نامه بررسی”طرح انتقال پایتخت سیاسی”

خورنا: عضو کمیسیون حقوقی مجلس از امضای نامه‌ای توسط ۵۰ نماینده مجلس به‌منظور بررسی خارج از نوبت طرح ساماندهی و انتقال پایتخت در صحن علنی، شدند.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ساماندهی و انتقال پایتخت اظهار داشت: کمیسیون شوراهای مجلس طرح ساماندهی و انتقال پایتخت را تصویب کرده و در این طرح، سه شاخص اصلی را مدنظر داشته باشد.

وی در خصوص شاخص های مدنظر نمایندگان در طرح انتقال پایتخت گفت: پارامترهای انتقال پایتخت شامل ساماندهی تهران، تمرکززدایی از تهران و انتقال پایتخت سیاسی می‌شود و این موارد در طرح ساماندهی و انتقال پایتخت گنجانده شده است.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس خاطرنشان کرد:‌ طرح ساماندهی و انتقال پایتخت باید در اولویت بررسی در صحن علنی قرار بگرید و هم‌اکنون ۵۰ نماینده تقاضایی را امضا کرده‌اند که این طرح خارج از نوبت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

ابوترابی در پایان تأکید کرد: با توجه به آلودگی‌های اخیر، باید تهران را ساماندهی و تمرکز زدایی کنیم و انتقال پایتخت سیاسی در دستور کار قرار گیرد و غیر از این راه نیز راه دیگری نداریم.

پیش از این امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت در قوه مجریه خبر داده و گفته بود: اعضای شورای ساماندهی پایتخت را رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورا، وزیر کشور به‌عنوان دبیر شورا، دو نماینده از مجلس، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وزرای اقتصاد، کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، شهردار تهران، جانشین نیروهای مسلح و معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور تشکیل می‌دهند.

براساس اعلام وی، شورای ساماندهی پایتخت موظف است حداکثر ظرف دو سال نسبت به تهیه و ارائه طرح جامع و انتخاب مکان مناسب برای ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری اقدام کند.

به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون شوراها خاطرنشان کرده بود که هدف از ارائه این طرح در جهت تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت و به‌ منظور بررسی، جمع‌بندی و اظهار نظر در خصوص تراکم‌زدایی از تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری آن به جهت سازمان‌دهی شهر تهران است.