پروژه دفع آب‌های سطحی آبادان نیازمند اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی است

خورنا: شهردار آبادان گفت: بر اساس مطالعات مشاور طرح اجرای پروژه عظیم دفع آب‌های سطحی آبادان به اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

محمودرضا شیرازی صبح امروز در بازدید از مناطق آسیب دیده در سیل اخیر با اشاره به آبگرفتگی‌های اخیر در برخی مناطق اظهار کرد: شهر آبادان به صورت جزیره است و سطح آب‌های زیرزمینی در این شهر بالاست که همین امر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان در زمان بارندگی‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین شدت باران در مدت زمان کوتاه سه ساعته و بالا آمدن آب در دو رودخانه اروند و بهمنشیر علت اصلی آبگرفتگی در معابر شهر آبادان بوده است.

شهردار آبادان با اشاره به اینکه در چند روز گذشته بارندگی‌ها در بسیاری از شهرهای استان و حتی کشور مشکلاتی نظیر آبگرفتگی و مشکل در تردد شهروندان را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: حجم بالای آبگرفتگی‌ها در برخی شهرها منجر به تعطیلی مدارس نیز شد.

وی میانگین بارندگی سالانه شهرستان را حدود ۱۵۵ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: در این چند روز با بیش از ۹۹ میلی‌متر بارندگی مواجه بودیم که از حد نرمال و طبیعی بیشتر بوده و در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

شیرازی ادامه داد: بنابراین با وجود نظارت و کنترل مستمر اکیپ‌‌های سیار در نقاط حساس و آبگیر، در برخی مناطق مشکلاتی به وجود آمد که نیروهای خدمات شهری در آنجا بسیج شدند.

وی ضمن عذرخواهی از شهروندان عنوان کرد: به خاطر مشکل به وجود آمده شخصاً به همراه مدیران و معاونان در مناطق شهر حضور یافتم و تا نیمه شب در آنجا حاضر بودم و بر انجام کارها نظارت داشتم.

مدیر سامانه شهری آبادان اضافه کرد: با تلاش شبانه ‌روزی واحد خدمات شهری عمده مجراهای هدایت آب‌های سطحی در شهر لایروبی شده، با این حال لایروبی مجدد برخی کانال‌ها در دستور کار مناطق قرار گرفته است.

وی در خصوص اجرای کانال‌های دفع آب های سطحی گفت: بر اساس مطالعات مشاور طرح اجرای پروژه عظیم دفع آب‌های سطحی آبادان به اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان نیاز دارد که این پروژه عظیم را که طول خطوط آن بیش از ۲۹۰ کیلومتر بوده در چند فاز، عملیاتی خواهیم کرد.

به گفته شیرازی این پروژه را از نقاط آسیب دیده عملیات را آغاز می‌کنیم و انتظار داریم بخشی از اعتبار مذکور را نیز استاندار خوزستان تامین کند.

شهردار آبادان خواستار نگاه منصفانه رسانه‌های جمعی در خصوص آب‌گرفتگی‌ها ‌شد و اظهار کرد: انتظار دارم اصحاب رسانه‌ها نسبت به ارتفاع یک متری شهر از سطح دریا، جزیره‌ای بودن شهر، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، حجم بالای بارندگی‌ها و تاثیر جزر و مد در آبگرفتگی‌ها و… به صورت کارشناسانه به نقد و بررسی بپردازند و به شهروندان به طور دقیق اطلاع رسانی کنند.