بدهی میلیاردی شهرداری؛ زخمی کهنه بر پیکره هندیجان

خورنا: شهرداری هندیجان با مشکلات ناشی از بدهی، دغدغه‌های زیادی را برای زیرمجموعه خود و همچنین خدمت رسانی در مناطق مختلف شهری ایجاد کرده که نیازمند چاره‌جویی جدی از سوی مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، این روزها اخبار بدهی‌های ریز و درشت شهرداری‌های شهرهای مختلف استان و حتی کشور به گوش می‌رسد. از بدهی‌های ۴ میلیاردی تا ۱۰ و یا ۲۰ میلیاردی که هیچ یک در راستای یافتن چاره و راه حلی هنوز به نتیجه مطلوب و قابل قبولی دست نیافته‌اند. معضلی که این روزها گریبانگیر بسیاری از شهرداری‌ها شده است دودش تنها در چشم مردم می‌رود و کارگران و پرسنل زحمتکشی که با وجود حقوق‌های معوقه هیچ راه گریزی جز از دست ندادن شغلشان ندارند همچنان بلاتکلیف و سردرگم هستند.

این وضعیت امروز به سراغ شهرداری هندیجان آمده است و حتی در روزهای پیش کارگرانش را مجبور به تجمع و دست کشیدن از کار کرد. شهری که به جرات می‌توان گفت یکی از محروم‌ترین‌ها در استان خوزستان است و البته از مستعدترین‌ها در زمینه تجارت و اقتصاد.

اقتصادی که بدون توجه در حال رکود است و ظرفیت‌های ناب بندری که همچنان دست نخورده باقی مانده‌اند و نیازمند سرمایه‌گذاری از سوی مسئولان استانی و ملی است.

به سراغ تنی چند از کارگران شهرداری آمده‌ و گفت‌وگویی با آنها انجام داده‌ایم.

*۵ ماه حقوق طلبکاریم

یکی از کارگران شهرداری هندیجان با گلایه‌مندی از وضعیت پرداخت حقوق در این شهرداری اظهار کرد: پنج ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و این وضعیت، زندگی و دخل و خرج مرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان افزود: در این خصوص بارها به مسئولان شهرداری و شهرستانی مراجعه کرده‌ایم اما هیچ چیزی دستمان را نگرفته است.

این کارگر ۳۸ اضافه کرد: بیماری فرزندم از یک طرف و نبود شغلی مناسب‌تر در این منطقه، عرصه زندگی را بر من تنگ کرده است و در صورت استعفا از کارم مشکلاتم صدچندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرداری بدهی‌های زیادی دارد و مسئولان باید در این زمینه هندیجان را همراهی کنند گفت: امیدواریم این مشکل که حرف دل بیش از یک صد نفر از کارگران شهرداری است هر چه سریع‌تر برطرف شود.

*حقوق کارکنان شهرداری به زودی پرداخت می‌شود

در این خصوص رئیس شورای اسلامی شهر هندیجان حق را به کارگران شهرداری می‌دهد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به زودی حقوق‌های معوقه کارگران شهرداری را پرداخت می‌کنیم.

بهروز شعبانی اضافه کرد: با توجه به بدهی‌های ۴ میلیاردی شهرداری به تامین اجتماعی و همچنین ۷۰۰ میلیون تومانی به پیمانکاران انتظار می‌رود مسئولان ملی و استانی ما را در این مسیر همراهی بیشتری کنند.

وی با اشاره به اینکه این شهرداری درآمدی ندارد و عوارض ساخت و ساز تنها سرمایه آن است ادامه داد: باید با سرمایه‌گذاری‌های موثر در هندیجان در راستای ایجاد درآمدزایی برای شهرداری نیز اقدام کرد تا شهر از این حال و هوای یکنواخت خارج شود.

*از عهده تامین مخارج شهرداری برنمی‌آئیم

سرپرست شهرداری هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: درآمدهای این شهرداری بسیار ضعیف است و از عهده مخارج این نهاد برنمی‌آید.

علی شولی عنوان کرد: از درون شهر نیز قادر به تامین اعتبار و درآمد نیستیم زیرا این منطقه نه شرکتی و نه کارخانه‌ای دارد که جوابگوی منطقه باشد.

وی ادامه داد: از مشکل پیش آمده برای کارگران نیز بسیار متاسفیم و به زودی طی تمهیدات اندیشیده شده با شورای اسلامی این شهر، درصدد پرداخت حقوق معوقه برخواهیم آمد.

سرپرست شهرداری هندیجان از مسئولان استانی و ملی خواست برای رفع مشکلات این شهرداری‌ها و پرداخت حداقل بخشی از بدهی‌های موجود، شهرداری و شهر را همراهی کنند.

*بدهی‌های شهرداری مربوط به گذشته است

رئیس شورای اسلامی شهرستان هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه اظهار کرد: این بدهی در سال‌‌های گذشته انباشته شده و شهرداری را دچار مشکلات مالی شدیدی کرده است.

علی عبادی‌نسب با بیان اینکه این بدهی‌ها، شهرداری را در اجرای امورات جاری، پرسنلی و کارهای عمرانی با مشکل مواجه کرده است اضافه کرد: ناچار هستیم برای جبران بدهی شهرداران گذشته و حل مشکلات مالی، فکری اساسی کنیم.

وی بیان کرد: با وجود اینکه مسائل مالی، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است اما شهرداری و شورا در حد بضاعت موجود تمام تلاش خود را انجام می‌‌‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان هندیجان با اشاره به اینکه هیچ راه گریزی از این بدهی‌ها جز با حمایت مسئولان ملی و استانی محقق نمی‌شود تصریح کرد: در این خصوص شهرداری در بحث پرداخت حقوق کارکنان و پرسنل نیز با مشکلاتی جدی مواجه شده است.

*هندیجان نیازمند سرمایه گذاری و تخصیص اعتبارات

فرماندار هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: مسئولان کشوری و استانی باید شهرستان هندیجان را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهند و با سرمایه گذاری و تزریق اعتبار به این منطقه در راستای رفاه حال شهروندان بکوشند.

بهروز فرج‌اللهی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان در این منطقه بیکار و جویای کار هستند در صورتی که می‌توان با تخصیص اعتبارات ویژه، بخش‌های اقتصادی و تجاری این منطقه را که در حوزه شیلات، بندری و کشاورزی است هر چه بیشتر فعال کرد.

وی خواستار رفع مشکلات این شهرستان با حمایت مسئولان شد و ادامه داد: پس از گذشت سالیان سال هنوز بسیاری از ادارات در این شهرستان مستقر نشده‌اند و یا مستقل نیستند که این امر مردم منطقه را با سختی‌هایی در انجام امور مختلف مواجه می‌کند.

با توجه به این موارد و با وجود اینکه شهرداری‌ها ارتباط مستقیم و موثری در خدمت رسانی به شهروندان و تعالی مناطق شهری دارند مسئولان باید برای رسیدگی به وضعیت بدهی‌های این نهادها برنامه ریزی کنند و این روند را تا حصول نتیجه به سرانجام برسانند در غیر این صورت مشکلات بزرگ‌تری در مسیر زندگی شهروندان قرار خواهد گرفت که حل و فصل آنها به آسانی پرداخت بدهی‌های چند میلیاردی نخواهد بود.

=======

مریم خبازی