لزوم اصلاح و ارتقای کارکرد شیوخ عشایر خوزستان

خورنا: رییس‌کل دادگستری خوزستان خواستار اصلاح و ارتقای کارکرد شیوخ در بین عشایر شد.

محمدباقر الفت در نشست با سران عشایر عرب، اظهار کرد: تا زمانی که وظیفه شیخ را به حل و فصل دعوی محدود کنیم، جایگاه وی را تنزل داده‌ایم.

وی از سران عشایر خواست تا با شناخت نقاط ضعف و قوت عشیره و طایفه خود و با استفاده از مقررات و قانون بودجه و توسعه، نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را توسعه بخشند.

الفت تصریح کرد: صندوق عشیره نباید تنها به پرداخت دیه و فصل دعوی اختصاص یابد؛ بلکه باید صرف سرمایه‌گذاری برای اشتغال و درآمدزایی عشیره شود.

وی افزود: در صورت تشکیل تعاونی‌ها و توسعه اشتغال در عشیره، هم سود بیشتری عاید مردم می‌شود و هم نرخ بیکاری و فقر و در نتیجه میزان جرایم و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

رییس‌کل دادگستری خوزستان هدف از این نشست مشترک را ارایه راهکار برای تقویت عشایر عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک با حضور شما و نمایندگان بانک‌ها و موسسات دولتی، نشست مشترکی برگزار می‌گردد که در این نشست، می‌توانید طرح‌های پیشنهادی خود را مطرح کنید و موانع پیش روی خود را با آنان در میان بگذارید.

وی با بیان این که امروز ساختار عشیره آسیب دیده است، اظهار کرد: برای اصلاح و عمران عشیره باید از راهکارهای قابل قبول و منطبق با فرهنگ آن استفاده کرد.

در ادامه، سایر اعضای حاضر در این نشست به بیان مسایل و دیدگاه‌های خود پرداختند.