واهبی: استفاده از کارگران بدون گواهینامه روند کار را متوقف می‌کند

خورنا: مسئول کمیته کنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با تاکید بر لزوم استفاده از کارگران گواهینامه‌دار توسط مالکان و پیمانکاران گفت: در آینده اگر مالکی از کارگر بدون گواهینامه مهارت استفاده کرد روند کارش متوقف می‌شود.

مرادعلی واهبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: مقررات ملی ساختمان موظف کرده است که ساختمان‌ها به صورت اصولی و با کیفیت ساخته شوند و اجرای این مقررات به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی ادامه داد: در اجرای یک ساختمان چند عامل از قبیل طراحی و نظارت، مصالح ساختمانی و عوامل اجرایی بخش ساختمان دخیل هستند و چنانچه این موارد به صورت یکپارچه به کار گرفته شوند قطعا ساختمان با کیفیتی خواهیم داشت.

مسئول کمیته کنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه تهیه نقشه‌ها و نظارت بر ساختمان‌ها از وظایف سازمان نظام مهندسی است تصریح کرد: این سازمان به صورت کیفی توانسته است به وظیفه‌اش عمل کند اما با مشکلاتی چون نبود مصالح استاندارد و کارگران فنی مواجه است.

وی اضافه کرد: در زمینه استاندارد مصالح ساختمانی اخیرا تفاهمنامه‌ای میان سازمان نظام مهندسی خوزستان و اداره کل استاندارد خوزستان منعقد شده است تا مصالحی که وارد استان می‌شوند از لحاظ ضوابط استاندارد چک شود.

واهبی خاطر نشان کرد: کارگران ساختمانی به چند دسته از جمله کارگرانی که سازه و بتن درست می‌کنند، کارگرانی که نازک کاری و زیباسازی را انجام می‌دهند و عده‌ای که به کار تاسیسات می‌پردازند تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر عوامل اجرایی ساختمان یعنی کارگران از مهارت و تخصص کافی برخوردار نباشند کیفیت کار کاهش می‌یابد به همین دلیل مرکز آموزش فنی کارگران ماهر افتتاح شد.

مسئول کمیته کنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه کارگران باید گواهینامه مهارت داشته باشند اذعان کرد: عدم استفاده از کارگران ماهر در ساختمان سازی یک معضل جدی است که ما آن را به خوبی درک کرده‌ایم و راه حل این چالش کشف شده است.

وی راه حل این معضل بزرگ را اینگونه بیان کرد: آموزش کارگران وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای نیست اما برای اینکه وجود کارگران بدون مهارت مشکل‌ساز است با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه‌ای در زمینه آموزش کارگران بسته شده است.

واهبی اضافه کرد: بعد از بستن تفاهمنامه، پلیس فنی با حضور بر ساختمان‌هایی که کارگران مشغول به کار بودند مسئله آموزش فنی کارگران را اطلاع رسانی کردند.

وی ادامه داد: کارگرانی که مایل به آموزش بودند ثبت نام کردند و بعد از آموزش و کسب مهارت به آن‌ها گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

مسئول کمیته کنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان مزایای گواهینامه مهارت را اینگونه بیان کرد: کارگران با شرکت در این کلاس‌ها و کسب مهارت در حد یک مهندس فنی می‌شوند و همچنین استفاده از بیمه، گرفتن مستمری و بازنشستگی از مزایای این طرح است.

وی افزود: از مزایای دیگر آموزش فنی کارگران ماهر تهیه بانک اطلاعاتی از کارگران است که از این طریق بسیاری از مشکلات در زمینه شناسایی کارگران حل می‌شود.

واهبی بر لزوم استفاده از کارگران گواهینامه‌دار توسط مالکان و پیمانکاران تاکید کرد و گفت: در آینده اگر مالکی از کارگر بدون گواهینامه مهارت استفاده کرد روند کار متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کارگر گواهینامه‌دار باعث بالا رفتن کیفیت کار می‌شود عنوان کرد: مسلم است کارگری که گواهینامه داشته باشد در نتیجه دستمزد بالاتری دارد به همین دلیل کارفرمایان تمایل چندانی به استفاده از این کارگران ندارند که با آن‌ها برخورد می‌شود.