بایکوت خبری برای سرقت تندیس حافظ اهواز

خورنا: سرقت تندیس حافظ که حدود یک‌ماه پیش در اهواز اتفاق افتاد با انتشار جنجالی در رسانه‌های داخلی و خارجی همچنان بدون برخورد با سرمنشا، این داستان یک کلاف سر درگم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حدود یک ماه و نیم پیش بود که خبری در رسانه‌های داخلی و خارجی غوغا به پا کرد. خبری از خوزستان که بی‌شباهت به اخبار داغ و جنجالی پایتخت نبود و تا مدت‌ها سر همه مردم و مسئولان و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را به خود جلب کرد. «سرقت مجسمه دو متری حافظ در اهواز».

این خبر بسیاری را توسط مسئولان شهرداری اهواز منتظر و پس از حدود یکی دو روز دیگر به همت خود این عزیزان تکذیب شد. در این میان تنها علت ناهماهنگی بین شهرداری‌های مناطق ذکر شد و البته خوراک خوبی به رسانه‌های داخلی و خارجی تزریق کرد.

تندیس حافظ در میدان دانیال، در منطقه کوی ملت اهواز نصب شد و قرار بود در آستانه روز بزرگداشت حافظ، رسما از این تندیس جدید رونمایی شود به دلایل نامعلومی از میان میدان ربوده شد.

*آرشیو (۷.۱۳) خبر سرقت مجسمه حافظ منتشر شد

در آن گفت‌وگو مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دو روز قبل سه مجسمه از مشاهیر ایران شامل حافظ، سعدی و مولوی را در مناطق مختلف اهواز نصب کردیم که این سه مجسمه هر سه از جنس سنگ بود ولی متأسفانه شب گذشته مجسمه حافظ از میدان کوروش شهر اهواز ربوده شده است.

ارسلان شهنی با اشاره به تأئیدهایی که پیش از نصب این مجسمه گرفته شده است گفت: قبل از نصب این سه مجسمه علاوه بر این که به استفتاء مقام معظم رهبری مبنی بر این که ساخت و نصب مجسمه‌های مشاهیر مشکلی ندارد، از بیت آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در اهواز نیز استفتاء گرفتیم که ایشان نیز نصب این مجسمه‌ها را بدون اشکال عنوان کردند و به این ترتیب این سه مجسمه مشاهیر را در اهواز دو روز قبل نصب کردیم و امروز با جای خالی مجسمه حافظ در میدان کوروش یا همان «کوی ملت» در اهواز مواجه شدیم که به نظر می‌رسد افرادی شبانه با استفاده از جرثقیل اقدام به سرقت این مجسمه یک تنی کرده‌اند.

وی درباره پیگیری موضوع سرقت این مجسمه به مقامات مسئول هم گفت: متأسفانه هیچ کس در جریان سرقت این مجسمه نبود و گزارش خود را به دادستانی و حراست شهرداری و دیگر مراکز مربوطه ارائه کرده‌ایم.

اما مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در ادامه عنوان کرده بود: ما شدیداً نسبت به این سرقت معترضیم چرا که اگر اشکالی در زمینه مجسمه‌سازی مشاهیر وجود دارد که باید آن را به ما اعلام کنند تا این همه هزینه برای ساخت و نصب مجسمه‌ها نکنیم و اگر همه علما نظرشان این است که مجسمه‌سازی مشاهیر مشکلی ندارد، چگونه این آثار با استفاده از جرثقیل از وسط یک میدان سرقت می‌شود؟

وی ادامه داد: قبلاً در تهران سرقت مجسمه‌ها را شاهد بودیم و حالا این سرقت‌ مجسمه به شهرستان‌ها سرایت کرده است و کسی هم پاسخگو نیست،‌ هیچ کس به خاطر این سرقت‌ها تنبیه نمی‌شود و معلوم نیست که سازنده و خریدار مجسمه‌ها دچار اشتباه و مشکل است یا آن که مجسمه‌ها را شبانه سرقت می‌کند.

شهنی درباره مخالفت‌های احتمالی پیش از نصب این مجسمه‌ها توضیح داد: هیچ مخالفتی برای نصب این سه مجسمه نداشتیم،‌ چندی قبل مجسمه‌ای با موضوع مادر داشتیم که برخی مراکز اعلام کردند بهتر است برداشته شود و ما آن را به صورتی که آسیب نبیند از محل خود برداشتیم ولی برای این سه مجسمه هیچ مخالفتی وجود نداشت.

