ماجرای پر رمز و راز انتقال بنکدران از هسته مرکزی شهر اهواز

خورنا: ماجرای پر رمز و راز انتقال بنکدران از هسته مرکزی شهر اهواز از آن دسته طرح‌ها و برنامه‌هایی است که باید آن را در زمره وعده‌های محقق نشده و ضعف مسئولان استان در عدم تحقق کامل آن دانست.

موضوع انتقال بنکداران کلانشهر اهواز از هسته مرکزی شهر سال‌هاست که به یک موضوع تکراری و تا حدودی پیچیده تبدیل شده است، به طوری که تهیه گزارش از ترافیک و هرج و مرج حاکم بر هسته مرکزی شهر اهواز به یک گزارش تکراری و ملال‌آور مبدل شده است.

کدام شهروندی است که نداند رفتن به بازار اهواز برای تهیه مایحتاج روزانه همانند عبور از هفت خان رستم عذاب‌آور شده است. موضوع انتقال بنک‌داران همزمان با انتقال آهن‌فروشان، از سال ۱۳۷۱ مطرح شد، تا اینکه در چند سال گذشته ساخت مجتمع بنکداران در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار بر اساس طراحی انجام شده برای راه‌اندازی بیش از ۸۰۰ واحد بنکداری کوچک و بزرگ در این مجتمع تعبیه شد.

تعدادی از بنکداران هسته مرکزی شهر اهواز در این مجتمع مستقر شدند، ساخت مجتمع بزرگ بنکداران اهواز دارای تمامی زیرساخت‌های لازم جهت عرضه عمده مواد غذایی و ارزاق عمومی و تامین کالا کاملا بهداشتی است.

در این خصوص در سال ۸۹ همچنین با تاکید استاندار پیشین خوزستان بیش از ۱۰۰ نفر از بنکداران اهواز برای دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وجود بنکداران در مرکز شهر معنا و مفهمومی ندارد

علی ناصری عضو شورای شهر اهواز اخیرا در دوازدهمین نشست علنی این شورا با اشاره به بازدید خود از مجتمع بنکداران اهواز و با تقدیر از این اقدام موثر گفت: شهرداری اهواز با حمایت استانداری مجتمع مجهز و مدرنی برای بنکداران احداث کرده است.

وی به امکانات مجتمع بنکداران اهواز اشاره کردو گفت: این مجتمع دارای آب، برق، گاز، سالن غذا خوری، خیابان بندی، جایگاه سوخت، استراحتگاه رانندگان، بانک، نانوایی، آرایشگاه و تاکسی سرویس است که مکان مناسبی برای بنکداران است.

عضو شورای شهر اهواز به اظهار رضایت بنکداران مستقر در این مجتمع اشاره کرد و می‌گوید: با وجود این مجتمع با این تجهیزات حضور بنکداران در مرکز شهر معنا و مفهومی ندارد، در حالیکه برخی از بنکداران انبار را اجاره داده‌اند.

وی خواستار وساطت آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و آیت‌الله شفیعی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برای رفع معضل حضور بنکداران در مرکز شهر و استقرار آنان در مجتمع بنکداران شد و گفت: به نظر می‌رسد در این زمینه باید اختلافات میان رئیس اتحادیه بنکداران اهواز و شرکت سلام غدیر رفع و رجوع شود.

ناصری یادآور می‌شود: مجتمع بنکداران اهواز تمام مجوزهای زیست محیطی را اخذ کرده است و مسئولان استان باید با قاطعیت و درایت و مشورت با علمای استان با جدیت موضوع انتقال بنکداران از مرکز شهر اهواز به مجتمع بنکداران را پیگیری کنند.

این صنوف باید به خارج از شهر منتقل شوند

سید جعفر حجازی، استاندار سابق خوزستان نیز در یکی از اظهار نظرهای خود در خصوص انتقال بنکداران اظهار کرد: ما اعتقاد داریم این صنوف باید هر چه سریع‌تر به خارج از شهر نقل مکان کنند.

وی ادامه داد: زیرا برای جابه جایی بنکداران هزینه زیادی صورت گرفته و با توجه به فراهم شدن امکانات لازم برای خروج آنان، قادر به صرف هزینه‌های مجدد نیستیم.

مجتمع بنکداران دارای ۷۲۰ قطعه زمین است

علیرضا عالیپور، معاون خدمات شهری اهواز نیز در یک اظهار نظر گفت: مجتمع بنکداران شامل ۷۲۰ قطعه زمین است که ۱۸۸ قطعه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: ۲۶۲ نفر در اهواز دارای پروانه بنکداری هستند که ۹۳ واحد از این صنف در مرکز شهر مستقرهستند که باید از این منطقه خارج شوند.

عالیپور با اشاره به اینکه ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد عنوان کرد: زمین مورد نظر جدید برای احداث مجتمع بنکداران در غرب اهواز در حریم چاه‌های نفت قرار دارد، این در حالی است که در تارخ نهم دی ماه سال گذشته خبرگزاری‌های استان خبر از تصویب طرح ساماندهی بنکداران غرب کلانشهر اهواز را در شورای برنامه‌ریزی استان به ریاست استاندار سابق خوزستان دادند.

منصور کتانبف، شهردار سابق اهواز در پایان جلسه شورای برنامه‌ریزی در تاریخ فوق اظهار کرد: طرحی که از ۴۰ سال پیش به نتیجه نرسیده بود و تاکنون مشکل آن پابر برجا بود سرانجام در شورای برنامه ریزی استان تصویب شد و به زودی فرآیند واگذاری واحد موجود بنکداری به متقاضیان آغاز می‌شود!

