مروتی: ۲۰ درصد از بودجه دانشگاه چمران اهواز به پژوهش اختصاص یافت

خورنا: رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در سال جاری بیش از ۲۰ درصد از بودجه دانشگاه صرف کارهای پژوهشی شده است که این موضوع نشان از اهمیت کار دارد.

حسن مروتی در مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر استان که ظهر امروز در اهواز برگزار شد اظهار کرد: در کشور ما چون اقتصاد دولتی در حال گردش است ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی به بخش خدمات بر می‌گردد.

وی بیان کرد: تنها ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی ما به بخش صنعت اختصاص داده می‌شود این در حالی بوده که در کشورهای پیشرفته ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی به حوزه صنعت مربوط است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه قدم برداشتن در راه آموزش و پژوهش یک افتخار به شمار می‌رود گفت: اساس کار دانشگاه‌ها بر پایه پژوهش است اگرچه در سال‌های اخیر بودجه کمتری به بخش پژوهش اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: در سال جاری بیش از ۲۰ درصد از بودجه دانشگاه صرف کارهای پژوهشی شده است که این موضوع نشان از اهمیت کار دارد. البته در سال گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها در بخش پژوهش کم‌رنگ ظاهر شدیم.

مروتی با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد از محصولات صادراتی ما تولیدی است افزود: این در حالی بوده که در کشورهای مالزی، کره جنوبی، هند و مصر به ترتیب ۶۵، ۴۰، ۱۱ و ۷ درصد از صادرات آن‌ها تولیدی است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به بخش خصوصی و مابقی دولتی است افزود: متاسفانه در کشور ما بخش خصوصی جایگاهی ندارد و همین امر موجب می‌شود که در بخش دولتی رقابتی وجود نداشته باشد و لذا تلاش برای بهبود کار صورت نمی‌گیرد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: امروزه در دنیا شرکت‌های کوچک نقش بسیار پر رنگی در توسعه دارند اما متاسفانه در کشور ما این قبیل شرکت‌ها جایگاهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون تمامی کارخانجات و شرکت‌ها باید یک تا ۵ درصد از بودجه خود را به کار پژوهشی اختصاص دهند افزود: اگر این قانون به خوبی در کشور ما انجام شود در بسیاری از کار‌ها موفق هستیم. شرکت سامسونگ که امروز در تمام زمینه‌ها جهان را به تسخیر خود در آورده است ۴۰ درصد از گردش مالی خود را به بخش پژوهش اختصاص می‌دهد.

مروتی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز در بین دانشگاه‌های کشور رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است گفت: این در حالی بوده که در بخش تولید مقالات در جایگاه نهم کشور قرار دارد.

وی در پایان از برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر استانی در روز ۲۷ آذرماه در استانداری خبر داد و افزود: همچنین در روز ۲۵ آذرماه در تهران از پژوهشگران بر‌تر کشوری تجلیل خواهد شد.