عجله‌ای برای تغییر فرمانداران نیست

خورنا: استاندار خوزستان گفت: برای تغییر فرمانداران هیچ عجله‌ای ندارم و در حال مطالعه و بررسی هستم.

عبدالحسن مقتدایی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد، اظهار داشت: نشاط با برگزاری چند کنسرت موسیقی در استان بوجود نمی‌آید؛ بلکه برای رسیدن به نشاط؛ اشتغال، امید به آینده، برقراری امنیت و مسائل روحی و روانی در استان حل شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها نیز باید تلاش کنند با درج اخبار امیدوار کننده روحیه امید به آینده را در مردم به وجود آورید تا خودشان را باور کنند.

استاندار خوزستان در خصوص استفاده از خانم‌ها در پست‌های مدیریتی اذعان کرد: جنبه‌هایی از کارها‌ها مردانه است و باید ما مردان زمینه را برای ورود خانم‌ها آماده کنیم.

وی با اشاره به لزوم حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی گفت: مصمم به همکاری با یک بانوی تحصیلکرده در یکی از فرمانداری‌های استان هستم.

مقتدایی به برگزاری جلسه شورای معاونان استاندار اشاره کرد و گفت: در این جلسه برای معاونان دستور کارهایی تدوین شد که موظفند تا پایان سال انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: جدا از کارهای برنامه‌ای و معمولی که وجود دارد در ابتدای هر سال برای هر معاون دو تا سه کار تعریف می‌شود که ملزم به انجام آن هستند.

مشاورانم پشت درهای بسته نمی‌مانند

استاندار خوزستان در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران نسبت به مشاور فرهنگی، هنری و مطبوعاتی اظهار کرد: خسرو نشان از نیروهای شاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که ارتباطات خوبی با مجموعه وزیران در دولت دارد.

مقتدایی در دفاع از مشاورانش عنوان کرد: مشاورانم انسان‌های شناخته شده‌ای هستند که در هنگام پیگیری کار‌ها در مرکز پشت درهای بسته اتاق‌ها معطل نمی‌شوند.

استاندار خوزستان نظر خود را رابطه با سفرهای استانی رئیس جمهور اینگونه بیان کرد: با سفرهای رئیس جمهوری به آن شکل موافق نیستم زیرا این سفر‌ها به معنای محدود کردن اختیارات استاندار است.

وی با بیان اینکه مدیر موفق کسی است که از امکانات موجود خلق کار‌های جدید داشته باشد عنوان کرد: تا پایان سال با استفاده از امکانات موجود تحولاتی را در استان به وجود خواهیم آورد.

وی، اولویت بعدی خود را عمران عنوان کرد و گفت: زمانی که روی مسائل عمرانی فعالیت شود به دنبال آن اشتغال، ازدواج و امنیت به وجود می‌آید.

مقتدایی خاطرنشان کرد: هر معاون تا پایان خدمت خود وظیفه دارد حداقل پنج سازمان مردم نهاد را در زمینه‌های کارآفرینی، محیط زیست و حقوق بشر تقویت کند.

وی با بیان اینکه در خوزستان دو روحیه وجود دارد اظهار کرد: یکی در قالب دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های دولتی است و دیگری براساس عرف جامعه است.

وی ادامه داد: دستور العمل‌ها و آیین نامه‌های دولتی مواردی را به مردم دیکته می‌کنند که معذوریت‌هایی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

استاندار خوزستان در این خصوص اضافه کرد: در زمینه عرف جامعه هم مسائلی با بزرگ ایل و طایفه در میان گذاشته می‌شود و این یک سازمان مردم نهاد است اما کهنگی در آن حس می‌شود.

وی ضمن اینکه خواستار تقویت سازمان‌های مردم نهاد شد اذعان کرد: چه کسی گفته است در مسائل امنیتی سازمان‌های مردم نهاد نباید فعال شوند؟

مقتدایی ادامه داد: برعکس، در این سازمان‌ها باید انسان‌هایی باشند که بتوانند با صحبت‌های کار‌شناسی حرف خود را به کرسی بنشانند.

وی خاطر نشان کرد: تاسیس انجمن‌های خیریه خوب است اما در مقابل آن‌ها ما به سازمان‌هایی نیاز داریم که بپرسند چرا باید بعد از ۳۳ سال همچنان آدم‌هایی بر سر چهار راه‌ها گدایی کنند؟

استاندار خوزستان افزود: این سازمان‌ها باید بپرسند چرا با وجود کمیته امداد و بهزیستی گدا وجود دارد؟ چرا انسان بی‌سرپرست و بد سرپرست در سطح استان است؟

وی ادامه داد: چرا این دو ارگان وظیفه خود را انجام نداده‌اند یا عاملی نشده‌اند که افراد مرفه را در جهت کمک به مردم ترغیب کنند؟

مقتدایی بر لزوم تاسیس سازمان‌های مردم نهاد در استان تاکید کرد و گفت: این سازمان‌ها می‌توانند به استاندار مشاوره دهند و فشار وارد کنند و در نتیجه قدرت دولتی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: همچنین ورود انجمن‌های مردم نهاد می‌توانند در مسائلی مانند عدم رسوب حساب‌های بانکی در استان، شیوه اخذ مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم از مردم ورود کنند و راهکار ارائه بدهند.

مقتدایی در رابطه با انتخاب فرمانداران اینگونه توضیح داد: انتخاب فرمانداران با توجه به مسائل تخصصی هر شهرستان، ترکیب جمعیت نقطه جغرافیایی و نوع فعالیت‌های سیاسی هر منطقه انتخاب می‌شوند.

وی در خصوص زمان تعویض فرمانداران گفت: در این زمینه عجله‌ای نداریم، در حال مطالعه هستیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: از بخشی از فرمانداران فعلی استفاده می‌شود و بخشی هم نیروهای تازه نفس در جهت ارتقا جایگاه استان انتخاب می‌شوند.

وی از آغاز کار کارگروه‌ها از روز چهارشنبه خبر داد و گفت: کارگروه‌ها از روز چهارشنبه کار خود را آغاز می‌کنند و فردا هم یک جلسه مشترک با حضور کلیه مشاوران و معاونان در خدمت آیت الله جزایری خواهیم بود تا نقطه نظرات مبادله شود.