قانون گریزی قانون گذاران!/ چرا نمایندگان به جای استعفا، لایحه بودجه را اصلاح نکردند؟

خورنا: موج استعفای نمایندگان به لایحه بودجه هنوز فروکش نکرده است.

به گزارش خورنا به نقل از فرارو، در ادامه این مطلب آمده است:موج اعتراضات و استعفا ها در حالی به به راه افتاده است که اکنون توپ اصلاح لایحه بودجه در زمین مجلس است و نمایندگان مجلس با روش های قانونی که در اختیار دارند امکان اصلاح آن و اعمال نظرات خود در لایحه ارایه شده را دارند.

بنابراین استعفای نمایندگان با توجه به ارایه لایحه بودجه از سوی دولت نمی تواند تغییر در لایحه ایجاد کند و دولت را مجاب به تامین نظر آن ها کند.
با این حال نمانیدگان مستعفی همچنان پای حرف خود ایستاده اند و بر تاکید بر استعفا کوتاه بیا هم نیستند.
بر همین اساس صبح امروز تعدادی از نمایندگان مستعفی از جمله مجمع نمایندگان استان خوزستان شامل ۱۸ نماینده از حضور در جلسه علنی مجلس سرباز زدند هر چند پا درمیانی علی لاریجانی آن ها را موقتا از این اقدام منصرف کرد.
با این حال عضو مجمع نمانیدگان خوزستان در مجلس تاکید کرد که استعفای نمانیدگان این استان در اعتراض به بودجه تخصیص یافته به خوزستان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ همچنان پابرجا است.
سیدحسین دهدشتی، نماینده آبادان با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: نمایندگان استان خوزستان همچنان مصر به در جریان افتادن استعفا نامه شان در صحن علنی هستند و بر همین اساس صبح امروز از حضور در صحن علنی مجلس سرباز زدند.
وی افزود: با این حال آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس، آقای دهقان را به نمایندگی به جمع نمایندگان خوزستان فرستاد و از آن ها درخواست شد که فعلا از تصمیم خود برای عدم حضور در جلسه علنی منصرف شود که به احترام ایشان نمایندگان استان خوزستان فعلا تصمیم گرفتند به طور موقت در جلسه علنی شرکت کنند.
نماینده آبادان ادامه داد: در همین راستا مقرر شد تا در پایان جلسه علنی امروز نمایندگان استان خوزستان جلسه ای با رییس مجلس با حضور آقای نوبخت، معاون برنامه ریزی دولت داشته باشند تا درخواست نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد.
وی درباره دلایل استعفای خود گفت: ما انتظار داشتیم با توجه به مشکلات عظیمی که استان خوزستان دارد به خصوص در رابطه با آب، دولت با یک نوع نگاه عادلانه، عنایت ویژه ای به این استان که بخش اعظمی از منابع بودجه کشور را تامین می کند داشته باشد.
دهدشتی با تاکید بر اینکه نمی شود که استان خوزستان منابع بودجه کشور را تامین کند اما خودش از این منابع محروم بماند گفت: ما پیش از این درخواست های خود را در جریان دیدارهای مشترک با رییس جمهور و همچنین وزرای دولت، مطرح کرده بودیم و انتظار نداشتیم با توجه به وعده و وعیدهای داده شده بودجه تخصیص یافته تا این اندازه کاهش پیدا کند.
وی افزود: درباره اینکه آیا این شیوه درستی است که نمایندگان برای اعتراض به بودجه راه انداختند گفت: ما به هر حال به عنوان نماینده مردم در راستای تامین نظر هم استانی های و همشهریان خود وظایفی داریم که باید به آن عمل کنیم. تا یک جایی ما می توانیم به این وظایف عمل کنیم و در راستای تامین نظر مردم تلاش کنیم از یک جای دیگر پیشبرد امور از عهده ما خارج است از آن پس دیگری چاره ای جز استعفا باقی نمی ماند.
عضو مجمع نمانیدگان خوزستان ادامه داد: ما انتظار داریم که با توجه به استعفای انجام گرفته دولت در راستای رفع نگرانی نمایندگان استان خوزستان تلاش کند و نسبت به بودجه در نظر گرفته شده تجدید نظر کند در غیر این صورت نمانیدگان در طی روال قانونی استعفای خود مصمم هستند و براعلام وصول این استعفا از سوی هیات رییسه پافشاری می کنند.
