«رمانتی سیسم ایرانی» بهزاد خواجات نقد شد

خورنا: با حضور شاعران و علاقه‌مندان ادبیات روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ آیین نقد و بررسی کتاب «رمانتی سیسم ایرانی» نوشته بهزاد خواجات در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

در این نشست که با حضور نویسنده کتاب (بهزاد خواجات) برگزار شد قاسم آهنین‌جان، علی یاری، هاشم حسینی و حسن گرمسیری پیرامون ” رمانتی سیسم ایرانی ” صحبت کردند.

در ابتدای این نشست بهزاد خواجات پیرامون انگیزه و چگونگی تالیف کتاب سخنانی ایراد کرد.

خواجات همچنین نکاتی را درباره زمینه‌های شکل‌گیری مکتب رمانتی سیسم در غرب و نیز سیر ورود آن به شعر فارسی بیان کرد و تاکید کرد که این مکتب در ادبیات ما به مقدار زیادی بومی شده و از حوادث سیاسی ـ اجتماعی در کشور ما تاثیر می‌پذیرد.

این شاعر همچنین بیان کرد: در این کتاب، سیر رمانتیسم در شعر امروز مورد نظر است و نه سعی در انتساب این شاعر یا آن شاعر با این نحله فکری چراکه به گمان من تمام شاعران در طول زندگی حرفه‌ای خود از پیچ رمانتیسم عبور کرده‌اند.

وی افزود: همچنین با توجه به پرسش‌هایی که در خصوص انتخاب شاعران این کتاب عنوان می‌شود، ملاک قطعی برای من سه شاخص مهم بوده است؛ اول شهرت و حضور حرفه‌ای شاعر در زمان خود به استناد مجلات و کتب آن عهد، دوم حجم آثار شاعر و استمرار حضور وی به میزان قابل اعتنا و سوم انگشت‌گذاری کتب جریان‌شناسی بر یک شاعر با سویه‌های مدلل و متقن.