«رمانتی سیسم ایرانی» بهزاد خواجات نقد می‌شود

خورنا: نشست نقد و بررسی کتاب «رمانتی سیسم ایرانی» نوشته بهزاد خواجات در کانون ادبی کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار می‌شود.

نشست نقد و بررسی «رمانتی سیسم ایرانی» مقارن با هفته کتاب ساعت ۱۷:۰۰ پنجشنبه (۳۰ آبان ۹۲) در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی واقع در کیانپارس جاده ساحلی جنب پارکینگ دولت برگزار می‌شود.

بهزاد خواجات متولد ۲۵ آذر سال ۱۳۴۷ و فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات ادبیات است. وی که هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر است پیش‌تر مجموعه‌های شعر “چند پرنده مانده به مرگ”، “جمهور”، “مثل اروند از در مخفی” و “حکمت مشاء” را منتشر کرده است. او همچنین در حوزه‌ نقد ادبی آثاری همچون «منازعه در پیرهن» و «زبان و ادب فارسی» (به عنوان درس‌نامه‌ دانشگاهی) را در کارنامه‌ خود دارد.

همچنین خواجات مجموعه‌ شعرهای «آهسته رفته‌ام که بخوابید»، «تئوری انقراض دایناسورها» و «مرموزات شب شرقی» را در نوبت انتشار دارد.

کتاب پژوهشی «رمانتی‌سیسم ایرانی» چهار فصل دارد که به ترتیب عبارتند از: «رمانتی‌سیسم، تعاریف و اصطلاحات»، «پیدایش رمانتیسم در شعر امروز فارسی»، «بلوغ شعر رمانتیک در شعر امروز ایران» و «شاخه بندی شعر رمانتیک ایران».

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «ورود رمانتیسم به ایران تقریبا از اوان مشروطه ضروت می‌گیرد و با اولین ترجمه‌هایی که در نشریات آن عهد از شاعران جهان به خصوص رمانتیک‌ به چاپ می‌رسد و از سوی دیگر شکست اهداف مشروطیت زمینه‌های مساعدی برای شکل‌گیری این گونه تفکرات در عرصه ادبیات ما به وجود می‌آورد.»

در فصل سوم این کتاب زندگی و اشعار برخی از مهم‌ترین شاعرانِ شعر رمانتیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

شایان ذکر است که «رمانتی‌سیسم ایرانی»؛ بررسی جریان رمانتیک در شعر امروز فارسی نوشته بهزاد خواجات با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه در ۲۳۷ صفحه منتشر شده است. پیش از این اثر شعر رمانتیک ایران در هیچ منبع دیگری مورد بحث و بررسی قرار نگرفته بود و این کتاب تنها اثر منتشر شده در این حوزه است.