مذاکرات معصومه ابتکار با نخست‌وزیر عراق برای حل مساله گرد و خاک

خورنا: مهمترین محورهای سخنان معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه مراسم استقبال رسمی از نور المالکی، نخست وزیر عراق در مجموعه سعدآباد در جمع خبرنگاران بدین شرح است:

انعقاد یک تفاهم نامه یک جانبه و یک تفاهم نامه دو جانبه با کشورهای منطقه ازجمله سوریه و قطر و ترکیه از گذشته در مورد بحث ریزگردها داشتیم و سازمان های بین المللی نیز برای کمک به حل این مشکل در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

– صندوقی در دست تدوین است برای حمایت از مدیریت سرزمین در مناطقی که منشا ریزگرد هستند.

– در سفر نوری مالکی به تهران مسأله محیط زیست و ریزگردها در دستور کار بررسی است.

– اجرای تفاهم نامه دو جانبه و اجرای قرارهای تفاهم نامه های چندجانبه، سازمان منطقه ای و پیگیری این موضوعات از طریق آن سازمان و صندوق منطقه ای در دستور کار بحث های دوجانبه با نوری مالکی قرار میگیرد.

– منشا ریزگردها، زمین های رها شده است که از طریق روش های علمی قابل مدیریت است که ما در ایران قابلیت این کار را داریم.

– سهمی از ریزگردها نیز منشا داخلی دارد.

– مدیریت سرزمین داخلی، طرح هایی برای بیابان زدایی، فرسایش خاک، مدیریت صحیح و زیست محیطی معادن دارد که از بروز ریزگردها جلوگیری کند.

– در داخل ایران استانهایی مانند سمنان و کرمان خود منشا تولید ریزگردند.

– از طرفی مشکل تالاب هایی که به دلیل فقدان مدیریت صحیح خشک شده اند مانند تالاب “میقان” در اراک خود به یکی از منشا های ریزگرد تبدیل شده اند.

– در داخل باید نسبت به محیط زیست و مدیریت سرزمین و حفظ پوشش گیاهی تلاش کنیم و امیدواریم در این سفر این مسائل به جدیت پیگیری شود.

– در مسأله آلودگی هوا کیفیت بنزین و کیفیت سوخت و خودرو مهم است که اینها همه از برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا بوده است که با بی توجهی مواجه شده است.

– در حال حاضر هیچ کدام از استاندارهای مورد نظر ما اجرا نمی شود و یا متاسفانه با تاخیر اجرا می شود.

– دولت اکنون برای کاهش این آلودگی وعده هایی داده است و برنامه هایی از سوی وزارت نفت و صنعت و معدن برای ارتقای استاندارد محیط زیست ارائه شده که آنها را اجرا می کنیم.

– دولت گذشته به تعهدات و تکالیف خود برای ارتقای استانداردهای سوخت و خودرو عمل نکرده است.