سرماخوردگی امسال سخت و ناتوان‌کننده است

خورنا: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ویروس سرماخوردگی امسال مقاوم‌تر است و بیماری آن سخت و ناتوان‌کننده است.

دکتر سیدمحمد علوی در مورد بیماری فصلی ویروسی که از شدت بیشتری همراه است و به درمان مقاومت نشان می‌دهد هشدار داد.

وی ادامه داد: عدم رعایت اصول بهداشتی نظیر شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، تردد در مکان‌های پرجمعیت و بسته مانند مهد کودک‌ها، مدارس و اماکن عمومی و همچنین عدم دفع ترشحات تنفسی به صورت مناسب، از علل گسترش این ویروس در جامعه است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: عوامل متعدد ویروسی عامل ایجاد سرماخوردگی هستند. این ویروس‌ها هر ساله با تغییر فرمی که در خصوصیات آنتی‌ژنیکی خود می‌کنند مانع از ایمنی افراد به عفونت می‌شوند بنابراین همه ساله افراد در معرض این ویروس ها قرار می‌گیرند. ویژگی این ویروس‌ها که امسال موجب ابتلا شده این است که مقاوم‌تر است و به خوبی بر سیستم ایمنی بدن غلبه می‌کند. در حقیقت اینها ویروس‌های تغییر شکل یافته قبلی هستند.

علوی با بیان علایم سرماخوردگی امسال گفت: علایم سرماخوردگی امسال شدیدتر است و با علایمی مانند تب، لرز، سرفه، سردرد، بی‌اشتهایی، اسهال، ضعف عمومی، استفراغ، درد عضلانی، دردهای استخوانی، دست درد و کمر درد همراه است. در برخی موارد شدت علایم به حدی است که حتی پزشکان را در ماهیت ویروسی بودن بیماری دچار تردید می‌کند و ممکن است دست به درمان‌های نامناسب نظیر تجویز کورتن، آنتی‌بیوتیک و غیره بزنند که علاه بر این‌که در درمان تاثری ندارند حتی ممکن است موجب طولانی‌تر شدن بیماری نیز شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: در این‌گونه موارد استراحت در منزل، نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ، فرنی و شیر، خوردن مواد آنتی‌اکسیدان به ویژه میوه‌ها و مرکبات مانند پرتقال و لیموشیرین و درمان علامتی با مسکن‌ها و ضد دردها برای کاهش تب، درد و سرفه کفایت می‌کند.

علوی اضافه کرد: مراقب باشیم که عفونت‌های ویروسی همواره خوش‌خیم نیستند بلکه در موارد شدید و به خصوص در افراد کم سن و سال و کودکان زیر ۵ سال و در افراد سال‌خورده و بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند بیماران قلبی، بیماران خاص، مبتلایان به ایدز و سرطان‌ها خطرناک است و ممکن است با مرگ میر همراه باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود : افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت مزمن و یا آسم هستند و به خصوص افرادی که در جریان آلودگی هوای اخیر دچار علایم تنفسی شده‌اند در معرض خطر بالاتری هستند و اگر مبتلا شوند عفونت سخت‌تری خواهند داشت و ممکن است این بیماری در آنها با عوارض خطرناکی چون ذات‌الریه و عفونت باکتریال همراه شود.

علوی عنوان کرد: بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری است. رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک‌های یک‌بار مصرف، پوشاندن ترشحات تنفسی با دستمال کاغذی و دفع آنها در سطل‌های زباله، شستن دست‌ها با آب و صابون، پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه‌ها، سبزیجات و رعایت سبد غذایی مناسب و اجتناب از فست‌فودها و مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، همگی در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های فصلی موثرند.