون تاسیس شد رویکرد نوینی در مسائل آموزشی به وجود آمد.

تقی‌زاده اضافه کرد: به مرور زمان از آموزش‌های مکتب خانه‌ای فاصله گرفته شد و آموزش و پرورش فعلی با تحولات، تغییرات و فراز و فرودهای بسیاری در تعلیم و تربیت به وجود آمد و توانست ریلی تعلیم و تربیت را از گذشته به جلو انتقال دهد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید نگاه اول جامعه باشد تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش نگاه اول جامعه‌ای نباشد هیچ تحول، تغییر و تکاملی در جامعه به وجود نخواهد آمد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش و پرورش نگاه و اولویت اول دولت‌های ما نبوده است اذعان کرد: جدی‌ترین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین رویکرد نظام ما کار، تلاش و جدیت بیشتر است.

وی با بیان اینکه تغییر و تحول در هر جامعه‌ای به تغییرات در آموزش و پرورش وابسته است عنوان کرد: نظام‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی از مهم‌ترین رویکرد‌های نظام هستند و ما به جدیت و تلاش بیشتری در این حوزه نیازمند هستیم.

تقی‌زاده با اشاره به فرمایش شهید باهنر که همه دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها رسالت ساخت ایران را به عهده دارند، اظهار کرد: آموزش و پرورش رسالتش در ساختن ایرانی نمونه و غیرتمند سنگین‌تر است زیرا باید سایر دستگاه‌ها را بسازد و آماده کند.

وی به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه اگر فرهنگ اصلاح شود مملکت اصلاح می‌شود اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) نمی‌فرمایند که برای اصلاح مملکت به منابع مالی کلان نیاز داریم بلکه فرهنگ را راه حل اصلاح کشور بیان می‌کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان به گفته یکی از فلاسفه که دو کار مملکت داری و تعلیم و تربیت مشکل‌ترین کار‌ها هستند اشاره کرد و افزود: مملکت داری مشکل نیست به شرط آنکه تعلیم و تربیت موفقی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر تعلیم و تربیت موفقی داشته باشیم در آینده رئیس جمهور، وزیر، استاندار، وکیل، پزشک و … موفقی خواهیم داشت.

تقی‌زاده خاطر نشان کرد: هویت دینی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی فرزندان ما در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و این فرزندان آینده مملکت را می‌سازند در نتیجه باید به فکر این دانش آموزان باشیم.

وی به تربیت دانش آموزان متناسب با هویت فرهنگی و دینی جامعه تاکید کرد و گفت: انسان دانا، انسانی است که از هویت دینی و فرهنگ متناسب با جامعه برخوردار باشد و در نتیجه می‌تواند در جامعه خود موفق عمل کند.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در این خصوص افزود: ما اگر به دانش اموزان بار علمی بالایی بدهیم اما به مقوله فرهنگ و هویت دینی وارد نشویم به این معناست که آموخته‌ایم اما نساخته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروزه بزرگ‌ترین سرمایه گذاری در آموزش و پروش باید صورت بگیرد تصریح کرد: اگر بزرگ‌ترین کار‌ها را در آموزش و پرورش انجام دهیم اما برای حفظ و نگهداشت معلمان گام برنداریم باز هم به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

تقی‌زاده اذعان کرد: براساس اعلام سازمان جهانی یونسکو ۷۰ درصد معلمان در جهان زیر خط فقر هستند و قدر مسلم است که این معلم آن چنان که باید نمی‌تواند در تولید علم و انتقال فرهنگ جامعه موثر باشد.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی آموزش و پرورش خوزستان، زیبنده استان نیست عنوان کرد: خوزستان سرزمین موعد شهدا است و باید لیاقتش بیش از این باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان خاطر نشان کرد: خوزستان استانی است که نخستین تمدن‌ها ی طول تاریخ در آن به وجود آمده است، دروازه ورود اسلام و تشیع به ایران است و همچنین به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.