آغاز عملیات لایروبی رودخانه شاوور در شوش

خورنا: مدیر امور آب منطقه غرب خوزستان از آغاز عملیات لایروبی رودخانه شاوور شهرستان شوش خبر داد.

شهرام کرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: رودخانه شاوور با ۱۱۵ کیلومتر طول دارای دبی ۱۶ تا ۳۵ مترمکعب بوده که بیشترین دبی در فصل بارندگی است.

وی با اشاره به علت لایروبی در این فصل از سال افزود: هم اکنون با توجه به عدم نیاز بخش کشاورزی به آبیاری و بسته بودن کانال‌های آب رسانی به مزارع، آب از شبکه دز وارد رودخانه شاوور نمی‌شود و رودخانه شاوور در کمترین دبی قرار دارد و همین امر سبب تسهیل لایروبی می‌شود.

مدیر امور آب منطقه غرب خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته چند بار عملیات لایروبی رودخانه شاوور صورت گرفته است اما لایروبی امسال به صورت اساسی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات لایروبی این رودخانه در ۹ کیلومتر از طول این رودخانه با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان صورت می‌گیرد.

کرد، با اشاره به منابع آلودگی رودخانه شاوور عنوان کرد: عمده منابع آلوده ‌کننده رودخانه شاوور زباله‌های شهری و نخاله‌های ساختمانی هستند.

وی با اشاره به هدف از عملیات لایروبی رودخانه شاوور خاطرنشان کرد: پاکسازی و لایروبی بستر رودخانه شاوور علاوه بر اینکه موجب زیباسازی چهره شهر می‌شود از طغیان احتمالی رودخانه در بارندگی‌های سیل‌آسا جلوگیری خواهد کرد.

مدیریت امور آب منطقه غرب خوزستان خاطرنشان کرد: متولی عملیات لایروبی رودخانه شاوور سازمان آب و برق است و امور آب منطقه غرب خوزستان به سفارش شهرداری شوش عملیات لایروبی را اجرایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، تفاله‌های جمع‌آوری شده پس از لایروبی رودخانه شاوور به محل مناسب منتقل می‌شوند و برای تولید کودهای بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.