۳۰ درصد شبکه‌های آبیاری کشور در خوزستان است

خورنا: معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: حدود ۳۰ درصد شبکه‌های آبیاری کل کشور یعنی در حدود ۴۰۰ هزار هکتار در خوزستان قرار دارد.

فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز ضمن برشمردن منابع آب سطحی شامل رودخانه‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی که آب مورد نیاز را در طول سال فراهم می‌کنند اظهار کرد: احداث سدهای زنجیره‌ای بر روی رودخانه کارون و دز امکان برنامه ریزی بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در طول سال را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین سد عظیم کرخه با ظرفیت اسمی ۷ میلیارد متر مکعب برروی رودخانه کرخه، سد مارون با ظرفیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه مارون منابع عظیم آبی در سطح کشور محسوب می‌شوند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به شرایط قبل از احداث سد‌های مذکور اشاره کرد و گفت: قبل از احداث سد کرخه هنگام بارندگی سیلاب‌های مخرب، خسارات زیادی به حاشیه نشین‌ها و اراضی کشاورزی وارد می‌کرد و تابستان‌ها کاهش جریان به شکلی بود که مردم به راحتی عرض رودخانه را طی می‌کردند.

وی ادامه داد: در این شرایط امکان کشت تابستانه نیز وجود نداشت که توسعه سدسازی باعث کمک شایانی در راستای امکان بهره‌وری بیشتر از منابع آب در طول سال شده است.

وی با اشاره به اینکه از منابع آب سال جاری بالغ بر ۸.۵ میلیارد متر مکعب برای کشت زمستانه تامین می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر رودخانه کارون ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، دز ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون، کرخه یک میلیارد و ۵۸ میلیون، مارون ۸۱۰ میلیون، رودخانه زهره یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون متر مکعب در برنامه ریزی‌های سال جاری منظور شده‌اند.

دهکردی همچنین عنوان کرد: میزان آب تامینی برای صنعت، شرب و سایر بیش از ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی به احداث حوضچه‌های پرورش ماهی متعدد بر روی رودخانه کارون اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۱۵۸ هکتار مزارع پرورش ماهی بر روی رودخانه کارون احداث شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: کلا از رودخانه‌های جاری استان قریب به ۹ هزار هکتار حوضچه‌های پرورش ماهی استفاده می‌کنند که این موضوع ضرورت اصلاح الگوی مصرف و توجه بیشتر به صرفه جویی در این نوع فعالیت‌ها را با توجه به پنج برابر بودن مصرف هر هکتار حوضچه پرورش ماهی نسبت به سایر کشت‌ها را نمایان‌تر می‌کند.

دهکردی اضافه کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته نیاز آبی ما برای مزارع سالانه بین ۱۳ تا ۱۴ هزار متر مکعب است در حالی که این نیاز برای حوضچه‌های پرورش ماهی ۷۵ هزار متر مکعب و تقریبا پنج برابر نیاز آب مزارع است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت تغییر و مدیریت الگوی کشت و اختصاص نیاز آبی مزارع پرورش ماهی به کشت‌های فصلی می‌توان معادل پنج برابر وسعت این حوضچه‌ها را زیر کشت زراعی ببریم که این مسئله وابسته به سیاست‌های کشت و اقتصاد کشاورزی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه طول رودخانه‌های اصلی در خوزستان حدود ۲ هزار و ۳۴۳ کیلومتر است اظهار کرد: ۴۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری بر روی رودخانه‌های کارون، دز و کرخه در دست بهره برداری است.

وی ادامه داد: مدیریت شبکه‌های آبیاری در حال حاضر توسط پنج شرکت بهره‌برداری که با سازمان آب و برق خوزستان قراداد دارند انجام می‌شود.

دهکردی میزان شبکه‌های آبیاری کل کشور را ۱۲۰ هزار هکتار بیان کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد شبکه‌های آبیاری کل کشور یعنی در حدود ۴۰۰ هزار هکتار در خوزستان قرار دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از این شبکه‌های آبیاری بهره برداری بهینه داشته باشیم سرمایه‌گذاری‌هایی برای بازسازی و مرمت آن‌ها انجام دادیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: شبکه‌های آبیاری ما بین پنج تا ۵۰ سال قدمت دارند که با توجه به قدمت و فرسودگی نیاز به بازسازی دارند و این بازسازی در قالب هشت پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۵ میلیارد ریال امکانپذیر است.