وزرای خارجه ۱+۵ به ژنو در آستانه سفر به ژنو/ منابع مطلع: توافق قطعی به نظر می رسد

هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا امروز پنجشنبه مجددا با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

روز دوم مذاکرات هسته‌ای کشورمان در حالی پیش‌ می‌رود که به‌نظر می‌رسد اتاق‌های هتل محل مذاکرات در حال تخلیه است، احتمالا این اتفاق به دلیل حضور احتمالی وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ است.

به گزارش انتخاب ؛ منابع مطلع نیز گزارش داده اند که توافق ایران و ۵+۱ قطعی بوده و به همین دلیل جهت امضای بیانیه مشترک و توافق، وزرای خارجه ۵+۱ در آستانه سفر به ژنو هستند.

همچنین هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا امروز پنجشنبه مجددا با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

گفتنی است، وندی شرمن شب گذشته پس از پایان نشست ایران و گروه ۱+۵ در نشستی در جمع خبرنگاران گفته اگر دست‌یابی به توافق آسان بود، مدت‌ها قبل انجام شده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شده انجام شدن یا نشدن غنی‌سازی در ایران، چیزی نیست که در توافقنامه مرحله اول آن را حل کنیم.

همچمیم معاون وزیر خارجه ایران با حضور در جمع خبرنگاران در نشست ایران با ۱+۵ در ژنو گفت: هنوز وارد بررسی مفاد پیش نویس نشده‌ایم و امیدواریم اعتماد در روند مذاکرات ایجاد شود تا وارد نگارش متن شویم.

از سوی دیگر مایکل‌ مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مطبوعاتی و در جمع خبرنگاران گفت: غنی‌سازی یک موضوع کلیدی است، کاترین اشتون برای پیشبرد امور به اینجا آمده که نشان از جدیت وی است.

عراقچی نیز با تاکید بر اینکه گفتگوهای دوجانبه همچنان ادامه دارد، گفت: اعتمادی که در دوره قبل از دست رفته بود باید دوباره احیا شود.

همچنین ظریف با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به روند جدی مذاکرات گفت: صحبت‌‌های خوبی با خانم اشتون داشتیم و بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم به این روند ادامه دهیم.

نشست خبری نتانیاهو و پوتین در حالی شب گذشته برگزار شد که رئیس‌جمهور روسیه نسبت به نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۵ ابراز امیدواری کرد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود در استانبول یک بار دیگر بر حمایت کشورش از گفتگوهای هسته‌ای ایران و ۵+۱ تاکید کرد.

ناهار کاری وزیر امورخارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اروپا دقایقی پیش در دفتر نمایندگی ایران در ژنو پایان یافت.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین در مورد مذاکرات جاری در ژتو گفت: “اعتمادسازی”،هدف اصلی و اولیه این دور از مذاکرات بین ایران و ۱+۵  است.

از سوی دیگر جلسه مقدماتی و ناهار کاری مشترک محمدجوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا دقایقی پیش در هتل اینترکانتینتنال آغاز شد.

“ویلیام هیگ” وزیر امور خارجه انگلیس که به ترکیه سفر کرده در نشست خبری مشترک با “داود اوغلو” همتای ترکی خود تاکید کرد که فرصت برای توافق با ایران درباره برنامه هسته‌‌ای این کشور وجود دارد.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون نیز با انتشار پیامی در توییتر خود از بر عهده گرفتن ریاست نشست داخلی گروه ۱+۵ توسط کاترین اشتون خبر داد.

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به اینکه پاریس در مذکرات هسته‌ای با ایران محتاطانه عمل خواهد کرد، تصریح کرد: منتظر پاسخ تهران در زمینه پیشنهادهای فرانسه درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران هستیم.

همچنین “پی‌تر وست ماکات (peter westmacott)” سفیر انگلیس در آمریکا خطاب به سناتورهای آمریکایی که نسبت به روند مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ اظهار نگرانی کرده بودند گفته است: در حال حاضر زمان دیپلماسی است.

لازم به ذکر است، از معدود بیانیه‌هایی که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته از مذاکرات در جوی جدی، پشت درهای بسته و به دور از هیاهو حکایت دارد.

در همین راستا “مایکل‌مان” سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه ارویا دقایقی پیش تصویر حضورش در مذاکرات را در صفحه تویتر شخصی‌اش منتشر کرد.

در همین راستا، ملاقات دو جانبه وزیر امور خارجه کشورمان و معاون وزیر امور خارجه چین لحظاتی پیش پایان یافت.

گفتنی است؛ هیئت مذاکره‌کننده چین نیز پس از این دیدار، هتل اینترکانتیننتال را ترک کرد.

وزیر دفاع سابق آمریکا نیز در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی درباره گفتگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: به نظر همه شرایط برای امیدواری به نتیجه بخش بودن گفتگوهای هسته‌ای ژنو وجود دارد و باید توجه داشت اوضاع بسیار خطرناکی است زیرا گزینه جایگزین دیپلماسی اصلا خوب نخواهد بود.

به دنبال دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشورمان، هیئت‌های آمریکایی، چینی، آلمانی و روسی دقایقی پیش به منظور حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ وارد هتل اینترکانتیننتال شدند.

کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه “وندی شرمن”، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا لحظاتی پیش هتل اینترکانتیننتال را ترک کردند، این در حالی است که نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای دقایقی دیگر با یکدیگر دیدار می‌کنند.

از سوی دیگر هیئت آمریکایی دقایقی پیش به منظور حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ وارد ژنو شد.

همچنین جدیدترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ امروز چهارشنبه، ۲۹ آبان در ژنو آغاز خواهد شد، اما قبل از آغاز دور جدید مذاکرات، “محمدجواد ظریف” به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران، در روز سه‌شنبه به رم، پایتخت ایتالیا رفت و با همتای ایتالیایی خود و برخی از مقامات این کشور دیدار کرد.

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ تدابیر امنیتی در شهر میزبان مذاکرات به شدت در حال افزایش است به طوریکه خیابان منتهی به هتل اینترکانتیننتال (محل مذاکرات) مسدود شده و امکان تردد در آن وجود ندارد.

هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست دکتر “محمد جواد ظریف” چهارشنبه تهران را به مقصد رم ترک کرد؛ وزیر امور خارجه کشورمان پس از ترک رم به منظور شرکت در مذاکرات ایران و ۱+۵ راهی ژنو سوئیس خواهد شد.

شب گذشته نیز وزیر امور خارجه ایتالیا در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات ژنو گفت: بر این باور هستم در برابر یک فرصت تاریخی قرار گرفته‌ایم.

از سوی “سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه در نشست مشترک با “لوییس آلبرتو فیگردو”، همتای برزیلی خود اعلام کرد روسیه امیدوار است مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو موفقیت آمیز باشد.