شمی؛ تخت جمشیدی دیگر با سابقه ۲۲۰۰ ساله در ایران

خورنا: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: سایت تازه کاوش شده در شهرستان ایذه و در منطقه «شمی» این شهرستان دارای سابقه طولانی و ۲ هزار و ۲۰۰ ساله است.

افشین حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: سایت تازه کاوش شده توسط گروه باستان شناسی ایتالیایی به دوره ایلیمیایی اختصاص دارد و به این دلیل سابقه‌ای بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سال می‌توان به آن اختصاص داد.

وی افزود: در این سایت خشت‌های لوزی، مثلثی و مدور کشف شده است و این نوع خشت‌ها نشان از سابقه معماری باکیفیت در ایران دارد و به همین دلیل این محل بسیار جای اکتشاف و بررسی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه این اکتشاف‌ها نقاط کور زیادی را روشن خواهد کرد، گفت: این بررسی‌های باستان‌شناسی در شهرستان ایذه نقاط کور زیادی را روشن می‌کند و به این دلیل باید این اکتشاف‌ها و مطالعات باستان شناسی ادامه داشته باشد.

حیدری با اشاره به اینکه باید این داده‌های کسب شده به مطالعه گذاشته شود، افزود: داده‌های به دست آمده از بررسی‌های باستان‌شناسی این منطقه باید در محیط‌های علمی به بررسی دقیق گذاشته شود تا بتوان از آنها نتایج خوبی بدست آوریم.

وی با اشاره به ادامه‌دار بودن این بررسی‌ها گفت: قطعا این بررسی‌های باستان‌شناسی ادامه پیدا خواهد کرد و پیگیر حضور تیم‌های باستان‌شناسی در این منطقه هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش تیم باستان شناسی ایتالیایی به سرگروهی جعفر مهرکیان به استان خوزستان و شهرستان ایذه سفر کردند و گمانه‌زنی‌های این تیم باستان‌شناسی باعث پیدا شدن سایت باستانی بسیار با ارزش تاریخی در روستای «شمی» شد؛ این گروه باستان‌شناسی کمتر از دو هفته در این منطقه حضور داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حق گو با تشكر لطفا گزارش مصور هم بدهيد