مردی که روحانی ، او را سرهنگ خطاب کرد، کیست؟

خورنا: به اعتقاد حسن روحانی، آنهایی که توافق ژنو را زیر سوال می برند، حقوقدان نیستند و سرهنگ اند.

دکتر حسن روحانی در مصاحبۀ تلویزیونی خود با موضوع ارائۀ گزارش ۱۰۰ روزه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات برخی غربیها در باره مذاکرات هسته ای ژنو گفت: “آنهایی که این حرفها را می زنند، حقوقدان نیستند و سرهنگ اند”.
از آنجا که پس از مذاکرات ، طرف آمریکایی و به خصوص وزیر خارجۀ آمریکا بر این مسئله تأکید کرده بود که حق غنی سازی ایران در مذاکرات ژنو برای ایران تثبیت نشده، ظاهراً خطاب آقای روحانی به جان کری بوده است؛ چرا که ایران همچنان طبق توافقنامۀ ژنو می تواند در خاک خود غنی سازی ۵% داشته باشد.
سوابق نشان می دهد جان کری در جوانی یکی از افسران نیروی دریایی آمریکا بود که دفاع آتشین وی از عقب نشینی آمریکا از ویتنام در سال ۱۹۷۱ در مقابل کمیتۀ روابط خارجی سنای آمریکا بسیار مشهور است. در آن روز کری خطاب به نمایندگان گفت: “چگونه می خواهید یک اشتباه را برای مردی توجیه کنید که قرار است آخرین نفر باشد که در این جنگ کشته می شود؟ ”
جان فوربز کری، متولد ۱۱ دسامبر ۱۹۴۳ در یکی از شهرهای ایالت کلرادو است. او تحصیلات خود را در دانشگاه معروف ییل در رشتۀ علوم سیاسی پشت سر گذاشته از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۳ نمایندۀ ایالت ماساچوست آمریکا و رییس کمیتۀ روابط خارجی آمریکا بوده است. جان کری در سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۸ در نیروی دریایی آمریکا و در جنگ ویتنام خدمت کرده و سه مدال نظامی(برنز و نقره) نیز دریافت کرده است.
وی در سال ۲۰۰۴ رسماً به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد که از جورج بوش شکست خورد.