وی درباره آسیب احتمالی به مجسمه حافظ بر اثر سرقت شبانه گفت: طبق گفته کارشناس ما این مجسمه یا آسیب ندیده است و یا اگر هم آسیب دیده باشد، احتمالاً پاهای مجسمه شکسته است که البته اثری از این شکستگی در محل دیده نمی‌شود ولی به هر حال سرقت شبانه و به این شکل قطعا بدون آسیب به مجسمه نخواهد بود.

*آرشیو (۷.۱۳) تندیس حافظ جابه‌جا شده است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی اهواز سرقت تندیس حافظ در یکی از میادین این شهر را تکذیب کرد.

سید رحمان موسوی اظهار کرد: شرکت سازنده تندیس با همکاری عوامل شهرداری شب گذشته نسبت به جابه جایی این تندیس که گفته شده ۶۰۰ کیلوگرم وزن داشته، اقدام کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که شرکت سازنده کیست و چرا دست به این کار زده است گفت: فعلا معلوم نیست و عوامل نیروی انتظامی منطقه هفت شهر اهواز درحال بررسی موضوع هستند.

*آرشیو (۷.۱۳) تندیس حافظ پیدا شد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز از پیدا شدن تندیس ناپدید شده «حافظ» در این شهرستان خبر داد.

ارسلان شهنی درباره ناپدید شدن مجسمه حافظ گفت: با ورود رسانه‌ها و اطلاع رسانی سریع از سرقت مجسمه حافظ در جمعه شب، عوامل امنیتی به مسئله ورود کردند و این تندیس پیدا شد.

وی افزود: مجسمه هنوز تحویل سازمان زیباسازی نشده و به محض تحویل دوباره در محل خود در فلکه دانیال کوی ملت نصب خواهد شد.

شهنی با تاکید بر اینکه این مجسمه سرقت شده بود، اظهار کرد: عده ای قصد دارند مفقود شدن تندیس حافظ را نتیجه ناهماهنگی شهرداری منطقه و سازمان زیباسازی شهرداری اهواز و جانمایی اشتباه جلوه دهند اما این صحیح نیست و از نظر ما مجسمه به سرقت رفته بود.

وی اضافه کرد: این افراد که نمی‌خواهند عاملان سرقت مجازات شوند پیش از این سعی داشتند؛ برخی نهادهای نظامی را عامل برداشتن تندیس معرفی کنند اما با تکذیب صریح این دو نهاد به ناچار ناهماهنگی را بهانه قرار داده‌اند.

شهنی با بیان اینکه طبق دستور شهردار وقت (کتانباف) تمام میادین، آذین‌بندی و نصب المان‌ها در اختیار سازمان زیباسازی است، تاکید کرد: تمام هماهنگی‌ها با شهرداری منطقه صورت گرفته و طی مکاتباتی نصب مجسمه اطلاع رسانی شده بود.

و اما در این میان مدیر روابط عمومی شهرداری اهواز نیز دست روی دست نگذاشت و اعلام کرد که هیچ مسئولی از شهرداری‌ها اهواز در این زمینه با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کند تا ناهماهنگی پیش آمده شکل و رنگ پررنگ‌تری به خود نگیرد.

همچنین توضیحاتی مبنی بر تکذیب خبر سرقتی که توسط زیرمجموعه شهرداری در رسانه‌ها منتشر شده بود را تکذیب کرد تا حجت را بر همه تمام کند.

* آرشیو (۷.۱۳) تکذیب خبر سرقت تندیس حافظ توسط روابط عمومی شهرداری اهواز

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری اهواز سرقت تندیس حافظ در این شهر را تکذیب کرد.

فرزین حاتمی کاکش در آن روز اظهار کرد: تندیس حافظ به سرقت نرفته است بلکه عوامل شهرداری منطقه سه اهواز به علت جانمایی نامناسب آن را جمع‌آوری کرده‌اند.

وی افزود: به زودی با جانمایی مناسب این تندیس در مکان دیگری نصب می‌شود.

و اما جالب اینجاست که در کمتر از یک روز این مجسمه به سرقت رفت، اخبارش منتشر و تکذیب شد و در نهایت تندیس حافظ صحیح و سالم پیدا و قرار شد در مکانی مناسب‌تر نصب شود.

