استاد دانشگاه شهید چمران: به مسائل غیراقتصادی توجه بیشتری شود

خورنا: عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به سخنان رئیس‌جمهور می‌توان نتیجه گرفت اصلاحات سیاسی- اقتصادی در ۱۰۰ روز گذشته صورت گرفته است.

عبدالحمید آهنگری اظهارکرد: پیشنهاد می‌شود دولت در این ماه‌های باقیمانده سال بیشتر به کنترل نقدینگی و رفع تحریم‌ها تکیه و تلاش کند در آینده درآمدهای ارزی را افزایش دهد و محیط کسب و کار را بهبود بخشد.
وی افزود: به نظر می‌رسد سیاست‌های مهم در زمینه‌های پولی و مالی و یا سایر سیاست‌های اقتصادی به سال آینده موکول شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح‌کرد: قدمی که در حل مسائل اتمی برداشته شده است، یک نوع انگیزه و اطمینان در آینده در بخش اقتصادی ایجاد می‌کند و می‌تواند درآمدهای ارزی را سه، چهار ماه آینده تا حدودی افزایش دهد.
آهنگری تأکیدکرد: با این وجود رئیس‌جمهور باید یک مقدار بیشتر در مورد اقدامات ۱۰۰ روز گذشته صحبت می‌کرد و وزراء نیز باید با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند و در خصوص نرخ ارز، نرخ بهره، تورم و اقدامات انجام شده با وضوح بیشتری سخن بگویند.
وی خاطرنشان‌کرد: به مسائل غیراقتصادی باید بیشتر توجه شود؛ اگرچه بخش اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما بخش مهمی از رأی‌دهندگان به‌خصوص تحصیلکردگان و قشر متوسط جامعه در حوزه سیاسی و فرهنگی انتظارات بیشتری دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز عنوان‌کرد: بهبود شرایط اقتصادی از بقیه مسائل جدا نیست و نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد. زیرا در گذشته اشتباهاتی صورت گرفت که موجب تخلفاتی شد و به‌موقع از آن‌ها جلوگیری نشد و اگر دولت قصد دارد در بلندمدت موفق باشد باید گذشته را آسیب‌شناسی کند تا اشتباهات گذشته را تکرار نکند.
آهنگری در خصوص توافقات ایران و ۱+۵ گفت: مدیریت دولت در این زمینه بسیار خوب بوده و یک عامل مهم که در این موقعیت نقش داشت، نحوه ارتباط با گروه ۱+۵ و بیان مسائل بود که رویکردی متفاوت از گذشته را نشان می‌داد.
وی در خصوص نگاه به آینده افزود: نگاه به آینده مثبت و امیدوارکننده است؛ به‌خصوص اگر درآمدهای ارزی ناشی از رفع تحریم اقتصاد وارد کشور شود، بسیار کارساز خواهد بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران در خصوص وضعیت قیمت‌ها در آینده نیز اظهارکرد: کاهش چشم‌گیر قیمت‌ها بسیار بعید است اما نرخ تورم به تدریج کاهش می‌یابد.
آهنگری خاطرنشان‌کرد: آنچه در ماه‌های آینده اهمیت دارد این نکته است که دولت برای خروج از رکود باید هزینه‌های زیادی برای راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل متحمل شود.
وی افزود: موجی از تقاضا در راه است و این تقاضا ممکن است دوباره موجب ایجاد تورم شود؛ بنابراین باید سیاست‌های کارآمدی جهت جلوگیری از تورم به کار گرفته شود.