دست نگه دارید؛ نه دلار و سکه بخرید و نه خانه و خودرو/سقوط قیمت ها در راه است

خورنا: روز پس از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ نگاهها به بازار طلا ،سکه و ارز بود .هنوز عقربه‌های ساعت به ۹ صبح نرسیده بود که خیلی ها می‌گفتند، دلار ۲۵۰۰ تومان شده است، اما شهر به شهر قیمتها متفاوت بود از ۲۶۰۰ تومان تا ۲۹۵۰ تومان.

طلا و سکه هم که این روزها رنگ باخته است، با برگ ریزان قیمتی مواجه شده، لحظه به لحظه ارزشش را از دست داد .دقایقی پس از اعلام توافق هسته ای ، سکه تمام طرح جدید با ۳۳ هزار تومان کاهش به ۰۰۰/۸۵۴تومان رسید.اما فعالان بازار ارز و سکه از شرق کشور گرفته تا غرب کشور از استمرار کاهش قیمتها در روزهای آینده خبر می‌دهند وبه خریداران توصیه می‌کنند که فعلا دست نگه دارند، زیرا قیمت‌ها بیش از این کاهش خواهد یافت.

طبق اذعان صرافها معامله چندانی در بازار ارز صورت نگرفته و عملاً بازار خریدار و فروشنده ندارد. طبق اظهارات فعالان حاضر در بازار، مردم منتظر تثبیت قیمتها برای تصمیم گیری درباره خرید و فروش هستند.البته ناگفته نماند که فعالان بازار نگران اقدامهای دستوری بانک مرکزی هستند، به طوری که این بانک با مداخله مستقیم از کاهش قیمتها جلوگیری کند.

اما در بازار طلا نیز کاهش قیمت محسوسی مشاهده می‌شود.

در همین حال رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تأکید بر اینکه فروشنده در بازار بیشتر از خریدار شده است، گفت: بعد از آغاز کاهش قیمتها در بازار، فروشنده سکه و طلا بیشتر از خریدار شده و تقریباً اکثر مراجعه کنندگان به بازار فروشنده‌ هستند.وی  پیش بینی کرده است که با توجه به جو روانی ایجاد شده، تعداد فروشندگان سکه در بازار افزایش یابد و میزان عرضه زیاد شود.

وی همچنین در مورد نرخ سکه و طلا در بازار طی ۱۰۰ روز اخیر گفت: در تاریخ ۲۰ مردادماه سال جاری قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بوده که در حال حاضر به زیر ۸۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

البته این تمام ماجرا نیست، زیرا آخرین خبرها از تشکیل صفهای میلیونی برای سهام صنایع خودرویی و بانکی خبر می‌دهد. خبرگزاریها گزارش دادند با توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو و در سراشیبی قرار گرفتن تحریمها، گروه خودرویی و بانکی مورد اقبال شدید بازار سرمایه قرار گرفت .

در این میان صنایع بانکی، خودرویی و پتروشیمی بیشترین اقبال بازار را به خود اختصاص داده و از بیشترین صفهای خرید برخوردار شدند، به طوری که در بازار امروز بانک تجارت با ۱۸۹ میلیون و ایران خودرو با ۱۲۱ میلیون صف خرید مواجه شد و در صدر جدول این گروه قرار گرفت. بر این اساس، علاوه بر مثبت شدن تمامی شرکتهای حاضر در صنایع بانکی،خودرویی و پتروشیمی، گروه بهمن با ۱۵۳ میلیون،بانک پاسارگاد با ۱۱۳ میلیون،بانک ملت با ۹۴ میلیون و بانک انصار با ۶۹ میلیون بیشترین صفهای خرید بازار را به خود اختصاص دادند و در رده‌های بعدی قرار گرفتند. پیش بینی می‌شود با توافقات حاصل شده در مذاکرات ژنو، روند مثبت بورس تهران به خصوص صنایع خودرویی،بانکی و پتروشیمی ادامه یابد.

این در حالی است شاخص بورس دیروز با افزایش ۶۵۷ واحدی با تأثیر مثبت برخی گروه‌های پتروشیمی، نفتی و خودرویی از نیمه ۷۹ هزار واحد عبور کرد و ارزش بازار نیز از ۳۸۹ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

از سایر بازارها از خودرو گرفته تا مسکن نیز خبر می‌رسد که به گفته فعالان بازار، قیمتها در حال تعدیل هستند، به نحوی که می‌توان گفت، دوران ارزانی بازار فرا رسیده است.