سونامی هسته ای به راه افتاد/ کاهش بی سابقه قیمت ارز، سکه و طلا در یک روز

خورنا: در پی توافق هسته ای ایران و کشور های ۱+۵ بخش عمده ای از دارایی های ارزی مسدود شده ایران در بانک های آسیایی قابل دسترسی خواهد بود اما مقدار آن ضد و نقیض گزارش شده ولی احتمالاً مبلغی حدود ۳۰ – ۴۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران قابل دسترسی هستند.

به گزارش فرارو، در پی این توافق انتظار می‌رود علاوه بر اینکه تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نشود بلکه شاهد کاهش تحریم های بین المللی نیز باشیم که این امر نیز تاثیر بسزایی در کاهش قیمت دلار در بازار خواهد گذاشت.

صبح امروز در بازار غیر رسمی ارز هر دلار امریکا با ۱۲۵ تومان کاهش ۲۸۷۵ تومان معامله شد، همچنین هر سکه تمام طرح جدید (امامی) با ۳۳ هزار تومان کاهش به ۸۵۴.۰۰۰ تومان رسید.

در همین حال رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر نیز با اشاره به ۴۷ دلاری قیمت جهانی هر اونس طلا در یک هفته اخیر (۱۲۴۴ دلار) گفت: نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید یکسان و ۸۸۸ هزار تومان است.

محمد کشتی آرای در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: این نرخ ها در ۱۵ ماه اخیر کمترین قیمت در جهان و ایران محسوب می شود.

رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر تهران، افزود: نیم سکه امروز یکشنبه ۴۵۵هزار تومان، ربع سکه ۲۶۸ هزار تومان و سکه های یک گرمی ۱۷۵ هزار تومان معامله می شود.

کشتی آرای گفت: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۹۰ هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی افزود: افزایش عرضه طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته و رفتار مشابه در بازار داخلی هم دیده می شود.

کشتی آرای پیش بینی کرد قیمت ها تا پایان سال افزایش نیابد.

اما پس از کاهش قابل توجه قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز در ساعات ابتدایی صبح امروز، دوباره بازار شاهد افزایش نسبی قیمت بود. به طوری که قیمت دلار پس از اینکه صبح امروز ۲۸۷۵ تومان معامله شده بود، حوالی ظهر به قیمت ۲۹۵۰ تومان رسید. دلار در بازار دیروز نیز با همین قیمت معامله شده بود. همچنین بازار طلا نیز پس از شوک صبح امروز، حوالی ظهر به ثبات نسبی قیمت رسید. هر سکه تمام بهار آزادی در بازار با قیمت ۸۵۴ هزار تومان معامله شد. سایر تغییرات قیمت در بازار طلا، سکه و ارز را در جدول ذیل مشاهده می نمایید:

انواع ارز، سکه و طلا در بازار

قیمت (تومان)

دلار

۲۹۵۰

یورو

۴۰۵۰

پوند

۴۸۵۰

درهم

۸۰۰

دلار کانادا

۲۹۱۵

دلار استرالیا

۲۸۰۰

ریال سعودی

۸۱۰

لیر ترکیه

۱۵۰۰

کرون سوئد

۴۵۵

مثقال طلا

۳۷۹۷۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۸۷۶۵۴

سکه طرح قدیم

۸۵۴۰۰۰

سکه طرح جدید

۸۵۱۰۰۰

نیم سکه

۴۴۵۰۰۰

ربع سکه

۲۶۰۰۰۰

سکه ۱ گرمی

۱۷۲۰۰۰