به هر تقدیر مجسمه حافظ با پیگیری‌های رئیس سازمان زیباسازی شهرداری اهواز و حمایت نهادهای مختلف سرانجام هر جا که رفته بود به مکان اولیه خود در میدان اقبال بازگشت.

با اینکه برای نخستین‌بار نیست که یک مجسمه در اهواز حاشیه‌ساز می‌شود اما لازم است با آن دسته از افرادی که موجب چنین سهل انگاری‌هایی در شهرستان شده‌اند برخورد کرد. این ناهماهنگی و چالش‌ها همیشه ختم به خیر نمی‌شود و در آینده می‌توان تبعات بسیار منفی برای مردم، مسئولان و بدنه شهر داشته باشد.

در همین راستا نظر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز نیز شنیدنی ا‌ست.

*مسائل مرتبط با تندیس حافظ پیگیری شود

مریم ابریشم‌کار به اتفاقاتی که اخیرا در شهرداری منطقه ۳ رخ داده است اشاره کرد و گفت: مسئله تغییر کاربری‌هایی که اخیرا در کوی آغاجاری و زیتون کارمندی پیش آمد و همچنین مسائل مرتبط با تندیس حافظ در محدوده شهرداری منطقه ۳ اتفاق افتاده که لازم است شهردار این منطقه برای پاره‌ای از توضیحات به جلسه شورای شهر دعوت شود.

*نصب چندباره تندیس حافظ هزینه‌های گزافی دربرداشت

عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: حافظ یک شخصیت ملی و ادبی است و دست‌هایی که به هر دلیلی تندیس این شخصیت فرهیخته را پائین آوردند کار درستی نکردند.

زیبا صالح‌پور ادامه داد: این کار علاوه بر اینکه توهینی به این شخصیت ادبی بود، پائین آوردن و دوباره نصب کردن این تندیس از نظر اقتصادی هزینه‌هایی نیز در برداشت و به خوراکی برای رسانه های بیگانه نیز تبدیل شد.

وی به پیگیری قضایی این مسئله اشاره کرد و گفت: چون این مسئله در صحن شورا مطرح شده است پیگیر طی مراحل قضایی آن شدیم و منتظر نتیجه هستیم.

*عدم انتقاد پذیری شهردار منطقه ۳ اهواز

دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز به عدم انتقاد پذیری شهردار منطقه ۳ اهواز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد عدم روحیه انتقادپذیری در شهردار منطقه ۳ اهواز هستیم.

عاشور سواری‌پور اظهار کرد: رویه‌ای که شهردار منطقه ۳ دنبال می‌کند ناخوشایند است.

وی تصریح کرد: به عنوان منتخب مردم از ادامه این روند در شهرداری منطقه ۳ اهواز نگرانم.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز همچنین عنوان کرد: شهردار منطقه ۳ به تمام عوامل و معاونان خود دستور داده است که از پاسخ‌دهی به اعضای شورای شهر امتناع کنند.

وی با انتقاد از تبعیض در شهرداری منطقه ۳ افزود: اعضای شورای شهر اهواز نمایندگان مردم هستند و شهروندان مشکلات شهری را به آنان انتقال می‌دهند.

اما نکته‌ای که امروز ذهن همه را درگیر خود کرده است خاموشی و سکوتی‌ست که بر شب‌های اهواز حکمفرماست تا زمانی که بار دیگر خبری اینچنینی این سکوت را بشکند و دل‌ها را به لرزه وا دارد. خبری چون «سرقت تندیس ۲ متری حافظ با ۶۰۰ کیلوگرم وزن و ارزشی حدود ۵۰ میلیون تومان»!.

انتظار می‌رود در این زمینه موضوع توسط مراجع قضایی و مسئولان امر پیگیری شود و با عوامل انتشار این اخبار در رسانه‌ها برخورد و یا اینکه به طور اساسی ریشه و منبع الهام بخش این روند سرقت در اهواز بررسی و بازبینی شود تا شاید دیگر خود بهانه‌ساز برای رسانه‌های بیگانه و غربی نباشیم.

به هر حال مردم در انتظار برخورد قاطع دستگاه قضایی با عاملان به بازی گرفتن افکار عمومی هستند و امیدوارند عاملان انتقال اینگونه اخبار دروغ به رسانه‌ها علاوه بر مجازات سر از پست‌های بالاتر و بهتر در نیایند.

=======

مریم خبازی

=======