مرگ ناشی از ترامادول ۴۰ برابر شده است!

خورنا: رئیس بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی تهران گفت: در مطالعه‌ای که طی ۴، ۵ سال اخیر انجام شده مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول ۴۰ برابر بیشتر شده چون مصرف داروهای مخدر مانند متادون و ترامادول افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش فارس، مریم اخگری امروز در نشست خبری بررسی مصرف داروهای ترک اعتیاد گیاهی در عطاری‌ها خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر در سازمان پزشکی قانونی با مرگ‌هایی مواجه شدیم که به دلیل مصرف داروهای ترک اعتیاد بوده و در آنالیز نمونه‌های اخذ شده از اجساد مشخص شد که مرگ‌ها بر اثر مصرف موادی مانند ترامادول یا داروهای ترک اعتیاد به ظاهر گیاهی حاوی این مواد بوده است.

وی با اشاره به اهمیت برخی داروها مانند ترامادول گفت: از دو سال پیش وزارت بهداشت داروی ترامادول را از جمله داروهای تحت کنترل اعلام کرد یعنی بیمار با یک نسخه پزشک فقط یک بار می‌تواند این دارو را تهیه کند و برای بار دوم پزشک باید مجدداً نسخه بنویسد.

اخگری به این نکته اشاره کرد: سوء مصرف این ماده در جامعه به ویژه در قشر جوان افزایش یافته و مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول بسیار گزارش می‌شود تا جایی که برخی به خاطر تشنج به مرگ کشیده شده‌اند.

رئیس بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی تهران گفت: متأسفانه این ماده به صورت غیرمجاز به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و حتی شاهدیم که قرص‌های ترامادول بسته‌بندی شده در عطاری‌ها توزیع می‌شود.

افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول نکته دیگری بود که این مسئول در سازمان پزشکی قانونی به آن اشاره کرد و گفت: در مطالعاتی که داشته‌ایم مشخص شد که در ۴، ۵ سال اخیر مرگ‌های ناشی از ترامادول ۴۰ برابر بیشتر شده است چرا که مصرف موادی مانند متادون یا داروهایی که حاوی ترامادول هستند در یک سال اخیر خیلی زیاد شده و معتادان معمولاً برای ایجاد حالت تخدیری و رفع خماری در کنار مواد محرک و مخدر از این داروها هم استفاده می‌کنند غافل از اینکه بر سلامتشان اثر بسیار سوئی دارند.