روانچی: نظرات به یکدیگر نزدیک‌تر شده؛ ممکن است مذاکرات به روز چهارم بکشد/ظریف: برخی از وزرای خارجه ۱+۵ هواپیمای خود را آماده کرده اند

خورنا: دور چهارم مذاکرات دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و خانم «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در حالی برگزار شد که پیشرفت در این مذاکرات بار دیگر منجر به پیوستن وزیران خارجه ۱+۵ به مذاکرات ژنو خواهد شد.به گزارش «انتخاب»، مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو به ریاست محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش آغاز شد.

اخبار لحظه به لحظه مذاکرات هسته ای در زیر می آید:

۱۴:۵۷: عباس اصلانی خبرنگار فارس در صفحه ی توییتر خود نوشت: یک منبع روس می گوید، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز عصر به ژنو می آید.

۱۴:۵۵: الیزابت پالمر خبرنگار شبکه ی سی بی اس به نقل از یک منبع نزدیک به تیم هسته ای ایران گزارش داد: بحث حق غنی سازی ایران مانعی بزرگ در این دور از مذاکرات نیست. هم اکنون بر روی توقف غنی سازی ۲۰ درصد اجماع وجود دارد.

۱۴:۱۵: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت:بعد از اینکه دیروز به مواردی که توافق داشتیم رسیدیم به موارد مورد اختلاف رسیدیم و طبیعی بود که در آن مقطع نیاز باشد هماهنگی های بیشتری بیان هیات ها و پایتخت ها صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه در خصوص احتمال حضور همتایانش از ۶ کشور عضو ۱+۵ در ژنو گفت: اخبار متناقض است، فکر می کنم باید مقداری به نتیجه نزدیک تر شویم، البته وزرای خارجه خودشان تصمیم می گیرند که بیایند ما شنیده ایم برخی برای حرکت آماده شده اند و برخی نیز هواپیمای خود را آماده کرده اند هر چند ممکن است مقداری صبر کنند ببینند نتیجه چه می شود.

وی ادامه داد: دیشب فاصله مان با آمدن وزرا خیلی بیشتر بود، امروز مقداری فاصله نزدیک تر شد اما اینکه بخواهند بیایند یا نیایند بستگی به خودشان دارد.

ظریف در خصوص ادامه مذاکرات خود با اشتون گفت: ما باید برای هر جلسه با یک آمادگی خوب شرکت کنیم و بین هر جلسه خودمان با هم در رابطه با موضوعاتی که باید در جلسه مطرح کنیم تبادل نظر می کنیم.

۱۴:۰۵: مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره قید موضوع غنی‌سازی در متن بیانیه مشترک اظهار کرد: بحث غنی‌سازی از مباحث مطرح در مذاکرات است و ما اعلام کردیم که این بحث از خطوط قرمز ماست و انتظار داریم به همین نحو منعکس شود.وی درباره اختلاف‌نظرهای عمده که گفته می‌شود همان چهار شرطی است که فرانسه در مذاکرات قبلی به پیشنهاد اضافه کرده است گفت که الان دیگر بحث یک یا دو یا چهار مورد نیست؛ اما می‌توانم بگویم که مذاکرات در مسیر مثبتی است.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: جلسه ظریف و اشتون مثبت و مفید بود و نظرات به یکدیگر نزدیک‌تر شده است اما هنوز برای قضاوت زود است.

وی احتمال داد که مذاکرات به روز چهارم هم کشیده شود.

۱۳:۲۰: مایکل مان سخنگوی اشتون ضمن اعلام پایان دیدار ظریف و اشتون این جلسه را مفید توصیف کرد.

۱۳:۱۵: خبرنگار روزنامه هاارتص در ژنو نوشت: تاکنون اعضای پنج بعلاوه یک تنها بین خود جلساتی برگزار کرده اند و برای توافق با ایران بر روی اشتون حساب باز کرده اند.

۱۳:۱۲: جان هیلپرین خبرنگار آسوشیتدپرس در صفحه ی توییتر خود نوشت: پس از نیم ساعت دیدار ظریف و اشتون خاتمه یافت. طرفین اکنون در حال مشورت با دیگر اعضای خود هستند.

۱۲:۴۹: یک منبع نزدیک به تیم هسته ای ایران به فارس گفت: اگر طرف مقابل در مواضع زیاده خواهانه‌اش انعطاف نداشته باشد پیشرفتی نخواهیم داشت

۱۲:۱۰: مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عکسی از مذاکرات در حال وقوع ظریف و اشتون منتشر کرد.