ظریف: کنگره تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب کند، از توافق عقب‌ می‌کشیم/آمریکا اعتمادسازی کند

خورنا: وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» تأکید کرد که اگر کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی تصویب کند، ایران از توافق صورت گرفته با ۱+۵ عقب‌نشینی می‌کند.

«محمد جواد ظریف» در یک مصاحبه اختصاصی با «ان بی سی نیوز» بعد از توافق اولیه و موقت ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) تأکید کرد که اگر کنگره تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند، تهران از توافقی که به تازگی با گروه ۱+۵ در ژنو به امضا درآورده است، عقب‌نشینی می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر تحریم‌های جدیدی وجود داشته باشد، دیگر توافقی وجود ندارد. این بسیار واضح است. پایان توافق به دلیل اینکه یک طرف نمی‌تواند یک طرف معامله را حفظ کند.

وزیر امور خارجه ایران به این شبکه آمریکایی گفت: مهم است که همه از فرصت استفاده کنند. همه ما می‌دانیم که این پنجره کوچک است که باید استفاده شود، در غیر اینصورت بسته می‌شود. آنچه که من بدان امید دارم، مهم است و آن این است که ما همگی بر روی یک راه‌حل نهایی درباره این موضوع کار کنیم. هم‌اکنون ما اولین گام را برداشتیم. کار دشوار پیش روی ما قرار دارد.

ظریف در این مصاحبه تأکید کرد که به آمریکا بستگی دارد که برای مذاکرات بیشتر، اعتمادسازی کند و تصریح کرد: فکر می‌کنم که غرب، به ویژه آْمریکا، باید دستکم اقدامات زیادی را برای احیای اعتماد، اعتماد مردم ایران، و اظهاراتی که ما تلاش می‌کنیم با یکدیگر به آن برسیم، انجام دهد.