رودخانه جراحی از آلودگی نفتی پاک شد

خورنا: فرماندار رامشیر گفت: ۹۵ درصد آلودگی ناشی از شکست لوله نفت در رود خانه جراحی پاکسازی شده است و آن مقدار باقی مانده به زودی پاکسازی می شود و در حال حاضر نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

حمید سیلاوی در خصوص شکست لوله نفت که منجر به ایجاد لکه نفتی در رود خانه جراحی شد، اظهار کرد: اقدامات لازم به منظور جمع آوری آلودگی نفتی در رودخانه جراحی توسط یک شرکت خصوصی با تجربه در غالب ۱۲ اکیپ تشکیل شد.

وی افزود: ظرف ۲۰ روز گذشته ۹۵ درصد از آلودگی نفتی پاکسازی شده است و میزان باقی مانده نیز اثر مخربی بر محیط باقی نمی گذارد زیرا در حاشیه خاکی رودخانه است.

سیلاوی در خصوص آلودگی زیست محیطی ایجاد شده به علت این مسئله عنوان کرد: پیگیری این موضوع بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و فکر نمی کنم مشکلات زیادی ایجاد شده باشد زیرا تلفات زیادی بر محیط زیست وارد نشده است.

وی با اشاره بر اینکه، در هر ثانیه ۴۵ متر مکعب آب وارد این کانال می شود، تصریح کرد: محدوده ایجاد این آلودگی به طول شش و نیم کیلومتر از پل مشراگه تا سد رامشیر بوده است که توانسته ای آن محیط را به طور کامل کنترل کنیم.

در همین حال ابراهیم ایدنی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز گفت: در پی تلاش و فعالیت تیم مقابله با آلودگی دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در جریان پاکسازی آلودگی نفتی بخشی از رودخانه جراحی، این تیم موفق به پاکسازی مساحتی بالغ هزار مترمربع از این آلودگی شده که معادل ۹۹ درصد از میزان نفت به شمار می رود .

وی در توضیح این حادثه اظهار کرد: حسب اطلاع اداره کل مدیریت بحران استانداری و فرماندار شهرستان رامشیر  مبنی بر وقوع آلودگی نفتی در محل پل رودخانه رامشیر در دوم آبان ماه سال جاری، کارشناسان ارشد پیشگیری پاکسازی ومقابله با آلودگی نفتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در شامگاه همان روز حضور یافته و مشخص شد در اثر نشت مواد نفتی خطوط لوله شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون ،آب رودخانه منتهی به سد تنظیمی شهدای رامشیر آلوده شده است.

ایدنی با اشاره به انجام فرماندهی عملیات مقابله با آلودگی نفتی توسط این اداره کل در خصوص کیفیت عملکرد این تیم تصریح کرد: نیروهای کار آزموده تیم پاکسازی با بهره گیری از بوم و پد جاذب مواد نفتی ، بوم رودخانه ای دامنه دار، اسکیمر  و با به کار گیری بیش از هزار  نفر ساعت نیروی عملیاتی و پشتیبانی توانستند مساحتی معادل ۱۰ هزار متر مربع آلودگی نفتی را در مدت سه روز پاکسازی کنند که این رقم با توجه به خلوص نهایی مواد جمع آوری شده (۹۹ درصد نفت) در نوع خود کم نظیر بوده و باعث مرتفع شدن مشکلات و تبعات ناشی از مراحل تصفیه آب آغشته به نفت شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان افزود: با توجه به اقدام موثر نیروهای تحت امر، رفع آلودگی سد و متعادل شدن شرایط ،با هماهنگی دیگر ارگانهای ذیربط پایان عملیات مقابله با آلودگی در این بخش از رودخانه در ساعت ۱۷ پنجم آبان ماه توسط دستور تلفنی فرماندار رامشیر اعلام شد.