دهدشتی در پاسخ به این سوال که چون دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده است هرگونه دخل و تصرف در این لایحه دیگر امکان پذیر نیست، دولت چطور می تواند اکنون نظر نمایندگان معترض را تامین کند گفت: به هر حال این اقدام نمایندگان در راستای زدن تلنگری به دولت و نمایندگانی بود که قرار است لایحه بودجه را بررسی کنند تا خواست های نماینگان معترض را مد نظر داشته باشند. از سوی دیگر هم اگر دولت نتواند در لایحه بودجه تغییراتی اعمال کند می تواند از طرق دیگر و از محلی دیگر اعتبارات مورد نظر نمایندگان خوزستان را تامین کند.
* نمایندگان مستعفی در پیشگاه ملت عذرخواهی کنند
اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه استعفا راه و روش مناسبی نیست که نمایندگان معترض به لایحه بودجه پیش گرفته اند گفت: ما نمایندگان به عنوان قانون گذار نباید با برخی حرکات خود دست به قانون گریزی بزنیم.
ابراهیم نکو نماینده شهریار با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: اگر خود را قانون گذار می دانیم باید مدافع قانون باشیم راه و روش قانونی را سرلوحه خود در همه امور در دستور کار قرار دهیم و با منطق و بدون زیر پا گذاشتن قانون اعتراض خود را دنبال کنیم.
وی افزود: بنده و خیلی دیگر از نمایندگان به بودجه اختصاص یافته اعتراض دارند چرا که مثلا بنده فکر می کنم که بودجه اختصاص یافته برای شهرستان های استان تهران که سه ونیم میلیون نفر جمعیت دارند اصلا مناسب نیست. با این حال گمان می کنم که چون هنوز لایحه بودجه تصویب نشده است راه و روش های قانونی پیش رو هست که می شود از طریق آن اصلاحاتی در بودجه شهرستان های استان تهران از جمله حوزه انتخابیه ام اعمال کنم.
نکو تصریح کرد: بنابراین معتقدم که روش پیش گرفته شده برخی نمایندگان در اعتراض به بودجه تخصیص یافته به حوزه های انتخابیه شان از طریق استعفای دسته جمعی به دور از اخلاق نمایندگی است چون هنوز راه های قانونی وجود دارد بنابراین این اقدام یک نوع قانون گریزی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، نماینده شهریار ادامه داد: استعفای دسته جمعی نمایندگان یک توهین آشکار به رای دهندگان حوزه انتخابی هم محسوب می شود که به راحتی با وجود باز بودن راه قانون نمایندشان از سر عافیت طلبی دست به استعفا می زند که اگر این استعفا هم به فرض محال مورد پذیرش قرار گیرد حوزه انتخابیه آن ها حدود دو سال بدون نمانیده خواهد بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این روشی که برخی نمایندگان پیش گرفته است اصلا صحیح نیست گفت: نمایندگان معترض باید با کنار گذاشتن ابزار ارعاب و تهدید خود هر چه سریعتر با اعلام پایبندی عملی خود به قانون با پس گرفتن استعفای خود از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند امکان پیگیری اعتراضاتشان از کانال قانون را فراهم کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ماهشهری ها با سلام حاج حبیب آقاجری نماینده ماهشهر استعفا داده است واقعاً!!!!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شک دارم ایشان توی مجلیس هست
  • امیدیه میگن دیروز دیده شده تو مجلس ماهشهریهای عزیز به روایت زیر: گفته شده دیروز دستشو بالا گرفته که صحبت کنه تو مجلس همه خوشحال شدن و شگفت زده گفتن به به آقای آقاجری هم صحبت دارند بفرمایید لطفا...در جواب گفته خواهش میکنم عرض خاصی نبود فقط میخواستم بگم چایتون رو میل بفرمایید سرد نشه!!!! اینم داستان نماینده ما