انتقال آب کارون رویای اصفهانی‌ها و کابوس خوزستانی‌هاست

خورنا: نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح خوزستان را می‌کشد و در مقابل اصفهان و فلات مرکزی را زنده و پویا خواهد کرد.

عبدالله تمیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان با بیان اینکه مسئولان برای انتقال آب سرشاخه‌های کارون و نابودی این رودخانه حاضرند هزینه‌های گزافی بپردازند زیرا برای این اقدام ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اظهار کرد: در حال حاضر طرح سوال از وزیر نیرو را به منظور اقدام برای انتقال آب سرشاخه‌های کارون مطرح کرده‌ام و در نظر دارم که وزیر را به صحن علنی مجلس نیز بکشانم تا پاسخگو باشد.

وی در خصوص مصوبات گذشته در این خصوص اضافه کرد: طبق مصوبه‌ای که در دولت هفتم و هشتم به دلیل برخی سهل انگاری‌ها صورت گرفته است قرار بر این شده که آب سرشاخه‌های رودخانه کارون را به زاینده‌رود اصفهان و فلات مرکزی انتقال دهند و از این طریق کمبود آب شرب این مناطق را جبران کنند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اقدام در صورت تحقق، ضربه مهلکی بر بدنه استان خوزستان و نابودی کارون و از بین رفتن تدریجی زندگی مردم شهرهای مختلف این استان است.

وی ادامه داد: زیرا در این استان مردم برای آب شرب و مصرفی و حتی کشاورزی با کمبود مواجه هستند و اگر این میزان آب به دیگر نقاط کشور منتقل شود معلوم نیست چه آینده‌ای در انتظار خوزستان خواهد بود.

تمیمی همچنین عنوان کرد: علاوه بر این، بر محیط زیست، آبزیان و جانداران، رودخانه‌های کارون و کرخه، بخش کشاورزی، وضعیت اشتغال و دیگر بخش‌های استان تاثیر منفی و سویی خواهد گذاشت.

*انتقال آب کارون برای آبیاری باغات پسته و اراضی کشاورزی است

وی اضافه کرد: در جلسه اخیری نیز که با رئیس جمهور و با حضور مجمع نمایندگان داشتیم پیگیری وضعیت انتقال آب سرشاخه‌های کارون مطرح شد و نمایندگان مردم خوزستان مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کردند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این خصوص حتی تهدید به استعفا نیز کردیم و بر مخالفت خود با این طرح که منجر به نابودی تدریجی خوزستان خواهد شد بسیار پافشاری خواهیم کرد.

وی همچنین عنوان کرد: طبق این مصوبه سالانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون برداشت می‌شود که البته مقیاس مشخص شده برای مصارف کشاورزی تعیین شده است.

تمیمی تصریح کرد: مطمئنا اگر برای تامین آب شرب مناطق دیگر، نیاز به انتقال آب کارون باشد باید حجم کمتری از آب سالانه برداشت و به مناطق مورد نیاز منتقل شود که این امر دوگانگی در اجرای این مصوبه را دارد.

وی با اشاره به اینکه آب انتقالی از کارون قرار است صرف کشاورزی آن هم در باغات پسته فلات مرکزی و اراضی کشاورزی اطراف اصفهان شود گفت: کشاورزی خوزستان خود نیمه جان است و با این وضعیت نمی‌تواند آب کارون را به کشاورزی دیگر استان‌های کشور اختصاص داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در طرح تونل بهشت آباد نیز سالانه حدود ۷۷۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های کارون به زاینده رود متصل خواهد شد که این امر از انصاف به دور است زیرا ظاهرا مسئولان، محرومیت‌های موجود در خوزستان را مشاهده نمی‌کنند و قصد نابودی آن را دارند.

وی با اشاره به دیگر معایب طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان‌های دیگر اضافه کرد: در صورت تحقق این امر در شش نیروگاه استان (دز و کارون) با کاهش تولید برق مواجه می‌شویم که این امر مشکلات بسیار زیادی را برای مردم و بخش‌های مختلف کشاورزی و تولیدی و اقتصادی ایجاد می‌کند.

تمیمی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح انتقال آب کارون همچنین یک هزار و ۷۵۵ مگاوات برق از سدها به ویژه کارون ۳ کاسته خواهد شد که این امر به صلاح مردم و استان نیست.

