بروز سندروم شبه آسم در خوزستان

خورنا: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در خلال بارش‌های اخیر سندروم شبه آسم در خوزستان روی داده است.

با حضور هیئتی از سوی وزارت بهداشت و در جلسه‌ای با اسماعیل ایدنی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز و معاونین و همچنین رئیس سازمان محیط زیست استان خوزستان و نماینده استانداری خوزستان آخرین وضعیت علل و عوامل آلودگی هوا و بروز تنگی نفس در برخی شهرهای استان مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل ایدنی در این جلسه در سخنانی با تشریح آخرین وضعیت پیگیری شناسایی علل بروز عارضه تنگی نفس در برخی شهرهای خوزستان بعد از بارش باران گفت: با وجود مراجعه بسیار زیاد مردم به مراکز درمانی هیچگونه کم کاری از سوی دانشگاه و مراکز درمانی صورت نگرفته است و خدمت رسانی مطلوب و قابل قبولی ارائه شده است.

این فوق تخصص ریه در ادامه با بیان این مطلب که باید با مسببان این آلودگی برخورد شود افزود: سنگینی بار این آلودگی بر دوش دانشگاه و مراکز درمانی بوده است و دانشگاه در حال مقابله با عارضه این مشکل است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: آمار زیاد مراجعان نشان از گستره این بیماری است که یک عامل حاد تنفسی وجود داشته است اما خوشبختانه با تمهیدات و پیش‌بینی که صورت گرفته بود هیچگونه کمبود دارویی به وجود نیامده است.

ایدنی خاطرنشان کرد: پاسخ به چرایی این وضعیت و جستجوی دلایل بروز آن یک همکاری بین بخشی را طلب می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در ادامه با تأکید بر این مطلب که هم اکنون دانشگاه و مراکز درمانی آن برای مواجه در صورت وقوع احتمالی مجدد این پدیده از آمادگی کامل برخوردار هستند، متذکر شد: با وجود متخصصان و امکانات موجود، دانشگاه از نظر توانایی‌های علمی و تخصصی برای علت یابی عوامل این پدیده از توانایی بالایی برخودار است.

وی ادامه داد: در این زمینه دانشگاه کارهای انجام داده که از جمله آن‌ها انجام آزمایشات ژنتیک و معاینه بیماران بوده است که در آینده نزدیک نتایج این تحقیقات مشخص خواهد شد ولی آنچه که مشخص است بروز یک سندروم شبه آسم در سطح شهر اهواز و برخی دیگر شهر‌ها بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان یادآور شد: در زمینه سلامت مردم استان باید تولیت واحدی وجود داشته باشد و در این خصوص دانشگاه آماده هر گونه همکاری است.