از آن زمان تاکنون در خصوص ضرورت احداث مجتمع جدید بنکداران اهواز با وجود احداث مجتمع بنکداران شرق اهواز و همچنین ابهامات در خصوص مکان‌یابی نامناسب آن ابهاماتی مطرح شده است.

با بررسی کار‌شناسانه به عمل آمده توسط مهندسین نفت و نقشه برداری شرکت مناطق نفتخیز جنوب محل احداث مجتمع جدید بنکداران واقع در چم‌السخیل جنب استادیوم ورزشی به مساحت ۲۰ هکتار مشخص گردیده است که کل منطقه در محدوده مخازن نفتی و نیز طرح‌های آتی این شرکت قرار دارد.

این در حالی است که برخی از بنکداران به بهانه آلودگی زیست محیطی مجتمع بنکداران شرق اهواز و همجواری با شرکت فولاد خوزستان از انتقال فعالیت خود از هسته مرکزی شهر به مجتمع بنکداران اهواز خودداری می‌کنند حال چگونه است که هم آنان بر احداث مجتمع جدید در حریم میدان نفتی که به مراتب دچار آلودگی زیست محیطی مضاعفی است و بنا بر اظهار نظر مدیرکل محیط زیست خوزستان ۷۰درصد از آلایندگی شهر اهواز را نفت به خود اختصاص داده است اصرار می‌ورزند؟ آیا اساس این طرح توجیه فنی دارد یا خیر؟ آیا براستی تعداد ۸۸ واحد بنکداری در محدوده غرب اهواز فعال است که ساماندهی آن را ضرورت ببخشد؟ با استناد به آمار رسمی سرشماری کارگاه‌های کشور در سال ۸۱ تعداد کل بنکداران فعال در شهر اهواز برابر با ۳۵۵ واحد بوده است. با فرض رشد حداکثر ۲ درصد در دهه اخیر تعداد کل آن‌ها متجاوز از ۴۳۰ واحد فعال در وضعیت موجود نخواهد بود. از این رقم تعداد ۲۹۳ واحد در شرق اهواز و ۶۱ واحد در غرب مستقرند.

همچنین در نیمه شرقی ۲۵۵ واحد در مرکز شهر و در نیمه غربی تنها تعداد ۳۳ واحد در محدوده مرکزی فعالیت دارند. در حالی که مجموعه تجهیز شده بنکداران شرق اهواز ظرفیت ۶۲۰ واحد تجاری و ۱۰۰ واحد خدمات جانبی و پشتیبانی را دارد. ضمن اینکه حدود ۸۳ از بنکداران فعال شهر اهواز در شرق اهواز قرار دارند و بیش از ۸۷ درصد از این تعداد در محدوده بازار مرکزی اهواز فعالیت دارند و مساله اصلی ساماندهی و انتقال بنکداران در محدوده بازار و هسته مرکزی شهر است نه واحدهایی که در نواحی پیرامونی شهر فعال می‌باشند. تعداد بنکداران نیازمند ساماندهی در غرب اهواز کمتر از ۴۰ واحد است و تخصیص زمین ۱۰ هکتاری ضرورتی ندارد. با فرض نیاز مناسب‌ترین اراضی برای احداث سایت بنکداران غرب اهواز فاقد ویژگی‌های لازم مانند دسترسی زمین در مقیاس برون شهری و منطقه‌ای، ورودی و خروجی مناسب مجموعه و ارتباط قوی با محورهای اصلی پیرامونی بدون ایجاد مزاحمت و اختلال در نظام ترافیکی حوزه‌های پیرامونی، برخوداری از خدمات حمایتی مانند اداری، انتظامی، تجاری، خدمات حمل و نقل، فضای سبز، استراحتگاه و.. است.

از سوی دیگر از نظر همجواری عملکردی می‌بایست کاربری‌ها هم‌سنخ و سازگار باشند و جالب توجه آن است که زمین مورد همجوار با ورزشگاه برزگ ۵۰ هزار نفری است که می‌بایست به فعالیت هم سنخ و وابسته به آن اختصاص یابد. احداث مجموعه بنکداران یکی از کاربری‌های کاملا ناسازگار و غیر منطبق با همجواری ورزشگاه بزرگ شهر است. گفته می‌شود شهردار سابق اهواز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای احداث مجتمع جدید بنکداران را در چم‌السخیل اهواز متعهد شده است. در این میان در این شرایط نامناسب اقتصادی ایجاد این تعهد سنگین برای شهرداری اهواز چه توجیه اقتصادی و در آمدی خواهد داشت؟ پرواضح است که در صورت عدم اجرای تعهدات شهرداری اهواز پایه زمین ۱۰ هکتاری مذکور توسعه نیافته و زمینه را برای فعالیت دلالان زمین فراهم می‌کند. در اینجا چند پرسش در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت احداث مجتمع جدید بنکداران در چم‌السخیل اهواز مطرح است.

به نظر می‌رسد شهردار جدید اهواز با همفکری شورای چهارم شهر اهواز ضمن بررسی و مداقه و کنکاش بیشتر در زوایای پیدا و پنهان این مساله و با همکاری سایر ارگان‌های ذیربط ضمن در نظرگرفتن منافع شهر و شهروندان به تصمیم منطقی در این خصوص برسند و یکبار برای همیشه پرونده انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر را مختومه اعلام کند تا میراث ماندگاری را از خود در جهت خدمت به شهروندان به جای گذارد.