*صدور بیش از حد مجوز و برداشت بی‌رویه آب از تالاب شادگان

وی بیان کرد: از چالش‌های محرز آینده این طرح می‌توان به سرمایه‌گذاری هنگفت برای تحقق انتقال آب سرشاخه‌های کارون به دیگر استان‌ها، ریسک انتقال آب، به خطر انداختن منافع کشور در حوزه آب و برق و حتی کشاورزی و در نهایت نابودی خوزستان اشاره داشت.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت اجرای طرح انتقال آب کارون خسارتی معادل ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ۶ نیروگاه برق و سد کارون ۳ در راستای کاهش برق وارد می‌شود که این امر برای اقتصاد کشور و استان ما بسیار دردسر آفرین خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد: رودخانه کارون که یکی از منابع اصلی تامین آب شرب و کشاورزی مردم استان است در سال‌های اخیر به علت خشکسالی، احداث سدها، اضافه شدن زباله‌های صنعتی و کارخانه‌ای و بیمارستانی، شوری آب و کاهش دبی آب رو به خشکی نهاده است و در صورت تداوم بی‌توجهی‌های مسئولان ملی و کشوری رو به نابودی می‌رود.

تمیمی با تاکید بر اینکه خشکسالی سال‌های اخیر و صدور بیش از حد مجوز و برداشت بی‌رویه آب سبب کاهش آب تالاب بین‌المللی شادگان شده است خاطرنشان کرد: اجرای طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان در دستور کار قرار گرفته و به تازگی آغاز شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری از اجرای طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان خاطرنشان کرد: این پروژه یکی از راه‌های تامین آب تالاب شادگان است که در آن آب از طریق کانال به سمت تالاب منتقل خواهد شد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تالاب شادگان به یک میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد، تصریح کرد: با توجه به کم آبی تالاب شادگان با پیگیری‌هایی که از ارگان‌های مربوطه شده است قرار شد تا حق آبه شادگان را از کارون دریافت شود.

وی با اشاره به انتقال آب کارون از طریق کانال به تالاب شادگان یادآور شد: در صورتی که مشکل فنی و معارض نداشته باشد این طرح تا پایان سال اجرایی می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ‌گذشته توسط رئیس سازمان محیط زیست کشور دولت دهم اعتباری به مبلغ ۳ میلیارد تومان به پروژه‌های تالاب شادگان اختصاص یافت که بخشی از اعتبار صرف طرح انتقال آب کارون به شادگان خواهد شد.

*انتقال آب کارون رویای اصفهانی‌ها و کابوس خوزستانی‌هاست

وی خطاب به مسئولان ملی تصریح کرد: چرا باید انتقال آب کارون برای منطقه‌ای آرزو برای منطقه‌ای دیگر کابوس باشد؟ چرا با اجرای این طرح می‌خواهید مردم را نسبت به خود بی‌اعتماد کنید؟ چرا اجازه می‌دهید برخی مدیران تنها به فکر منافع بخشی و منطقه‌ای خود باشند و دیگر نقاط کشور را بی‌تفاوت بپندارند؟ و چرا به خوزستان توجه نمی‌کنید؟!

تمیمی همچنین عنوان کرد: این طرح خوزستان را می‌کشد و در مقابل اصفهان و فلات مرکزی را زنده و پویا خواهد کرد، آیا مسئولان همین را می‌خواهند؟

وی بیان کرد: در این خصوص وزیر باید پاسخگو باشد و جواب مردم و مسئولان استان خوزستان را بدهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حق گو آقای نماینده ما بچه های خوزستان اینو میدونیم که در قالب بچه های کارون اومدیم به میدون......لطفا شما در جایگاه کسی که حتی میتونه رئیس جمهور رو هم استیضاح کنه _علی رغم اینکه خودم طرفدار دکتر روحانی هستم_از کلیه راهکارهای قانونی وحتی استیضاح استفاده کنین وما بچه های کارون هم یاعلی گویان با شما هستیم فراموش نکنین توی بچه های کارون خیلی کارشناسای تحصیلکرده حقوق هستن که در صورت نیاز میتونن با شما به صورت رایگان همکاری هم بکنن فقط لازمه که مجمع نمایندگان استان هم یک بار در تجمعات شرکت بکنین تا ببینید که ولی نعمتان وهم استانیای شما که شما وکلای اونا بله وکلای اونا وتمام نسلهای بعدی خوزستانیا هستن چجوری با شما همکاری میکنن....یا علی
  • ناشناس اگه خشک شد استان دزد رو ........میکنیم. حالا میبینید.
  • ناشناس !!!!?????من نظری نفرستادم فقط خبر را اوردم
  • کردستانی کاش نمایندگان کردستان به هنگام انتقال اب سدهای شهید کاظمی و گاوشان چنین جسارتی داشتن تبریک به غیرت نمایندگان خوزستان