منصوری: فعالیت سیاسی در کتابخانه ها نداریم

خورنا: مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان از رشد ۲۲ درصدی راه اندازی کتابخانه ها نسبت به یک سال گذشته خبر داد.

لفته منصوری پیش از ظهر امروز شنبه در آیین گرامیداشت کتاب داران نمونه و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: در شاخص کتابخانه متوسط کشوری در یک سال گذشته سه درصد بوده در حالی که این شاخص در خوزستان چند برابر کشور است.

وی افزود: رشد کتاب در خوزستان ۳۴ درصد بوده در حالی که این رقم در کشور ۱۷ درصد است و به ازای هر کتابخانه ۹۴ عضو داریم در حالی که نسبت به استانهای همتراز و حتی تهران از متوسط کشوری بالاتر هستیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه یکی از خصوصیات نهاد کتابخانه ها برنامه محوری است، عنوان کرد: حرکت زیگزاگی و سینوسی در نهاد کتابخانه ها جایی ندارد و وظایف نهاد در همه سطوح تعریف شده است.

منصوری اضافه کرد: فعالیت کتابخانه ۱۰۰ درصد فرهنگی است و هیچ فعالیت غیرفرهنگی وغیر سیاسی در کتابخانه ها وجود ندارد و تلاش کردیم که این اتفاق نیفتد و این بیانگر انسجام و همدلی ما است.

دبیر انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان تصریح کرد: موتور توسعه در کتابخانه به راه می افتد و توسعه و پیشرفت هر دو در نهاد اتفاق افتاده است و این کار بدون حاشیه صورت گرفت.

وی بیان کرد: خوزستان در تعداد اعضا، رتبه اول و در زیربنا رتبه سوم کشوری را در اختیار دارد و این نشان دهنده کارآمدی کتابخانه ها است.

منصوری گفت: کتابخانه یک نهاد اجتماعی به معنای جامعه شناختی است و کتاب و کتاب خوانی زیر بنایی ترین حرکت فرهنگی است.

وی با بیان اینکه خوزستان امسال چهار رتبه ملی را دریافت کرده است، ادامه داد: تا سال ۱۴۰۴ ۳۵ درصد جمعیت کشور باید عضو کتابخانه باشد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان اضافه کرد: کتابخانه دیگر یک مخزن کتاب نیست و امروز نخبه کسی است که بیشتر بداند یعنی بیشتر بخواند.

منصوری افزود: اعتباراتی که از ابتدای تاسیس نهاد کتابخانه ها به خوزستان اختصاص یافته به هیچ کجای کشور و حتی تهران اختصاص نیافته و این نشان دهنده ارزشمندی و رویکرد خوب نهاد کتابخانه ها است.