کلنگ‌زنی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب خرمشهر از طریق فاینانس بین‌المللی

خورنا: مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان از کلنگ‌زنی احداث فاز اول تصفیه خانه بزرگ فاضلاب خرمشهر از محل اعتبار فاینانس بین‌المللی (EPCF) خبر داد.

محمدعلی صنیعی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به اینکه طرح جامع فاضلاب شهری خرمشهر مشتمل بر ۲۵۸ کیلومتر خطوط شبکه اصلی و فرعی است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۶۵ درصد از شبکه فاضلاب این شهر ساماندهی شده است.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات صورت گرفته تاکنون ۸۵ درصد از شبکه ساماندهی شده در مدار بهره‌برداری قرار دارد، افزود: به منظور بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ساخت شبکه‌های فاضلاب، خطوط انتقال و تاسیسات وابسته

تصفیه‌خانه فاضلاب خرمشهر با ظرفیت ۵۷ هزار متر مکعب در شبانه روز با مشارکت کنسرسیومی از پیمانکار ایرانی و یک شرکت چینی احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه این پروژه از منابع ارزی و ۱۵ درصد دیگر بصورت ریالی تامین می‌شود خاطرنشان کرد: فردا (دوشنبه) فاز این تصفیه‌خانه به ظرفیت ۴۸ هزار مترمکعب در روز و با اعتبار ارزی معادل ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو و ۶ میلیارد ریال اعتبار ریالی در مدت زمان سه سال طراحی و ساخته می‌شود و توانایی تصفیه فاضلاب جمعیتی بالغ بر بیش از ۲۱۱ هزار نفر در افق طرح را داراست.

وی با بیان اینکه ورود فاضلاب شهرهای ساحلی بیشترین آلودگی را برای آب‌های سطحی به همراه می‌آورند، عنوان کرد: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه ضمن حذف ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون و کانال‌های دفع آب‌های سطحی علاوه بر حفظ محیط زیست زمینه استفاده بهینه از پساب‌های فاضلاب به عنوان کود برای مصارف کشاورزی نیز فراهم می‌شود.